Reklama

Niedziela plus

Tarnów

Wróciły do muzeum

Konserwacja dzieł sztuki to duże wyzwanie, ale dzięki tym pracom będzie można zachować zabytkowe obiekty dla kolejnych pokoleń.

Niedziela Plus 1/2024, str. VI

[ TEMATY ]

Tarnów

Muzeum Diecezjalne wTarnowie

Obiekty po konserwacji

Obiekty po konserwacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mogli się o tym przekonać uczestnicy wernisażu w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie. Trzy gotyckie rzeźby z kolekcji tej placówki odzyskały dawny blask. To Święty Apostoł, Święty Biskup z Krużlowej i Chrystus Ukrzyżowany z Brzezin. Prace zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

– To była konserwacja zachowawcza. Niektórym rzeźbom brakuje pewnych elementów, m.in. nosa, dłoni, ale świadomie nie zostały one uzupełnione – powiedziała podczas wernisażu Katarzyna Dobrzańska, która zajmuje się konserwacją dzieł sztuki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odnowione rzeźby

Dyrektor Muzeum Diecezjalnego ks. Piotr Pasek podkreśla, że po długim okresie prac konserwatorskich obiekty wróciły do muzeum: – Trzeba zaznaczyć, że rzeźba Święty Biskup z Krużlowej był na stałej wystawie. Korpus Chrystusa Ukrzyżowanego oraz Święty Apostoł znajdowały się natomiast w magazynie, dlatego dzięki pracy konserwatorskiej powiększą one kolekcję sztuki gotyckiej w naszym muzeum.

Pierwsza rzeźba to Święty Apostoł, datowana na czwarte ćwierćwiecze XIV wieku – pierwsze ćwierćwiecze XV wieku. Miejsce pochodzenia dzieła jest nieznane. To rzeźba drewniana, polichromowana, zaliczana do stylu miękkiego. Na pewnym etapie historii górna część rzeźby, od wysokości ramion, wraz z głową, została przerzeźbiona i wielokrotnie przemalowana i pierwotna jej forma została utracona. Dzięki konserwacji ustalono oryginalną kolorystykę polichromii; suknia pomalowana była pierwotnie na kolor zielony, a płaszcz ozdobiony był srebrzeniem, pokrytym goldlakiem imitującym złoto. Podczas prac konserwatorskich zadecydowano o pozostawieniu pomarańczowej warstwy przemalowania. Konserwację wykonała Maja Potrawiak.

Cel konserwacji

Druga rzeźba przedstawia Świętego Biskupa z Krużlowej. Jest datowana na ok. 1400-10 r. Rzeźba pochodzi z parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Krużlowej Wyżnej. Figura była wielokrotnie przekształcana – zmiany dotyczyły głównie dekoracji (warstw zapraw, polichromii i złoceń), a forma rzeźbiarska wykonana w drewnie pozostała niezmieniona. Kolorystyka polichromii była przekształcona przez przemalowania, a jej pierwotna dekoracja zachowała się jedynie śladowo. Celem konserwacji było przywrócenie rzeźbie dobrego stanu technicznego, dokładne jej oczyszczenie, a także doprowadzenie jej wyglądu estetycznego, znacząco zniekształconego, do subtelnego, finezyjnego charakteru, właściwego dla stylu miękkiego. Konserwację wykonała Katarzyna Dobrzańska.

Reklama

Trzecia, datowana na XV wiek, rzeźba – Chrystus Ukrzyżowany z Brzezin eksponowana była w formie pionowej, jako Chrystus ukrzyżowany na krucyfiksie, który się nie zachował. Zły stan rzeźby oraz szczątkowo zachowana polichromia wskazywały, że obiekt mógł się znajdować na zewnątrz i był wystawiony na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych. Dzięki konserwacji usunięto warstwy zabrudzeń metodą bezpieczną dla drewna, wzmocniono jego strukturę, a także ustabilizowano pęknięcia i szczeliny. Nie wykonano rekonstrukcji ani nie zrekonstruowano brakujących elementów rzeźbiarskich i warstw malarskich. Konserwację przeprowadziła Maja Potrawiak.

To kolejne rzeźby, które odzyskały dawny blask i można je już podziwiać na wystawie. Podczas wernisażu ks. dyrektor Pasek wyraził nadzieję, że zostaną odnowione także następne dzieła sztuki, ponieważ placówka stara się o dotacje.

2024-01-02 12:12

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tarnów stolicą chóralistyki

Prawie sześciuset chórzystów z całej Polski przyjedzie 24 września do Tarnowa. Miasto w tym dniu stanie się stolicą chóralistyki za sprawą V Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej „Sacra Ecclesiae Cantio”.

„Podczas Festiwalu wystąpi dwadzieścia jeden chórów m.in. z Sanoka, Lublina, Zamościa, Białegostoku, Krakowa. Będzie także siedem chórów z diecezji tarnowskiej. Festiwal to okazja do wymiany doświadczeń. Chóry zyskują na swoim poziomie śpiewu czy na bogactwie repertuaru” - mówi ks. dr Grzegorz Piekarz, dyrektor Festiwalu.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Od babci do mamy

2024-05-01 18:12

Wiktor Cyran


CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję