Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej opublikował raport na temat katechezy w szkole. Znalazły się w nim także głosy krytyczne.
Doniesienia medialne ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej, zapowiadające zmianę w organizacji i zasadach nauczania lekcji religii w szkołach od 1 września 2024 r., przyczyniły się do zbadania opinii młodych osób na ten temat. Wydział Katechetyczny w Tarnowie opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 uczniów!
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ocena
Jeden z uczniów napisał, że religia uratowała go przed samobójstwem. W raporcie są również takie wypowiedzi: „Lekcje religii są potrzebne, ponieważ rozwijają nas duchowo i edukują nas o Bogu, wierze, zasadach Kościoła, o tym, jak je przyjmować, rozumieć i wykorzystywać w codziennym życiu...”. Inny badany stwierdził: „Od najmłodszych klas były lekcje religii. Można było się dobrze przygotować do Komunii oraz bierzmowania. W związku z tym powinny zostać dalej...”.
Reklama
Uczniowie dokonali oceny lekcji religii. Podkreślili, że jest ona potrzebna. Około 1,5% uczniów przyznało, że religia powinna być raz w tygodniu, a 9% – że powinna mieć miejsce w kościele. Młodzi ze szkół ponadpodstawowych przede wszystkim wskazali, że chodzą na religię, ponieważ wierzą i chcą. W raporcie są także wypowiedzi uczniów, którzy do kościoła nie chodzą, ale są na religii: „Nie jestem wierząca, chodzę tylko dlatego, że te zajęcia są rozwijające. Nie chodzę do kościoła, moi rodzice też nie. Na religii dużo się dowiaduję. Jestem otwarta, może kiedyś uwierzę, to wiedzę będę miała...”.
Za i przeciw
Młodzi sugerują, że lekcje powinny być ciekawsze, bo zdarza się, że są nudne. Nie powinno być na nich kartkówek ani odpytywania. Niektórzy przyznali, że chodzą na lekcje religii ze względu na rodziców. Jedna z uczennic napisała: „Moja mama chce, bym chodziła, mimo że dla mnie nie ma większej różnicy, czy jestem na religii, czy nie...”.
Uczniów zapytano także o opinię na temat ich rówieśników, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii. Młodzi stwierdzili, że takie osoby w większości są wyznawcami innych religii albo nie chce im się chodzić. Ponadto mają na to wpływ: umieszczenie tych zajęć na pierwszych i ostatnich godzinach lekcyjnych, a także rodzina czy media. Ankietowani wypowiedzieli się również na temat wliczania oceny z lekcji religii do średniej. „Za” opowiedziało się 60% badanych. Uczniowie zaznaczyli także, że na lekcjach religii poszerzają swoją wiedzę z zakresu: historii, sztuki, języka polskiego, bioetyki, moralności, filozofii, wychowania, innych religii, patriotyzmu, muzyki. Tym, na co zwracają uwagę młodzi, jest osoba prowadząca te lekcje. W większości stanowi ona dla nich punkt odniesienia w trudnościach, których doświadczają.
Wnioski
Wyniki badań pozwalają wywnioskować m.in., że uczniowie pozytywnie oceniają lekcje religii i uczestniczą w nich z powodu wiary. Ocena z religii jest dla nich ważna, a istotny wpływ na rezygnację z tych zajęć ma umieszczenie ich w planie dnia lekcji. – Wnioski z badań są też takie, że potrzeba m.in. doskonalenia zawodowego nauczycieli religii, przepracowania zakresu treści, poszukiwania nowych metod przekazu, a także regularnego monitorowania jakości lekcji religii i potrzeb uczniów w zakresie rozwoju religijnego – wylicza ks. dr Andrzej Jasnos, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. I dodaje: – To również budowanie dobrej współpracy ze środowiskiem szkolnym.