Reklama

Kościół

TAK dla religii w szkole

Protest wobec dyskryminacji dzieci i młodzieży.

Niedziela Ogólnopolska 31/2024, str. 3

[ TEMATY ]

TAK dla religii w szkole

Adobe Stock/Studio graficzne "Niedzieli"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niepokój budzą płynące z gabinetu minister edukacji informacje o zmianach w organizacji nauczania religii w szkołach, które mają wejść w życie w najbliższym czasie. Nowe warunki zostały opisane w projekcie rozporządzenia MEN na ten temat. Proponowane w tym dokumencie zasady opisywaliśmy i komentowaliśmy już na naszych łamach, ale przypomnijmy je pokrótce. Od nowego roku szkolnego możliwe będzie łączenie na lekcjach religii uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych (np. klasy I-III czy IV-VIII). Zajęcia te będą mogły się odbywać jedynie na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej, a stopień z religii nie będzie wliczany do średniej ocen. Planowane jest także zmniejszenie liczby godzin religii do jednej tygodniowo (obecnie, zgodnie z rozporządzeniem z 1992 r., powinny być 2 godziny, jedna może być tam, gdzie brakuje katechetów).

Reklama

Zmiany te są sprzeczne z aktami prawnymi regulującymi nauczanie religii w szkołach publicznych w Polsce (konkordatem, rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. i konstytucją). Przede wszystkim jednak są one niekorzystne: zarówno dla uczniów, gdyż nie uwzględniają procesu rozwoju dzieci oraz zasad psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych, a nawet te zasady lekceważą, jak i dla katechetów, ponieważ pozbawiają ich możliwości prowadzenia zajęć na odpowiednim poziomie, a pośpieszne wprowadzanie zmian rodzi u nich obawy o zatrudnienie. Propozycje resortu edukacji należy uznać za przejaw nierównego traktowania korzystających ze szkolnej katechezy uczniów, ale także ich rodziców i nauczycieli religii. Wzmacniają one podział obywateli na zasługujących na respektowanie ich praw i niezasługujących na to. Dlatego budzą obawy i spotkały się z krytyką przede wszystkim środowisk i osób odpowiedzialnych za organizację lekcji religii w szkole oraz rodziców dzieci uczęszczających na nie. Zdecydowany sprzeciw wobec zapowiadanych przez MEN zmian wyraziły w swoich oświadczeniach Komisja Wychowania Katolickiego KEP czy Stowarzyszenie Katechetów Świeckich. Negatywnie oceniają je także różni eksperci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na przedstawicielach resortu edukacji głosy te nie zrobiły jednak wrażenia ani nie skłoniły ich do refleksji. Dlatego cztery polskie tygodniki katolickie postanowiły zorganizować akcję pod hasłem: „TAK dla religii w szkole. Protest wobec dyskryminacji dzieci i młodzieży”.

Polega ona na wyrażeniu sprzeciwu wobec działań MEN wymierzonych w szkolne lekcje religii przez wysłanie do min. Barbary Nowackiej protestu podpisanego przez jak największą liczbę osób. Formularz z tekstem protestu został dołączony do tego numeru tygodnika – wystarczy go podpisać i wysłać na podany w nim adres. Swój protest można również wyrazić za pośrednictwem internetu na stronie: www.lekcjereligiiwszkole.pl .

Celem naszej akcji jest zwrócenie uwagi władzom, że decyzje dotyczące szkolnych lekcji religii nie mogą być podejmowane przez resort edukacji arbitralnie, z pominięciem strony kościelnej. Domagamy się też, aby wszelkie zmiany dotyczące nauczania religii w szkołach odbywały się zgodnie z prawem i były konsultowane oraz uzgadniane z rodzicami i nauczycielami religii różnych wyznań oraz z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce. I aby rządzący respektowali prawa wierzących obywateli. Jednym z nich jest prawo uczniów do nauki religii w szkole, gwarantowane przez konkordat.

2024-07-30 13:55

Ocena: +12 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego katecheza jest ważna?

Działanie mające na celu ograniczenie i w konsekwencji usunięcie religii ze szkoły jest działaniem bezmyślnym. Chyba że jest to działanie celowe, by wychować pokolenie ludzi pozbawionych empatii, uczuć wyższych.

Jacek Zamarski, Szkoła Mistrzostwa Sportowego BBTS Podbeskidzie Bielsko-Biała: – Nowoczesna szkoła to szkoła deklarowanej powszechnie tolerancji, a więc nikomu absolutnie nie powinny przeszkadzać lekcje religii w niej. Religia pomaga kształtować w dzieciach i młodzieży ich tożsamość, pomaga szukać świata duchowych wartości w świecie konsumpcji, gdzie wartości utylitarne stają się podstawowymi kryteriami życia. Młody człowiek, żyjąc w świecie mediów, powinien znaleźć odpowiedź na egzystencjalne pytania o sens życia, a nie pogrążać się w modnym dla wielu nihilizmie i konsumpcjonizmie, które nie oferują mu odpowiedzi na pytanie o sens życia. Poznawanie Boga na lekcjach religii w szkole jest taką właśnie drogą dla dzieci i młodzieży. Chrześcijańscy rodzice tych dzieci i młodzieży, płacąc podatki, utrzymują te szkoły, dlatego też trzeba zapytać, komu przeszkadza, że ich dzieci nie mogą uczyć się tutaj dalej religii. Szkoła kształtuje młodych, kształtuje też świat wartości duchowych w życiu młodego człowieka, tak niezbędny dla każdego. Ponadto religia w szkole doskonale uczy dzieci i młodzież tolerancji religijnej, a komuś zależy, aby młodzi w sobie tego nie kształtowali. Komu i w imię jakich wartości?
CZYTAJ DALEJ

Hennig-Kloska chce odmrozić ceny energii

2024-11-04 13:34

[ TEMATY ]

energia

PAP/Tomasz Wojtasik

Interwencje cenowe stosowane były w okresie kryzysu energetycznego. Dziś, w sytuacji stabilizującego się rynku energii, mrożenie cen musi być stopniowo wygaszane - powiedziała "ministra" klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska w wywiadzie dla poniedziałkowego wydania "Gazety Wyborczej".

W dobie kryzysu energetycznego wywołanego m.in. wojną na Ukrainie, rząd Zjednoczonej Prawicy wdrożył tzw. "zamrożenie cen energii". Dzięki temu, Polacy nie odczuwali tak dotkliwie podwyżek cen m.in. prądu. I choć od miesięcy wisiała w powietrzu obawa o to, czy koalicja 13 grudnia zechce kontynuować działania swoich poprzedników, Paulina Hennig-Kloska rozwiała te wątpliwości.
CZYTAJ DALEJ

Uwagi do rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii: uderzają w prawa rodziców

2024-11-04 17:33

[ TEMATY ]

katecheza

religia

Karol Porwich/Niedziela

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczący organizacji lekcji religii i etyki od września 2025 r. Instytut Ordo Iuris przesłał do MEN uwagi do projektu rozporządzenia.

Eksperci wskazali, że zapisy dotyczące marginalizacji lekcji religii i etyki zawarte w projekcie, budzą wątpliwości pod względem zgodności z artykułami Konstytucji oraz Konkordatu, a także uderzają w prawa rodziców.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję