Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Stawiać wartości duchowe ponad materialne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejszy fragment Ewangelii według św. Marka zwraca naszą uwagę na rolę właściwie rozumianego ubóstwa. Jezus podczas spotkania z młodzieńcem wskazuje tę postawę jako niezbędny element w autentycznym praktykowaniu wiary. Jest ona konieczna, ponieważ pozwala zachować duchową wolność, która ze swej strony stanowi naturalne środowisko wzrostu wiary.

Fragment o wielbłądzie i uchu igielnym jest jednym z najbardziej uderzających i trudnych pouczeń przypisywanych Jezusowi w Nowym Testamencie. Metafora ta służy jako wymowny komentarz na temat bogactwa, prymatu wartości duchowych i natury łaski Bożej. W swej istocie wyrażenie to ilustruje zasadniczą trudność, jaką bogactwo może stwarzać w rozwoju duchowym. Obraz wielbłąda – dużego zwierzęcia – próbującego przejść przez wąskie ucho igły podkreśla poczucie niemocy i niemożności. Skutecznie uwydatnia on, że bogactwo materialne może rozpraszać, a nawet zniekształcać relację człowieka z Bogiem. Warto podkreślić, że katecheza Jezusa na temat ubóstwa wywracała do góry nogami ówczesne przekonanie o utożsamianiu dobrobytu z Bożym błogosławieństwem. W ten sposób słuchacze Jezusa zostają zaproszeni do rozważenia duchowych implikacji praktykowania ubóstwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Obraz wielbłąda i ucha igielnego podkreśla potencjalne moralne niebezpieczeństwa, na jakie naraża dobrobyt. Bogactwo może zaszczepić poczucie bezpieczeństwa i samowystarczalności, co w konsekwencji doprowadza do przekonania, że w życiu można się obejść bez Bożej pomocy. W miarę bezrefleksyjnego gromadzenia zasobów człowiek staje się coraz bardziej odizolowany od potrzebujących, co zniekształca poczucie wspólnoty i prowadzi do przyjęcia egocentrycznej perspektywy, w której bogactwo staje się murem i zasłoną.

Metafora z dzisiejszej Ewangelii zachęca wierzących do rozważenia przemijającej natury bogactwa materialnego w przeciwieństwie do wiecznych bogactw. Nie utożsamia ona jednak bogactwa ze złem. Zamiast tego podkreśla potrzebę uważnego i zrównoważonego podejścia do posiadania. Bogactwo nie jest z natury grzeszne, ale wyzwanie stanowi to, jak jest postrzegane i wykorzystywane. Jezus wzywa swoich słuchaczy do nieustannego przekraczania tego, co materialne, w celu pielęgnowania ducha solidarności i współczucia.

Zaproszeniu do dobrowolnego ubóstwa towarzyszy zapewnienie o niezawodności Bożej łaski. „U Boga wszystko jest możliwe”, a zatem nawet jeśli wymagania stawiane przez Jezusa są wysokie, to można im sprostać dzięki Bożej pomocy. Wejście do królestwa Bożego jest bowiem owocem współpracy człowieka z łaską Bożą.

Metafora ucha igielnego przypomina zagrożenia, jakie może nieść bogactwo, a jednocześnie stanowi zachętę, aby stawiać wartości duchowe ponad materialne. Absolutne pierwszeństwo należy się samemu Bogu, który jest dawcą wszystkich dóbr. Podążanie ścieżką hojności i prostoty pozwala na pogłębianie relacji z Bogiem – Ojcem troszczącym się nieustannie o swoje dzieci.

2024-10-08 14:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Centrum Heschela KUL: Prawo, Prorocy, jota – trzeba zbadać kontekst by zrozumieć sens słów Jezusa

[ TEMATY ]

rozważanie Słowa Bożego

Centrum Heschela KUL

Niedzielna Ewangelia jest przepełniona terminami zaczerpniętymi z kultury żydowskiej. Czyż łatwo jest nam dziś zrozumieć takie terminy jak: „Prawo”, „Prorocy” czy „jota”? Czy rozumiemy je tak jak rozumiał je Jezus? – O tym, że badanie kontekstów winno stanowić pierwszy krok w rzetelnym podejściu do studium Biblii mówi w komentarzu do Ewangelii na VI Niedzielę Zwykłą biblista ks. dr Mariusz Świder, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II.

Jezus w słowach wygłoszonych w kazaniu na Górze Błogosławieństw podkreśla, że „nie przyszedł znieść Prawa ani Proroków, ale je wypełnić”. Czym chce je wypełnić? „Tym samym, czego zabrakło temu, który się gniewał na swojego brata, temu, który musiał dar swój zostawić przed ołtarzem, temu, któremu trudno było się pogodzić z przeciwnikiem i temu, który pożądliwie patrzył na kobietę, czyli MIŁOŚCIĄ” – odpowiada w komentarzu ks. dr Świder.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

W Wielki Piątek rozpoczyna się Nowenna do Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus polecił Siostrze Faustynie, aby przez 9 dni odmawiała szczególne modlitwy i tym samym sprowadzała rzesze grzeszników do zdroju Jego miłosierdzia.

„Pragnę, abyś przez te dziewięć dni sprowadzała dusze do zdroju mojego miłosierdzia, by zaczerpnęły siły i ochłody, i wszelkiej łaski, jakiej potrzebują na trudy życia, a szczególnie w śmierci godzinie. W każdym dniu przyprowadzisz do serca mego odmienną grupę dusz i zanurzysz je w tym morzu miłosierdzia mojego. A ja te wszystkie dusze wprowadzę w dom Ojca mojego. Czynić to będziesz w tym życiu i w przyszłym. I nie odmówię żadnej duszy niczego, którą wprowadzisz do źródła miłosierdzia mojego. W każdym dniu prosić będziesz Ojca mojego przez gorzką mękę moją o łaski dla tych dusz.
CZYTAJ DALEJ

Polski kardynał będzie pomagał kamerlingowi Kościoła

2025-04-22 13:03

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Joanna Adamik/archidiecezja krakowska

Kard. Stanisław Ryłko

Kard. Stanisław Ryłko

Polski kardynał Stanisław Ryłko będzie pomagał kamerlingowi Kościoła kard. Kevinowi Farrellowi w czasie kongregacji generalnych kardynałów, poprzedzających konklawe. Pierwsza z nich odbyła się dziś rano, od 9.00 do 10.30, z udziałem 60 purpuratów. Kolejną zaplanowano na jutrzejsze popołudnie.

Kongregację rozpoczęła modlitwa za zmarłego wczoraj papieża Franciszka, modlitwa do Ducha Świętego „Adsumus” oraz lektura paragrafów 12-15 konstytucji apostolskiej „Universi Dominici gregis”, w której zawarte są wskazania dotyczące przebiegu kongregacji generalnych, w tym przysięgi składanej przez uczestniczących w nich kardynałów. Obecni złożyli ją odczytując na głos. Następnie kard. Farrell odczytał testament papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję