Baldachim Berniniego, barokowe arcydzieło zdobiące Bazylikę św. Piotra, ukaże się w całej swej okazałości 27 października podczas Mszy św. kończącej synod, której przewodniczyć będzie papież Franciszek. W czasie Eucharystii wystawione zostanie starożytne krzesło – Katedra św. Piotra – przechowywane w poddawanym renowacji ołtarzu katedry.
Reklama
Grób Apostoła znajduje się na stoku Wzgórza Watykańskiego, dlatego właśnie tu wzniesiona została bazylika jemu dedykowana, a jej główny ołtarz – ołtarz Konfesji – umieszczono na grobie rybaka z Betsaidy. W 1623 r. Urban VIII postanowił wybudować nad ołtarzem dekorację; zadanie to zlecił najsłynniejszemu artyście tamtych czasów – Gian Lorenzo Berniniemu, z którym współpracowali m.in. Francesco Borromini i Carlo Maderno. Bernini zaprojektował ogromny baldachim z brązu, przypominający baldachim procesyjny. Wynik jego pracy jest zdumiewający. Harmonia konstrukcji i zastosowanie kręconych, żłobkowanych kolumn nadają całości lekkość, dlatego aż trudno uwierzyć, że baldachim ten waży 63 t, a jego wysokość to 28,7 m. Opiera się on na 20-metrowych kolumnach o marmurowych cokołach z elementami herbowymi Barberinich, rodu Urbana VIII – pszczołami. Same kolumny są udekorowane gałązkami oliwnymi i laurowymi, wśród których igrają aniołki (putta). Bazy i kapitele kolumn oplecione są natomiast liśćmi akantu. Całość wieńczy – tak jak w baldachimach procesyjnych – lambrekin z frędzlami wykonany również z brązu. We wnętrzu, na tzw. podniebieniu baldachimu, widnieje symbol Ducha Świętego – gołębica, z której emanują złote promienie. Nad kolumnami na czterech rogach baldachimu stoją anioły, z kolei dwa małe aniołki trzymają symbole władzy papieskiej – tiarę i klucze Piotrowe. Całość wieńczą cztery woluty, nad którymi umieszczono krzyż oparty na złotej kuli.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Baldachim Berniniego był przedmiotem ciągłego zainteresowania kustoszy bazyliki, ale gruntowne prace konserwacyjne przeprowadzono dopiero w XVII wieku. Obecnie postanowiono poddać go renowacji również w ramach przygotowań do Roku Świętego 2025. Prace rozpoczęto w drugiej połowie lutego br., a obecnie są już w fazie końcowej. Wszystko po to, aby 27 października papież mógł odprawić uroczystą Mszę św. kończącą synod biskupów przy ołtarzu Konfesji, pod baldachimem, któremu przywrócono dawny splendor.
Na zakończenie prac konserwatorskich dyrekcja Bazyliki św. Piotra, na czele z kard. Mauro Gambettim, archiprezbiterem Bazyliki Watykańskiej, zaprosiła dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej do obejrzenia rezultatów prac jeszcze przed demontażem rusztowań. Była to również okazja do rozmów z pracownikami, którzy zajmowali się renowacją baldachimu.
Jak przypomniał główny inżynier Alberto Capitanucci, baldachim był czyszczony 250 lat po ostatniej wielkiej renowacji. – Ale ogólnie rzecz biorąc, baldachim jest w dobrym stanie i nie było żadnych szczególnych problemów – stwierdził. – Wyczyszczono brąz kolumn, ale przede wszystkim złocenia, które dzięki renowacji odzyskały pierwotny blask. Dziś blask złota pięknie kontrastuje z brązową barwą metalu.
Renowacja baldachimu Berniniego była wyjątkowym dziełem, które można było zrealizować dzięki współpracy Archiwów Watykańskich, Muzeów Watykańskich, pracowników Fabryki św. Piotra, a także doświadczonych konserwatorów. Wsparcia finansowego udzielili Rycerze Kolumba.