Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Co stanowi istotę nieba?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niebo jest mieszkaniem Boga, wyrazem Jego bliskości. Gdy Jezus mówi o niebie, to zawsze w kontekście obecności Boga. Święty Paweł pisze: „Nasza bowiem ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone w podobne do swego chwalebnego ciała tą mocą, jaką może On także wszystko, co jest, sobie podporządkować” (Flp 3, 20-21).

Chrześcijanie przez całe swoje życie doczesne pielgrzymują właśnie tam, gdzie ustaje wiara i spełnia się nadzieja. Żyjąc na ziemi, wierzymy, że znajdziemy się z Panem twarzą w twarz – mamy nadzieję na spotkanie, którego owocem będzie trwanie w wiecznej szczęśliwości. Z chwilą przejścia ze śmierci do życia w niebie będzie już tylko miłość, którą jest przecież sam Bóg. Niebo to patrzenie na miłość bez końca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tutaj, na ziemi, tak wiele oddziela nas od Boga. Wciąż musimy pokonywać trudności, pokusy, wątpliwości. Wciąż jednak dzięki łasce i z osobistym zaangażowaniem powstajemy, by iść dalej, zaczynać od nowa – nawracamy się. Temu wszystkiemu towarzyszy pragnienie, tęsknota za niebem, czyli za trwaniem w miłości, która dała początek wszystkiemu, w tym również istnieniu każdego z nas. W człowieku ukryte jest niesamowite pragnienie szczęścia. Niekiedy brakuje słów, by to pragnienie wypowiedzieć, opisać. Bywa i tak, że uganiając się za szczęściem, człowiek dotyka rzeczywistości, które są jedynie ułudą szczęścia, i wciąż pragnie więcej, i więcej, i jeszcze więcej. Głód szczęścia jest nie do zaspokojenia – lecz tylko tu, na ziemi. Niebo jest bowiem stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia. Wspomniany głód szczęścia powinien być zatem wyrażony przez wierzących jako pragnienie nieba.

W odpowiedzi na pytanie o istotę nieba czymś nieroztropnym byłoby puścić wodze fantazji albo słuchać wymyślonych opowieści, jak to będzie w niebie. Już św. Paweł nauczał: Głosimy, „jak zostało napisane: Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują. Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha” (1 Kor 2, 9-10). To, co Bóg przygotował dla tych, którzy mają dostąpić zbawienia, przekracza wszelkie ludzkie wyobrażenia. Zdanie św. Pawła można rozumieć jako przestrogę przed wyobrażeniami, którym upust dają np. artyści, tworząc obrazy soczystych łąk, barwnych szlaków górskich ze wspaniałymi widokami itp. i tym samym twierdząc, że tak właśnie będzie wyglądało niebo. Tymczasem w Biblii pojawiają się wątki dotyczące nieba bardziej w sensie duchowego doświadczenia tego wszystkiego, co wiąże się z życiem w miłości Boga, w Jego obecności (por. np. 1 J 3, 2; Ef 2, 6; 1 Tes 4, 17). Niebo cechuje wieczne istnienie i stała szczęśliwość (por. np. 1 Kor 2, 9; 2 Kor 5, 1). W kontekście treści związanych z życiem w Bogu pojawia się również temat życia we wspólnocie zbawionych. Chodzi o Kościół Świętych. Doświadczenie wspólnoty Kościoła uwielbionego zgromadzonego wokół Boga jest również powodem szczęśliwości.

2025-02-18 13:38

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trójca – nie jest znakiem zapytania

Pytanie czytelnika: Co możemy powiedzieć o Trójcy Świętej skoro jest Ona tajemnicą?

Mówienie o Trójcy nie jest łatwe, ale konieczne. Wyrażenie trójjedyności jest zawsze trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia, trzy nigdy nie równa się jeden, tak jak jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczno-logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Biblijne opisy objawienia się Trójcy Świętej (tzw. teofanie trynitarne) odnajdujemy m.in. w wydarzeniu chrztu Jezusa w Jordanie (por. Mt 3, 13-17) oraz podczas Jego przemienienia na górze Tabor (por. Mt 17, 1-9). Teksty te akcentują bóstwo Chrystusa, który pozostaje w jedności z Ojcem i Duchem Świętym. Inne teksty akcentują zaś bóstwo Ducha Świętego, który pozostaje w ścisłej relacji do Ojca i Syna (por. J 15, 26; 1 Kor 2, 10).
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. prof. Helmut Juros, wybitny teolog, etyk i politolog

2025-05-05 06:30

[ TEMATY ]

zmarły

Adobe Stock

4 maja 2025 r. w wieku 92 lat zmarł śp. ks. prof. Helmut Juros, wybitny teolog, etyk i politolog, badacz w zakresie katolickiej nauki społecznej, założyciel Instytutu Nauk o Polityce i Administracji UKSW. Wychował i wykształcił liczne grono studentów i naukowców. Był członkiem i aktywnym uczestnikiem wielu polskich i europejskich gremiów oraz towarzystw naukowych. Wykładał na wielu krajowych i europejskich uniwersytetach.

Helmut Juros urodził się 4 sierpnia w 1933 w Krasiejowie k/Opola. W latach 1952-1959 odbył studia filozoficzno-teologiczne w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów w Krakowie. W 1958 r. przyjął święcenia kapłańskie w Zgromadzeniu Salwatorianów w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Wybrano administratora diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej

2025-05-05 14:37

[ TEMATY ]

diecezja koszalińsko‑kołobrzeska

KEP

Nowy administrator będzie pełnił tę funkcję do czasu mianowania przez Stolicę Apostolską nowego biskupa koszalińsko-kołobrzeskiego. Administratorem diecezjalnym został wybrany bp Krzysztof Zadarko.

Zgodnie z obowiązującym prawem wybrało go 5 maja Kolegium Konsultorów. Kim jest administrator diecezjalny? Określają to m.in. kanony 426, 427 i 428 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję