Reklama

Wiara

Co świętujemy w Wielkanoc?

Jak wielu z nas, Polaków, nie wierzy w Zmartwychwstanie? Według sondaży, mniej niż połowa. Za to więcej niż połowa wierzy w przeznaczenie. Z czego to wynika? Z braku wiedzy czy wiary?

Niedziela Ogólnopolska 16/2025, str. 10-11

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Grażyna Kołek

Grób Jezusa w Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie

Grób Jezusa w Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym nie jest Zmartwychwstanie? Zmartwychwstania nie należy rozumieć tylko w perspektywie śmierci. Jezus to nie drugi Łazarz. Czyli nie jest to ożywienie w rozumieniu reanimacji. Jezus nie wraca do starego życia, lecz przez swoje zwycięstwo nad śmiercią otwiera nowy wymiar życia.

Wskrzeszenie Łazarza jest powrotem. To jedynie druga część tego samego życia, drugi rozdział tej samej powieści: w rzeczywistości powrót do tego, co mniejsze. Dlatego pierwsi chrześcijanie unikali pojęcia „wskrzeszenie ze zmarłych”, a mówili o powrocie do Ojca, o zwycięstwie nad śmiercią, o nowym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmartwychwstanie Jezusa nie jest szukaniem Go tam, gdzie Go nie ma. Ewangelie mówią, że niewiasty w pierwszy poranek po szabacie też szukały Jezusa tam, gdzie Go nie było. U Łukasza znajdziemy delikatny wyrzut ze strony aniołów: „Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych?” (24, 5).

Nie jest wydarzeniem tylko historycznym. Nie można jak Piotr zagubić się w drobiazgach: a to czy płótna leżały zwinięte, a to czy chusta była złożona lub nie – wszystko to niepotrzebne dowody. Dlatego Ewangelia nie mówi o Piotrze, że „ujrzał i uwierzył”. Nie mógł wierzyć, bo miał zbyt wiele dowodów, które były dobre do policyjnego dochodzenia, lecz nie dla sprawy wiary. Zmartwychwstanie Chrystusa jest faktem historycznym, ale wymyka się historii z jej aparatem badawczym.

Czym jest?

Reklama

Zmartwychwstanie to nieustanne przechodzenie ze śmierci grzechu do życia. Niedziela Wielkanocna nadaje sens każdej następnej. Nie uznać tego – to nie pragnąć przejść do życia, a to może dokonać się tylko z Jezusem. Tylko On może wyprowadzić nas z niewoli naszego Egiptu, gdzie żyje się marnie, ale z przyzwyczajeniem do pewnych wygód. Istnieje jednak różnica między niewolą Egiptu a niewolą grzechu: ta ostatnia prowadzi do śmierci wiecznej.

Zmartwychwstanie jest gwarancją istnienia świata dobra, które nie przemija, które jest silniejsze od zła. Dobra, które jest dostępne dla tych wszystkich, którzy chcą się nim kierować. Wielkanoc to dzień otwarcia bramy świata wiecznej dobroci i umożliwienie wejścia do tego świata każdemu, kto zawierzy Chrystusowi. Istnieje świat czystego dobra, do którego zło już nie sięga.

Wskrzeszenie z martwych Łazarza to był cud; zmartwychwstanie Jezusa to misterium. Czy da się wytłumaczyć to misterium? Ewangeliści nie dociekają, kiedy i gdzie się to stało, lecz opowiadają o skutkach, które wywarło na świadkach Zmartwychwstanie. Stają się chrześcijanami naprawdę, głoszą aż po koniec czasów Chrystusa żyjącego, zmartwychwstałego, w którego życiu każdy człowiek może mieć udział. Ponieważ jest On wszędzie tam, gdzie dwóch lub trzech gromadzi się w Jego imię. Ponieważ Chrystus Zmartwychwstały zamieszkał w tabernakulach naszych kościołów. Ponieważ każdy chrześcijanin nosi Go razem z Ojcem i Duchem Świętym w swoim sercu. Dlatego Zmartwychwstanie jest spotkaniem. Warto zadać sobie pytanie: czy wierzę, że Zmartwychwstały staje przede mną w tej Liturgii? A inaczej można zapytać: czy wiesz, dlaczego biją rezurekcyjne dzwony?

W Wielkanoc świętujemy prawdę o tym, że przejście Pana przez śmierć przyobleka nas w nieśmiertelność i naszym przeznaczeniem jest życie na zawsze. Od tej pory, choć z rzeczywistością śmierci przychodzi nam się spotykać, to ona nie jest powodem lęku czy beznadziei.

Chrystus otworzył nam bramy życia. Choć jeszcze nie raz będziemy musieli przeżywać chwile wątpliwoś-ci, to będziemy odczuwać, że Zmartwychwstały idzie razem z nami jak z uczniami do Emaus, i w ten sposób nawet największe trudności nigdy nie będą większe niż nasza zdolność do stawienia im czoła. Od dziś możemy powiedzieć na nowo: „inny świat jest możliwy”. I on jest dla mnie! Panie, wierzę, że zmartwychwstałeś dla mnie. I proszę Cię, przymnóż mi wiary!

2025-04-14 14:19

Oceń: +12 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jerozolima: radosne „Alleluja” wszystkich Kościołów

W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.

W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
CZYTAJ DALEJ

Tradycyjna pielgrzymka Polonii do bazyliki Sacré-Cœur w Paryżu

2025-06-21 17:02

[ TEMATY ]

Paryż

Polskifr.fr / MB

Jako Polacy jesteśmy bardzo związani z pobożnością do Najświętszego Serca - mówił wicerektor Polskiej Misji Katolickiej we Francji ks. dr Paweł Pietrusiak w homilii podczas dorocznej Mszy św. w języku polskim w słynnej bazylice Najświętszego Serca Jezusa (Sacré-Cœur) w Paryżu, która odbyła się wieczorem, 20 czerwca.

We wspólnej modlitwie wzięło udział wielu rodaków, w tym poczty sztandarowe różnych polskich parafii i organizacji polonijnych. Polacy zadbali również o oprawę muzyczną – podczas Mszy śpiewał chór złożony z członków wielu wspólnot pod batutą siostry Honoraty Majewskiej. W koncelebrze był rektor PMK ks. Bogusław Brzyś i inni kapłani PMK.
CZYTAJ DALEJ

Prawo kanoniczne w Krakowie. Trwa nabór!

2025-06-23 11:00

[ TEMATY ]

Kraków

studia

prawo kanoniczne

Adobe Stock

Wydział Prawa Kanonicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie prowadzi nabór na jednolite studia magisterskie o profilu praktycznym na kierunku Prawo kanoniczne. Studenci zdobywają swoje kompetencje nie tylko na wykładach i ćwiczeniach, ale podczas praktyk w kancelarii prawnej, sądzie kościelnym (I i II instancji) oraz w kurii diecezjalnej. Studia trwają pięć lat, jednak absolwenci studiów teologicznych oraz nauk prawnych mogą je ukończyć w trzy lata, uczęszczając na zajęcia w „trybie skróconym”.

Wydział Prawa Kanonicznego UPJPII przygotował podcast promujący kierunek Prawo kanoniczne, w którym można znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję