Reklama

Niedziela Łódzka

Abp Jędraszewski o nierozerwalności i świętości małżeństwa

„W przypadku dziewiątego przykazania pożądanie nie tylko uderza w godność kobiety, ale również w świętość i nierozerwalność czyjegoś małżeństwa” - mówił abp Marek Jędraszewski w poznańskiej katedrze. Wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w ramach przygotowania do 1050. rocznicy Chrztu Polski wyjaśnił dziewiąte przykazanie Dekalogu.

[ TEMATY ]

dialog

abp Marek Jędraszewski

Łukasz Głowacki

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Metropolita łódzki, omawiając treść przykazania, odniósł się do historii Heroda Antypasa i Herodiady, którą Herod poślubił, mimo że była ona żoną jego brata. Podkreślił, że za każdym razem, gdy łamie się dziewiąte przykazanie, ta biblijna historia znajduje swoje tragiczne przedłużenie. - W czasach współczesnych echo to rozbrzmiewa bardzo silnie i prawdziwie złowieszczo dla zdradzonego współmałżonka, dzieci, dla dalszej rodziny, dla społeczeństwa i dla Kościoła. Tak bywa, gdy grzeszne pożądanie bierze w człowieku górę nad koniecznością panowania nad sobą, a pragnienie postawienia na swoim prowadzi do zlekceważenia Bożego przykazania - zauważył wiceprzewodniczący KEP.

Abp Jędraszewski zwrócił uwagę, że nie byłoby przerażającej sekwencji zła: zbrodni dokonanej na rozkaz Heroda Antypasa, mściwości i bezwzględności Herodiady, zgubnej namiętności, której uległ król, widząc tańczącą Salome ani przede wszystkim pierwszego grzechu Heroda polegającego na poślubieniu żony swojego brata, gdyby przestrzegał on dziewiątego przykazania Dekalogu: nie pożądaj żony bliźniego swego. - Jednak Herod Antypas pożądał, łamiąc w ten sposób Boże prawo - powiedział kaznodzieja.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przypomniał, że Pan Jezus jednoznacznie powiedział w Kazaniu na Górze: każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. - Popełnił zatem grzech, ponieważ w jakiejś mierze pozbawił tę kobietę jej godności, czyniąc ją przedmiotem swojego pożądania - stwierdził kaznodzieja.

Nawiązując do słów św. Jana Pawła II o dziewiątym przykazaniu Dekalogu, wypowiedzianych w czasie IV pielgrzymki do Polski, we Włocławku, przypomniał, że nadał on im wymiar kulturowy. Papież wzywał, by nie dać się uwikłać cywilizacji pożądania i użycia, która panoszy się w nas i nadaje sobie nazwę europejskości. „Panoszy się, korzystając z różnych środków przekazu i uwodzenia. Czy to jest cywilizacja czy antycywilizacja? Kultura czy antykultura? Kulturą jest to, co czyni człowieka bardziej człowiekiem nie to, co tylko zużywa jego człowieczeństwo - tłumaczył za św. Janem Pawłem II metropolita łódzki.

Reklama

Wiceprzewodniczący KEP zwrócił uwagę, że papież Polak wprowadził ważne kryterium, dzięki któremu możemy osądzić, co jest kulturą, a co nią nie jest. Przypomniał słowa Ojca Świętego, który mówił, że „kultura jest tym, przez co człowiek jako człowiek czuje się bardziej człowiekiem, bardziej jest”. „Tak bardzo broniona wolność w dziedzinie sztuki musi mieć swoje granice. Nie może stać się dowolnością bezkarnie obrażającą innych ludzi” - stwierdził abp Jędraszewski. „Nie ulega wątpliwości, że pierwszym i podstawowym wymiarem kultury jest zdrowa moralność, a wraz z nią powinno iść wychowanie oparte o tę moralność” - mówił kaznodzieja, cytując św. Jana Pawła II.

Metropolita łódzki odniósł się również do burzy medialnej związanej z wystąpieniem obecnego ministra kultury oraz z protestem kurii wrocławskiej w odniesieniu do skandalizującego spektaklu zapowiadanego jako pornograficzny w jednym z teatrów Wrocławia. - Czy na tego typu działalność mogą być przeznaczane publiczne pieniądze? W świetle nauczania Jana Pawła II pytanie to jest czysto retoryczne - stwierdził abp Jędraszewski.

Wiceprzewodniczący KEP przypomniał również, że w preambule Konstytucji RP z 1997 r. mowa jest o Bogu, sumieniu, prawdzie, sprawiedliwości, dobru i pięknie. - Bez wierności treściom zawartych w tych pojęciach nie ma prawdziwej kultury, jest tylko zużywanie naszego człowieczeństwa, a przecież nie może do tego dopuszczać władza, która chce uczciwie służyć swojemu narodowi i swemu państwu - zaznaczył metropolita łódzki.

2015-12-06 13:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dialog z Panem Bogiem

[ TEMATY ]

modlitwa

Bóg

dialog

Karol Porwich/Niedziela

Bóg bardzo chce z nami rozmawiać, a pewnie i my mamy wiele do powiedzenia Panu Bogu. Każda więc modlitwa powinna dążyć do tego, aby stawać się dialogiem.

Już tyle razy wspominaliśmy, że modlitwa jest rozmową z Bogiem. Spotykają się na niej osoby, które szukają wzajemnej komunii ze sobą, bo w wierze chodzi przecież o komunię z Bogiem. Do tego wszystkiego Bóg bardzo chce z nami rozmawiać, a pewnie i my mamy wiele do powiedzenia Panu Bogu. Każda więc modlitwa powinna dążyć do tego, aby stawać się dialogiem. Monolog na modlitwie zawsze zaprowadzi nas w ślepy zaułek, w zwątpienie, czy czasem nie rozmawiamy tylko z samym sobą. Najpiękniejszym dialogiem modlitewnym jest Msza św. Zauważmy, że podczas każdej sprawowanej Eucharystii kapłan, w imieniu Boga rozmawia z ludem. Kiedy po przeczytaniu tego tekstu udasz się na Mszę św. zwróć uwagę na ten niesamowity dialog Boga z ludźmi.

Miej świadomość, co mówisz Bogu

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję