Reklama

Nauczyciele o autorytetach

Nauczyciel. Kto to taki? Jego obraz diametralnie zmienił się przez lata, tak jak zmieniało się oblicze szkoły. Kiedyś był to mistrz, który wprowadzał uczniów w tajniki wiedzy. A współcześnie - jakich nauczycieli nam potrzeba? A jak sam nauczyciel powinien budować autorytet?

Niedziela kielecka 41/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Benedetta Ewa Pielach, dyrektor Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
- Budowa autorytetu w przypadku Gimnazjum Katolickiego w dużej mierze zasadza się na przesłaniu Ewangelii, i na tym jak Chrystus kształtował swoich uczniów, formował ich i wychowywał. Podobne wymagania stawiam nauczycielom pracującym u nas. Mają być dla ucznia zarówno mistrzem jak i przyjacielem, przewodnikiem po wiedzy i wychowawcą. Z tego wynikają praktyczne implikacje. Z uczniem trzeba być od samego początku, rozmawiać, spędzać z nim czas, tłumaczyć mówić. I to właśnie poprzez wzajemną interakcję, wymianę myśli dokonuje się formowanie ucznia, jego kształtowanie i budowanie autorytetu nauczyciela. Problem autorytetu jest złożony, bo dziś chyba obserwujemy w ogóle kryzys autorytetów w świecie. Mam jednak świadomość, że autorytet nauczyciela będzie o tyle autorytetem autentycznym, o ile uczeń wyniesie pewne podstawy z domu, bo największa praca wychowawcza dokonuje się w rodzinie. Dlatego też ogromny nacisk kładziemy na kontakty z rodziną, na wzajemne uszanowanie siebie. Sam nauczyciel powinien mieć charyzmę, czyli wartości jasno w sobie ukształtowane, z którymi idzie do młodzieży. Można tu odnieść się również do ideału Platońskiego tj. wartości dobra, prawdy i piękna. To one są bowiem wartościami najbardziej potrzebnymi w wychowaniu człowieka.

Reklama

Siostra Iwona Paluch - nauczyciel biologii
Autorytet buduje się przede wszystkim autentyczności, czyli brakiem rozbieżności pomiędzy tym, co się robi, a tym, co się mówi. Bo autorytet nie może wskazywać na jedną drogę, a podążać inną. Należy sobie wypracować pewne normy i konsekwentnie je realizować. Przede wszystkim trzeba jednak kochać ludzi, z którymi się pracuje. A miłość często jest wymagająca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Agnieszka Paradowska - nauczyciel języka angielskiego
Wszystko zależy od młodzieży, z którą się pracuje. Do każdej grupy trzeba znaleźć tzw. złoty środek. Należy na pewno przedstawić swoje wymagania wobec uczniów. Ale jednocześnie uczeń musi wiedzieć, że może się zwrócić z każdym problemem do nauczyciela.

Marta Martyniuk - nauczyciel geografii
W kwestii budowy autorytetów nie ma i raczej nie będzie recepty. Ważna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem. Na pewno nigdy nie będzie tak, że może to być relacja koleżeńska, czy nawet przyjacielska. Muszą to być zdrowe zasady, czyli nauczyciel powinien kierować uczniem, dawać mu wskazówki, pokazywać mu właściwe tory, szukać przyczyn niepowodzeń czy problemów. Bo uczeń to przede wszystkim człowiek. Ma swoje problemy, słabości, podobnie jak nauczyciel.

Zebrała

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Tomasz Trzaska: depresji nie da się zamodlić

Jest dziś potrzeba, żeby w kwestii kryzysów samobójczych budować mosty ze wszystkimi środowiskami: kościelnymi, społeczno-politycznymi, ze szkołą, ze służbą zdrowia, z państwem - po prostu z każdym; to zjawisko dotyczy wszystkich - powiedział metropolita warszawski abp Adrian Galbas.

Abp Galbas wziął udział w spotkaniu "Nie pozwólmy znikać bez słowa” poświęconym profilaktyce, systemom wsparcia i koordynacji działań między instytucjami w budowaniu bezpiecznego otoczenia dla osób w kryzysie psychicznym, które odbyło się w czwartek w Domu Arcybiskupów Warszawskich.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec, który może wszystko – tajemnice bolesne

2025-10-02 20:57

[ TEMATY ]

różaniec

rozważania różańcowe

Karol Porwich/Niedziela

Różaniec jako sposobność do „podglądania Nieba”? Tak, ono daje nam się w nim zobaczyć.

Funkcję okien w murze odgradzającym naszą doczesność od komnat Bożego Królestwa pełnią święte ikony – pisane według specjalnych, surowo przestrzeganych kanonów, korzystające z wielowiekowych doświadczeń sztuki i mistyki. Farby ikon są nakładane pędzlami mnichów, ascetów, ludzi przygotowujących się do tego zadania przez długie posty i modlitwy. Patrzymy na ikonę, i nagle obraz staje się mistycznym okienkiem: „otwiera się” przed nami Niebo. Już nie patrzymy na farby, złocenia i kształty. Spoglądamy w głąb ikony. Patrzymy za nią. W wieczność.
CZYTAJ DALEJ

Kapłaństwo jak jutrzejsza gazeta [Felieton]

2025-10-02 23:00

Obraz wygenerowany przez AI

Czytałem wczoraj, że ma powstać nowy religijny kanał TV. Zainteresowany temat zacząłem sprawdzać, jaką linię ma koncern go prowadzący. Przeglądając programy TV emitowane przez tego wydawcę natknąłem się na serial, który uwielbiałem w późnym dzieciństwie - “Zdarzyło się jutro”. Było w nim coś niezwykłego. Gary Hobson, zwyczajny facet z Chicago, codziennie rano dostawał gazetę z przyszłości. Nie był superbohaterem w pelerynie, nie miał broni ani pieniędzy, ale miał tylko poczucie misji i odpowiedzialności. Wiedział co się może wydarzyć i miał świadomość, że brak reakcji może doprowadzić do tragedii.

Przypominając sobie niektóre wątki przyszła mi myśl, że główny bohater dzień po dniu walczy o nadzieję. Wielu bohaterów, którym pomaga Gary to ludzie będący na skraju życia, przejawiający brak nadziei. A on swoją postawą i słowem namawiał, że jeszcze nie wszystko stracone, że można się podnieść, że jeszcze jest czas, że można inaczej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję