Reklama

„Ulecz sam siebie” (Łk 4, 23)

Niedziela warszawska 5/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Tytuł niniejszy rozważań to nie aluzja do aktualnej sytuacji w polskiej służbie zdrowia. To nawiązanie do słów Jezusa z Ewangelii najbliższej niedzieli. Jezus cytował zresztą istniejące jeszcze przed Nim pospolite porzekadło odnoszące się do tych, którzy zabierali się do naprawy wszystkiego i wszystkich wokół siebie. Tę samą myśl wyraził Jezus już tylko od Niego pochodzącym takim oto poleceniem: „Obłudniku, usuń najpierw belkę z własnego oka, to będziesz lepiej widział jak usunąć zadrę z oka twego brata” (Mt 7, 5). Przypomina się w tym miejscu opowieść pewnego już nieżyjącego zresztą, proboszcza, który zjawił się kiedyś u kard. Wyszyńskiego z prośbą o zmianę księdza wikariusza, gdyż trudno już było z nim wytrzymać; bo był nie dość pobożny, bo zaniedbywał się w swoich duszpasterskich obowiązkach, bo chodził po różnych kominkach i roznosił, zwłaszcza swoim kolegom, wieści z życia codziennego na plebanii. Kiedy już ów proboszcz skończył swoje narzekania, dorzucił: Przestrzegałem przed nim okolicznych proboszczów, prosiłem o pomoc innych kapłanów, ale nic to nie pomaga. Wtedy Ksiądz Prymas zapytał: „A często modli się ksiądz proboszcz za niego? Ksiądz Proboszcz na to: „Żeby być szczerym, to nie; nie zdarza mi się to. No, bo jakże…”. „To niech ksiądz proboszcz zacznie - powiedział Ksiądz Prymas - a ja was obu będę wspierał swoją modlitwą. I niech ksiądz już ograniczy się do opowiadania o jego słabościach samemu Bogu”. Wspominając to wszystko po latach, dawny proboszcz oświadczył: „I rzeczywiście pomogło. A najważniejsze chyba było to, iż ja zauważyłem, że sam się poprawiłem przynajmniej na odcinku wypowiadania się źle o moim najbliższym współpracowniku”.

2. Polacy są podobno szczególnie skłonni do narzekania na własny los, zaś czasy, w których nam żyć wypadło, w bardzo wielu przypadkach uzasadniają słuszność tych narzekań. Pojawia się też coraz więcej „naprawiaczy Rzeczypospolitej” i to nie tylko wśród elit rządzących, lecz także wśród zwykłych obywateli. Oto narzekania dające się słyszeć najczęściej:
- rozszerzające się coraz bardziej zjawisko afer i korupcji w zarządzaniu państwem i w życiu społecznym obywateli;
- zobojętnienie na przeżywanie sacrum i wszelkich wartości nadprzyrodzonych;
- klęska bezrobocia i obniżający się poziom życia, zwłaszcza emerytów i rencistów;
- powszechna znieczulica sprawiająca, że złoczyńcy w pełni tego świadomi, czują się w swym „złoczynieniu” absolutnie bezkarni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Mianem korupcji należy też określić nie tylko wielkie, lecz także drobne łapownictwo. Z przeprowadzanych już wielokrotnie amatorskich sondaży i naukowych badań socjologicznych wynika, że tylko bardzo nieznaczny procent Polaków nie skalał się nigdy nie daną łapówką. Pytani, dlaczego tak czynią, odpowiadają: „Bo inaczej nie da się żyć w tym kraju”.
A gdyby jednak na każdych stu, choć dziesięciu uparło się i postanowiło już naprawdę nie dawać? Gdyby tak od siebie zaczynając, próbowało się zwalczyć tę, jakże nas poniżającą moralnie także wobec innych narodów, plagę? Nieporównanie większa odpowiedzialność niż dających łapówki obciąża tych, którzy bez jakiejkolwiek żenady domagają się takich darów. Ci mają znowu na swoje wytłumaczenie to, że w ich otoczeniu wszyscy żądają wiadomych kopert, albo, że ludzie sami wciskają im jakieś datki a oni ewentualną odmową nie chcieliby czynić dającym przykrości. Ale dopóki się nie opamiętają ci łaskawie przyjmujący dary albo wręcz się ich domagający, rzeczywiście trudno będzie żyć w tym kraju. Zamiast więc narzekać na panoszącą się plagę łapownictwa, zróbmy sobie rachunek sumienia, czy sami nie należymy czasem do grona łapowników? Dobry rachunek sumienia kończy się zawsze mocnym postanowieniem poprawy.

Reklama

4. Wyrazem zobojętnienia na właściwe przeżywanie sacrum jest, między innymi, nasz udział w niedzielno-świątecznej liturgii oraz sposób spędzania w te dni wolnego czasu. Otóż nie wystarczy narzekać na to, że na Mszy św. w niedziele jest mało dzieci i młodzieży. Trzeba natychmiast zapytać siebie samego, czy nasi najbliżsi wypełniają jak należy ten obowiązek. Od jakiegoś czasu problem specjalny w świętowaniu dnia Pańskiego stanowi robienie właśnie w tym dniu wielkich zakupów w mnożących się u nas supermarketach, gdzie całe, katolickie przecież rodziny przebywają od rana do obiadu. I czy to nie przykre, że tak wielu katolików odniosło się bardzo negatywnie do próby ogłoszenia oficjalnego zakazu - tak jak to jest w większości krajów europejskich - funkcjonowania supermarketów w niedziele i święta? Siebie samego zapytaj się tedy przede wszystkim: czy nadal będę robił zakupy w niedzielę, która przecież w innym celu została ustanowiona przez samego Stwórcę?

5. Klęska bezrobocia to jeden z największych problemów dzisiejszej Polski. To jasne, że o zaradzenie tej dolegliwości codziennego życia powinni być zatroskani przede wszystkim ci, co sprawują władzę. Oni to odpowiednimi ustawami powinni umożliwiać ludziom interesów stworzenie nowych miejsc pracy i obmyślać właściwe zabezpieczenia socjalne dla tych, co będą zmuszeni korzystać z zasiłków dla bezrobotnych.
Ale czy to rzeczywiście sprawa tylko władz centralnych i pośrednio właścicieli szczególnie większych przedsiębiorstw? Czy każdy z nas przeciętnych obywateli jest dostatecznie uwrażliwionych na los swoich bezrobotnych bliźnich? Czy nie dałoby się czasem swoimi zajęciami podzielić z jakimś bezrobotnym?
A owi bezrobotni często też mieliby z czego zrobić sobie rachunek sumienia. Czy rzeczywiście dokładają wszelkich starań, żeby znaleźć jakieś zajęcie? Czy ich wymagania płacowe nie są zbyt wygórowane? Czy nie trwają ciągle jeszcze w socjalistycznym oczekiwaniu na przejawy opiekuńczej działalności państwa, które powinno troszczyć się o wszystko i dawać? Zamiast mieć ciągle pretensje i żal do państwa, że nic nie daje, wypadałoby czasem zapytać, co ja wnoszę do wspólnego, czyli państwowego dobra? Jak włączam się osobiście w zwalczanie bezrobocia?

Reklama

6. Kolejny nasz ból narodowy to tak zwana powszechna znieczulica, dająca o sobie znać szczególnie w sferze bezpieczeństwa publicznego. Kilka dni temu w pewnym tramwaju warszawskim znajdowały się małe dzieci, jadące z panią wychowawczynią do ogrodu zoologicznego. Siedziało też parę osób starszych - w tym kilku mężczyzn, wcale nie w podeszłym wieku - oraz młodzieniec, który, gdy tramwaj ruszył, udał się w stronę przedniego pomostu zrzucając po drodze dzieciom czapki z głów, niektóre przy tym szarpiąc za uszy. Na krzyk wychowawczyni: „Co pan robi?”, odpowiedział obrzydliwym przekleństwem, i dalej robił swoje. Spośród obecnych w tramwaju nikt się nie odezwał, nikt nie powstał z miejsca. Motorniczy też się nie zatrzymał, choć był bardzo o to proszony. Gdy tramwaj zbliżał się do kolejnego przystanku, rozbawiony chuligan wyskoczył jeszcze w biegu, obdarzając na pożegnanie wszystkich pasażerów ostatnią serią wyzwisk. Niereagujący na podobne wyczyny ludzkie tłumaczą po pierwsze, że sami się boją, a po drugie, nie chcą się narażać na „ciąganie po różnych komisariatach” w celu składania stosownych zeznań. Najbezpieczniej jest „nic nie widzieć” i „niczego nie wiedzieć”. Komfortowa sytuacja dla wszelkiego rodzaju bandziorów i rozrabiaczy. Ale im bardziej oni czują się bezkarni i bezpieczni, tym gwałtowniej maleje poczucie naszego bezpieczeństwa. Należy przy tym pamiętać, że taka świadomie zaplanowana obojętność jest wyrazem karygodnej niewrażliwości na los bliźniego, który znalazł się w trudnej sytuacji. Społeczna znieczulica to jaskrawe sprzeniewierzanie się przykazaniu miłości bliźniego. Naprawę takiego stanu rzeczy należy rozpocząć od zadania sobie pytania, jak się zachowuję ja sam, gdy ktoś inny bezskutecznie oczekuje na moją pomoc?

Reklama

7. Ludzie na ogół boją się wszelkiego rodzaju poprawiaczy świata, reformatorów i lekarzy społecznych. Jest tak nie tylko dlatego, że wszystko, co nowe, czyli dotychczas nieznane, z natury rzeczy budzi niepewność i lęk. Powód główny tego rodzaju obaw jest jednak ten, że owi lekarze nie rozpoczęli na dobre - o czym powszechnie wiadomo - wielkiej działalności reformatorskiej od pozbycia się niejednej własnej niedoskonałości. Życie, zwłaszcza to w dzisiejszej Polsce, dostarcza co rusz aż nazbyt wielu dowodów uzasadniających zastrzeżenia do rzekomo reformatorskich inicjatyw. Jeszcze nie skończyła się w parlamencie dyskusja nad reformą - konkretnie nad wypracowaniem ustaw oszczędnościowych - ale z miejsca został odrzucony pomysł, by zmniejszyć cokolwiek pobory parlamentarzystów. Tak bardzo trudno leczyć siebie samego.

* * *

Cóż nam zatem pozostaje? To głównie, żeby słuszne najczęściej narzekania na uciążliwości i niedostatki naszej codziennej kondycji, przeradzały się jakby same przez się w osobiste rachunki sumienia. Nie ograniczajmy się zatem do samego utyskiwania na powszechność skorumpowania naszego społeczeństwa, ale spróbujmy sobie przypomnieć, kiedy ostatnio wręczyliśmy albo sami przyjęli jakąś łapówkę. Gdy najdzie nas ochota, by poubolewać nad spoganieniem dzisiejszego pokolenia, zapytajmy samych siebie, czyśmy przypadkiem nie byli w ostatnią niedzielę w supermarkecie? Jeśli, dzięki Bogu, masz nadal nawet dobrze płatne zajęcie, to czy zdarza ci się czasem wesprzeć jakąś bezrobotną rodzinę; tak po prostu z potrzeby chrześcijańskiego rozsądku i dobrego serca a nie tylko dlatego, żeby coś odpisać od sumy przeznaczonej do opodatkowania.
Zapytaj się też czasem samego siebie, czy byłbyś gotów pośpieszyć z pomocą potrzebującemu nawet za cenę narażenia się na pewne kłopoty a może i materialne wydatki.
Tak postępując będziesz się troszczył nie tyle może o innych, co głównie o siebie samego. Bo w ten sposób siebie samego będziesz leczył.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Redaktor naczelny „Niedzieli”: wiara wymaga od nas odwagi

2024-04-29 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Niedziela

apel

Ks. Jarosław Grabowski

B.M. Sztajner/Niedziela

– Wiara obejmuje zmianę zachowania, a nie tylko powielanie pobożnych praktyk – powiedział ks. Jarosław Grabowski. Redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” poprowadził 28 kwietnia rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego.

– Maryja uczy nas, że wiara to nie tylko ufność, to nie tylko zaufanie Bogu, to nie tylko prosta prośba: Jezu, Ty się tym zajmij. Wiara ogarnia całe życie, by móc je przemienić. To postawa, sposób myślenia i oceniania. Wiara angażuje w sprawy Jezusa i Kościoła – podkreślił ks. Grabowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję