Reklama

Kawalerowie świętej Wiktorii

Niedziela łowicka 5/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Człowiek, zgodnie ze swoją naturą społeczną, odczuwa potrzebę rozwoju i doskonalenia siebie poprzez działania nie tylko indywidualne, lecz także zbiorowe, czyli społeczne. Zasadnicze korzyści pod tym względem osiąga żyjąc we wspólnocie, która jest organiczną jednością wielości osób, działań i powiązań, bez której życie ludzkie byłoby po prostu niemożliwe. Takimi wspólnotami są np. rodzina, sąsiedztwo, zakład pracy, region, naród, Państwo, Kościół. Niezależnie od życia we wspólnocie, człowiek pragnie, niekiedy w ramach działania zbiorowego, osiągać cele szczególne, określone, mające ułatwić zdobycie nie ogólnej doskonałości osobowej, lecz w określonej dziedzinie, na zasadzie dobrowolności. W związku z tym mówimy o dobrowolnym zrzeszaniu się ludzi dla osiągnięcia określonego celu, czyli o stowarzyszeniach. Stowarzyszenia takie mogą istnieć i działać w ramach wspólnoty Kościoła; nazywamy je stowarzyszeniami wiernych. Zrzeszają one na zasadzie dobrowolności pewną grupę wiernych. Założone lub zatwierdzone przez władzę kościelną mają na celu popieranie doskonalszego życia chrześcijańskiego wśród członków, bądź prowadzenie działalności mającej związek z misją Kościoła. Takie stowarzyszenia wiernych istnieją w Kościele od początku. Powstawały one i rozwijały się pod różną nazwą, miały różne cele, zależnie od potrzeb, miejsca i czasu. Były one konkretną formą posłannictwa i braterstwa Chrystusowego, wyrazem poczucia odpowiedzialności za realizację misji Kościoła, przede wszystkim zaś ujawniały pragnienie wiernych, aby między ich życiem praktycznym a wiarą istniała ścisła łączność. Wierni zawsze, do swojego zespołowego działania, odnosili słowa Chrystusowe: „Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18, 20). W Kościele istnieją stowarzyszenia, w których zarówno duchowni jak i świeccy, albo duchowni i świeccy razem, wspólnym wysiłkiem dążą do wspierania życia doskonalszego, albo do rozszerzania kultu publicznego lub nauki chrześcijańskiej, albo też do przedsiębrania innych dzieł apostolstwa. Podejmowania przedsięwzięć ewangelizacyjnych, wykonywania dzieł pobożności lub miłości oraz ożywienia porządku doczesnego duchem chrześcijańskim (kan 298, par. 1). W Kościele spotyka się między innymi tzw. Prywatne Stowarzyszenia, założone przez wiernych na podstawie prywatnego porozumienia między sobą. Kościół uznaje takie stowarzyszenie dopiero po przejrzeniu i zatwierdzeniu jego statutu przez władzę kościelną. W ostatnim czasie stowarzyszenie takie powstało w Łowiczu. Dnia 30 grudnia 2003 roku Biskup Łowicki zaakceptował statut prywatnego stowarzyszenia wiernych, które nosi nazwę Konfraternia Świętej Wiktorii. Stowarzyszenie to powstało w listopadzie 2003 roku. Zawiązanie Konfraterni nastąpiło 7 listopada, kiedy to pierwsze osoby wyrażające wolę zaangażowania się w działalność tego stowarzyszenia, zostały powołane przez Biskupa Łowickiego do - kierując się wolą pogłębiania swego życia religijnego i upowszechniania kultu św. Wiktorii - realizacji celów wspomnianego dzieła. Miejscem działania Konfraterni jest diecezja łowicka, zaś siedzibą - Łowicz. Zgodnie ze statutem, celem Konfraterni jest szerzenie kultu św. Wiktorii. Członkowie mają realizować to poprzez częste nawiedzanie kaplicy św. Wiktorii w łowickiej bazylice katedralnej, udział - przynajmniej raz w miesiącu - we Mszy św. sprawowanej w w/w kaplicy, aktywne uczestniczenie w uroczystościach ku czci św. Wiktorii oraz w innych uroczystościach kościelnych z udziałem Biskupa Łowickiego. Oczywiście obowiązkiem członków Konfraterni będzie także przybliżanie społeczeństwu postaci św. Wiktorii - patronki diecezji łowickiej. Ponadto - jak czytamy w statucie - Kawalerowie św. Wiktorii powinni starać się utrzymywać więź z miejscami związanymi z życiem i męczeństwem patronki Łowicza i diecezji łowickiej, organizować różne spotkania zmierzające do zapoznania wiernych z historią pierwszych wieków Kościoła - w tym ze szczególnym zwróceniem uwagi na czasy prześladowań chrześcijan - oraz współpracować z duszpasterzami. Zgodnie z przepisami prawa kościelnego na czele prywatnego stowarzyszenia stoi moderator. Pierwszym moderatorem Konfraterni św. Wiktorii na jej ogólnym zgromadzeniu dnia 30 grudnia 2003 r. został wybrany - na kadencję 3-letnią - prof. Wiesław Jan Wysoki z UKSW w Warszawie. Jednocześnie Biskup Łowicki ustanowił w osobie ks. prałata Wiesława Koniecznego, proboszcza parafii katedralnej, kapelana - asystenta kościelnego Konfraterni. Kawalerowie Konfraterni św. Wiktorii posiadają specjalny uroczysty strój. Jest nim długa do ziemi peleryna w kolorze bordowym ze złotą oblamówką i logo medalu św. Wiktorii na lewej stronie piersi, oraz specjalny czarny stylowy beret. Pozostaje tylko ufać, iż w/w Konfraternia w sposób skuteczny przyczyni się do propagowania kultu św. Wiktorii nie tylko w naszej diecezji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Elżbieta Rafalska: Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w UE

2024-04-29 07:49

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Elżbieta Rafalska

YouTube

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w Unii Europejskiej, a swoboda przepływu osób i usług była najcenniejszą wartością tego okresu - podkreśla Elżbieta Rafalska w rozmowie z portalem niedziela.pl.

Europoseł Prawa i Sprawiedliwości dodaje jednak, że wstępując do Unii Europejskiej byliśmy przekonani o gwarancji zachowania swojej odrębności, co dziś nie jest już takie oczywiste.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Redaktor naczelny „Niedzieli”: wiara wymaga od nas odwagi

2024-04-29 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Niedziela

apel

Ks. Jarosław Grabowski

B.M. Sztajner/Niedziela

– Wiara obejmuje zmianę zachowania, a nie tylko powielanie pobożnych praktyk – powiedział ks. Jarosław Grabowski. Redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” poprowadził 28 kwietnia rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego.

– Maryja uczy nas, że wiara to nie tylko ufność, to nie tylko zaufanie Bogu, to nie tylko prosta prośba: Jezu, Ty się tym zajmij. Wiara ogarnia całe życie, by móc je przemienić. To postawa, sposób myślenia i oceniania. Wiara angażuje w sprawy Jezusa i Kościoła – podkreślił ks. Grabowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję