Reklama

Gloria Diligentiae et Labori

Niedziela łowicka 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Takie słowa można odnieść do I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Chełmińskiego w Łowiczu, które w styczniu br. w ogólnopolskim rankingu szkół średnich zajęło 17 miejsce. Jesienią ubiegłego roku pisaliśmy na łamach Niedzieli Łowickiej, o obchodach 570-lecia tej najstarszej Łowickiej Alma Mater.
Z jej dyrektorem, Henrykiem Zasępą rozmawia ks. dr Paweł Staniszewski

Ks. Paweł Staniszewski: - Czy mógłby Pan na wstępie przybliżyć Waszą szkołę Czytelnikom Niedzieli Łowickiej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dyr. Henryk Zasępa: - Szkoła nasza, jak już czytelnicy Niedzieli Łowickiej wiedzą z materiału zamieszczonego w październiku ub. r. - liczy 570 lat. Jej absolwentami byli między innymi: malarz Józef Chełmoński - obecny patron szkoły, bp Władysław Miziołek - najlepszy absolwent z okresu międzywojennego, Ludwik Benoit - wybitny aktor teatralny i filmowy, błogosławiona Bolesława Lament czy Stefan Starzyński - słynny prezydent i obrońca Warszawy. Należy ona do Stowarzyszenia na Rzecz Najstarszych Szkół w Polsce i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Od zawsze „Chełmoński”, bo tak pospolicie nazywana jest nasza szkoła, zaliczany był do najlepszych szkół w regionie. Dowodem tego są wyróżnienia: w 1973 r. nadano jej Medal Komisji Edukacji, w 1984 r. Medal za Zasługi dla Miasta i Regionu, zaś w 1988 r. - Krzyż Kawalerski Odrodzenia Polski. Za osiągane wyniki w nauce w 1992 r. szkoła otrzymała prawo przystąpienia do egzaminów maturalnych łączonych ze wstępem na Politechnikę Łódzką. W pięć lat później w oparciu o uzyskiwane wyniki absolwentów, Politechnika zniosła egzaminy wstępne dla uczniów naszego liceum. Od kilku lat „Chełmoński” należy do czołówki szkół w naszym kraju. W 1999 r. uplasowała się na 73 miejscu, w 2000 r. na 45. W roku 2001 szkoła zajęła 118 miejsce. Później na krótko nastąpił powrót do miejsca 45, by w 2003 r. znaleźć się na 48 pozycji (chociaż wskaźnik rankingowy był lepszy niż w roku poprzednim). W styczniu tego roku w ogólnopolskim rankingu szkół średnich łowicki „Chełmoński” znalazł się na rewelacyjnej 17 pozycji, co jest ogromnym sukcesem szkoły. Obecnie do „Chełmońskiego” uczęszcza 522 uczniów, którzy uczą się w klasach o profilach: matematyczno-informatycznym, przyrodniczym, biologiczno-chemicznym, lingwistycznym, humanistycznym i medialnym. Sporą część naszej szkoły stanowi młodzież ze środowisk wiejskich i małych miejscowości z okolic Łowicza. Jak widać nie przeszkadza to w osiąganiu naprawdę dobrych wyników pracy.

- Co decyduje o pozycji szkoły w powyższym rankingu?

- W rankingu bierze się pod uwagę liczbę laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych w stosunku do ogólnej liczby uczniów danej szkoły. Dokładniej mówiąc, podstawowym kryterium oceny jest wskaźnik olimpijski wykazany za pomocą specjalnego wzoru, w którym pod uwagę bierze się: wskaźnik sukcesów w olimpiadach, liczbę uczniów danej szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł laureata, liczbę uczniów szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł finalisty, liczbę olimpiad, w których uczniowie szkoły zdobyli w III etapie tytuł laureata lub finalisty. Według tego wzoru laureaci olimpiad liczą się podwójnie w stosunku do finalistów. Szkoły są premiowane za odniesienie sukcesu w każdej kolejnej olimpiadzie, a sukcesy szkół mierzy się proporcjonalnie do liczby ich uczniów.

- Jak ten wskaźnik przekłada się na rzeczywistość wyrażoną w liczbach?

Reklama

- Otóż w roku szkolnym 2002/2003 na 509 uczniów naszej szkoły mieliśmy 8 laureatów i 6 finalistów, a szkoła osiągnęła sukcesy w 6 olimpiadach. Wskaźnik olimpijski w przypadku „Chełmońskiego” wyniósł więc 0,2593. To doskonały wynik, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę, że wśród 23 szkół województwa łódzkiego nasza szkoła znalazła się na zaszczytnym drugim miejscu, a wyprzedziło ją jedynie I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi, które w rankingu ogólnopolskim znalazło się na miejscu 2, i od lat zajmuje czołowe miejsca. Następne liceum z województwa łódzkiego w rankingu ogólnopolskim zajęło wysokie 33 miejsce.

- W jakich olimpiadach licealiści odnieśli sukcesy?

- W tym roku na wyniki naszej szkoły we wspomnianym rankingu miało wpływ sześć olimpiad: cztery humanistyczne, artystyczna i ekologiczna. Dokładniej były to: Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej, Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka, Olimpiada Losów Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r., Olimpiada Wiedzy o Sztuce i Olimpiada Wiedzy Ekologicznej.

- Co wpłynęło na tak wielki przełom w pozycji rankingowej „Chełmońskiego”?

- Myślę, że trzeba sięgnąć pamięcią do 1989 r., kiedy to wprowadziliśmy system nauczania blokowego, dzięki czemu młodzież powoli zaczęła przejawiać zainteresowanie udziałem w poszczególnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych. W rezultacie w roku szkolnym 2002/2003 nasza szkoła mogła poszczycić się sukcesem ośmiu laureatów oraz sześciu finalistów w centralnym etapie olimpiad.

- Czy uważa Pan, że przyjęte takie właśnie kryterium rankingu jest obiektywne i wiarygodne? Może ranking byłby bardziej wiarygodny, gdyby swymi kryteriami obejmował również liczbę uczniów danych szkół, którzy dostają się na studia i na nich kontynuują naukę?

Reklama

- Żaden ranking nie jest do końca rzetelny, gdyż kryteria są dostosowane do wymogów, jakie przygotuje kapituła rankingowa. Ta kapituła, złożona z rektorów i profesorów wyższych uczelni, wzięła pod uwagę osiągnięcia w olimpiadach i konkursach wiedzy. Każdy, kto przygotowuje jakiś ranking, ma swój cel. Celem, który przyświecał tej grupie osób, było premiowanie tych szkół, które uzyskują największe osiągnięcia właśnie w olimpiadach i konkursach: w sumie w grę wchodzą 24 olimpiady. Można byłoby przygotować ranking, oparty na zupełnie innych zasadach, preferujący takie a nie inne grupy szkół. Oczywiście, można nad tym dyskutować. Skoro jednak ustalono takie zasady - przyjęliśmy je.

- „Chełmoński” jest szkołą z tradycjami, gdyż swymi korzeniami sięga roku 1433. W jaki sposób staracie się kontynuować te wielowiekową tradycję?

- Przy szkole działa Koło Wychowanków i Wychowanek Szkół Średnich Ogólnokształcących w Łowiczu, które od 1964 r. prowadzi, m.in., regularną działalność wydawniczą wydając Biuletyn Informacyjny. W grudniu 2003 r. ukazał się numer 24. Biuletynu. W roku 2000 Koło Wychowanków wydało monografię szkoły. Poza tym każdego roku Koło przyznaje i funduje specjalne nagrody dla najlepszych uczniów szkoły: medal Gloria Diligentiae et Laobori dla prymusa maturalnego, nagrodę im. profesor Heleny Jastrzębskiej dla najlepszego humanisty, nagrodę im. Jana Zbudniewka dla najlepszego absolwenta w grupie przedmiotów matematyczno-fizycznych, nagrodę im. Jana Wagnera dla najlepszego historyka, nagrodę im. Eugeniusza Wachowskiego dla najlepszego sportowca oraz nagrodę im. Józefa Chełmońskiego dla absolwenta osiągającego sukcesy w przedmiotach artystycznych. Nagrody te sprawiają, że uczniowie mają większą motywację do nauki oraz możliwość znalezienia się w historycznym gronie absolwentów - laureatów, których zdjęcia umieszczone są na pamiątkowych tablicach w szkole.

Dziękując za rozmowę gratuluję szkole sukcesów i życzę dalszych osiągnięć na polu naukowym.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący COMECE: cierpienie narodu palestyńskiego rozrywa nam serce

2025-10-03 18:38

[ TEMATY ]

cierpienie

strefa gazy

COMECE

PAP/MOHAMMED SABER

Strefa Gazy

Strefa Gazy

O solidarności Kościoła ze wszystkimi cierpiącymi w Gazie i Ziemi Świętej, Ukrainie i Sudanie zapewnił w nocie na zakończenie jesiennego zgromadzenia plenarnego Komisji Konferencji Biskupich Unii Europejskiej (COMECE) jej przewodniczący bp Mariano Crociata. „Cierpienie narodu palestyńskiego łamie nam serce” - wyznał włoski hierarcha.

Poinformował, że biskupi delegaci konferencji episkopatów z państw członkowskich UE uczestniczący w trzydniowym spotkaniu w Brukseli dali wyraz swemu współcierpieniu z narodami doświadczającymi wojny. Wysłuchali świadectw ukraińskich stałych obserwatorów w COMECE.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję