Od ubiegłego roku organizowany jest w Łowiczu konkurs na najlepszą książkę roku o tematyce łowickiej pt. „Książa Roku - Łowicz i ziemia łowicka”.
Jego organizatorem, pod honorowym patronatem burmistrza Łowicza, jest Łowicki Ośrodek Kultury. W sobotni wieczór 21 lutego br. sala widowiskowa ŁOK-u wypełniła się publicznością. Celem spotkania
było rozstrzygnięcie konkursu, którego podstawowym zadaniem jest zwiększenie zainteresowania środowisk twórczych i czytelniczych książką o tematyce łowickiej, odkrywaniem i poznawaniem
historii i współczesności miasta oraz regionu.
Zanim przewodniczący jury dr Ziemowit Skibiński ogłosił wyniki, goście zapoznali się z niespodzianką - obejrzeli pochodzący sprzed 30 lat dokument filmowy o ziemi łowickiej.
Do tegorocznego konkursu zgłoszono 4 pozycje książkowe. Nie są to wszystkie tytuły poświęcone regionowi łowickiemu, jakie w ubiegłym roku ujrzały światło dzienne, jednak z różnych
przyczyn zgłoszono ich akurat tyle. Wyróżnienia konkursowe otrzymały: Środek Polski Stanisława Cisaka i Żołnierze Polski Podziemnej w Powiecie Łowickim książka napisana przez uczniów
I Liceum Ogólnokształcącego w Łowiczu: Piotra Budzyńskiego, Katarzynę Modrak, Paulinę Niebudek, Karola Wieteskę, zainspirowanych przez nauczyciela historii Krzysztofa Kalińskiego.
Nagrodę główną i 1.400 zł jury przyznało - niedawno zaprezentowanemu w Niedzieli Łowickiej - pierwszemu tomowi Roczników Łowickich Łowickiego Towarzystwa Przyjaciół
Nauk.
„Po trzydziestu latach wznowiono z inicjatywy ŁTPN wydawanie roczników i nie trzeba chyba specjalnie się rozwodzić na temat konieczności kontynuacji tej edycji -
mówił dr Ziemowit Skibiński. - Tom wyróżnia się jednolitością opracowania redakcyjnego, jak i wyraźnie zarysowaną koncepcją wydawniczą”. Odbierając nagrodę dr Tadeusz Żaczek, prezes
ŁTPN, podkreślił, że publikacja ukazała się w dużej mierze dzięki zrozumieniu Rady Miejskiej, która wsparła finansowo wydawnictwo i obiecał, że dołoży starań, aby za rok
powstał drugi tom. Prezesa Żaczek wręczył egzemplarz Roczników Józefie Bogusz-Dzierżkowej z Szymanowic koło Łowicza, laureatce ubiegłorocznej nagrody. Uroczystość uświetnił występ Łowickiej
Orkiestry Kameralnej, która specjalnie na tę okazję przygotowała program zawierający m.in. znane melodie operetkowe. Towarzyszył jej również kiermasz wydawnictw dotyczących Łowicza.
Zakończenie roku szkolnego to zwykle czas podsumowań i planów na przyszłość. Ale dziś coraz trudniej mówić o przyszłości edukacji z nadzieją. Zmiany, które zachodzą, nie są reformą – są demontażem. A szkoła przestaje być miejscem kształcenia i wychowania, a staje się placówką usług społecznych bez tożsamości.
Czerwiec w szkole zawsze miał w sobie coś z ulgi – zmęczeni nauczyciele odliczają dni do wakacji, uczniowie zerkają w dzienniki z nadzieją, a rodzice pytają: czy to był dobry rok? Ten rok szkolny – 2024/2025 – dobrym nie był. Nie chodzi tylko o prace domowe, które MEN uznało za zbędne. Nie chodzi jedynie o eksperymenty z ocenianiem kształtującym czy chaos wokół edukacji „obywatelskiej”. Chodzi o coś głębszego – o „utraconą misję szkoły", która coraz bardziej traci swój wychowawczy, kulturowy i aksjologiczny fundament.
- Aby Kościół mógł wiarygodnie pełnić misję Jezusa w świecie i pomagać ludziom w odnajdywaniu Boga, krzywdy, które odebrały blask światła Ewangelii, muszą zostać uznane i w miarę możliwości naprawione. Nie dokona się to inaczej jak tylko poprzez stanięcie w prawdzie, które jest warunkiem uzdrowienia osób zranionych we wspólnocie Kościoła – czytamy w dokumencie pt. „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce”, który jest konsekwencją dwuletniej pracy zespołu ekspertów pod kierunkiem abp. Wojciecha Polaka, Prymasa Polski i Delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. Tekst ten otrzymali biskupi uczestniczący w 401. Zebraniu Plenarnym KEP w Katowicach. Uwzględnia on poprawki i sugestie zgłoszone na 400. Zebraniu Plenarnym w marcu br. jak również późniejsze uzupełnienia.
Biskupi zgromadzeni na 401. Zebraniu Plenarnym 12 czerwca br. w głosowaniu podjęli decyzję o zakończeniu prac Zespołu kierowanego przez abp. Polaka i zdecydowali o powołaniu nowego Zespołu, który ma prowadzić dalsze prace w kierunku powołania Komisji. Jego przewodniczącym został wybrany bp Sławomir Oder.
Zakończenie roku szkolnego to zwykle czas podsumowań i planów na przyszłość. Ale dziś coraz trudniej mówić o przyszłości edukacji z nadzieją. Zmiany, które zachodzą, nie są reformą – są demontażem. A szkoła przestaje być miejscem kształcenia i wychowania, a staje się placówką usług społecznych bez tożsamości.
Czerwiec w szkole zawsze miał w sobie coś z ulgi – zmęczeni nauczyciele odliczają dni do wakacji, uczniowie zerkają w dzienniki z nadzieją, a rodzice pytają: czy to był dobry rok? Ten rok szkolny – 2024/2025 – dobrym nie był. Nie chodzi tylko o prace domowe, które MEN uznało za zbędne. Nie chodzi jedynie o eksperymenty z ocenianiem kształtującym czy chaos wokół edukacji „obywatelskiej”. Chodzi o coś głębszego – o „utraconą misję szkoły", która coraz bardziej traci swój wychowawczy, kulturowy i aksjologiczny fundament.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.