Każdy strój ludowy jest kroniką swego regionu - Rudolf Helm
Pod taką nazwą została otwarta 8 marca br. w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi, mieszczącym się przy Placu Wolności 14 wystawa. Uroczystego rozpoczęcia dokonał dyrektor Muzeum doc. dr hab.
Ryszard Grygiel, który powitał przybyłych gości, autorki wystawy, kapele muzyczną z Lipiec Reymontowskich oraz tych wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do stworzenia wystawy. Dyrektor
Grygiel podziękował również wszystkim paniom, które w dniu swojego święta zgodziły się uczestniczyć w otwarciu i znalazły czas na obejrzenie zgromadzonych eksponatów.
Przygotowaniem wystawy zajęły się Alicja Woźniak i Adriana Zych, które spośród 7 tys. obiektów znajdujących się w zbiorach muzealnych, wybrały te najbardziej wartościowe. Dzięki nim można oglądać
stroje ludowe, nakrycia głowy, ozdoby i biżuterię pochodzące z różnych regionów polski. Wystawa ma charakter ponadregionalny gdyż obok strojów wywodzących się z środkowej Polski można obejrzeć strój rzeszowski,
łańcucki, odświętny ubiór górali podhalańskich, orawskich, czy śląskich oraz stroje bytomskie, cieszyńskie i raciborskie. Na wystawie znajduje się też szereg eksponatów pochodzących z północnej części
kraju.
Przepiękne są ozdoby, które odgrywały dużą rolę w kształtowaniu wizerunku ubioru. Na zdobnictwo składały się wówczas hafty, koronki, naszycia z kolorowych tasiemek, ale również pasy wykonywane głównie
ze skóry.
Po uroczystym otwarciu odbyła się degustacja dań regionalnej kuchni polskiej. Pysznemu poczęstunkowi towarzyszyła kapela z Lipiec Reymontowskich, która umilała czas dźwiękami ludowych melodii.
Modlitwa różańcowa jest wzniesieniem serca do Boga, który przychodzi, aby zbawiać człowieka. Modlitwa różańcowa - jak przypominał nam Ojciec Święty Jan Paweł II - jest modlitwą kontemplacyjną.
Gdy Jezus został ochrzczony, otworzyły się niebiosa
i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębica na Niego,
a głos z nieba mówił: "Ten jest Mój Syn Umiłowany,
w którym mam upodobanie",
i te same słowa dotyczą każdego ochrzczonego dziecka,
bowiem chrzest czyni nas dziećmi Bożymi,
a obrzędowi temu towarzyszą Aniołowie,
którzy stoją na straży życia.
I tak Anioł oznajmił matce Samsona, iż Bóg da jej syna,
który wyzwoli Izraelitów z ręki Filistynów.
Również Anioł Gabriel zwiastuje Zachariaszowi,
że jego żona pocznie syna Jana Chrzciciela,
a Najświętszej Maryi Niepokalanej oznajmia,
że będzie Matką Syna Bożego.
Spotkanie przełożonych męskich wspólnot zakonnych z terenu diecezji bielsko-żywieckiej z bp. Romanem Pindlem odbyło się 2 października br. w sanktuarium salezjańskim Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Oświęcimiu. Spotkania zakonników z pasterzem diecezji to wieloletnia tradycja, którą przerwała kilka lat temu pandemia koronawirusa. W sanktuarium salezjańskim zgromadziło się 14 przełożonych spośród ponad dwudziestu istniejących w diecezji wspólnot.
Wszystko rozpoczęło się nabożeństwem ku czci Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Salezjanie przybliżyli historię sanktuarium i związany z nim szczególny kult maryjny. Następnie uczestnicy mieli okazję do wymiany doświadczeń duszpasterskich oraz przedstawienia charyzmatów poszczególnych zgromadzeń. Przełożeni dzielili się swoimi troskami, omawiali najbliższe plany oraz kwestie związane z życiem wspólnot i parafii.
Czworo zwycięzców minionych edycji Konkursu Chopinowskiego - Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son - występuje w czwartek w warszawskiej Filharmonii Narodowej na inauguracji XIX. odsłony pianistycznej rywalizacji.
Konkurs Chopinowski zainaugurowało czworo jego zwycięzców, którzy wystąpili z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki. W interpretacji Bruce’a Liu (zwycięzcy z 2021 r.) zabrzmiał V Koncert fortepianowy F-dur Camille’a Saint-Saënsa, Julianna Awdiejewa (2010) i Garrick Ohlsson (1970) zagrajli natomiast Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca. W Koncercie na 4 fortepiany Johanna Sebastiana Bacha spotkali się: Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son (1980). Galę rozpoczął Polonez A-dur Fryderyka Chopina w wersji orkiestrowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.