Reklama

Tydzień Eklezjologiczny w KUL

Kościół rodzi się z Eucharystii

W marcu Koło Naukowe Teologów KUL zorganizowało XXXVI Tydzień Eklezjologiczny. Refleksje dotyczące tematu „Źródło - szczyt - życie. Wokół fundamentalnych wymiarów misterium Eucharystii” miały przybliżyć rozumienie tajemnicy Boskiego Daru i Ofiary oraz naszego udziału w tej rzeczywistości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszego dnia skoncentrowano się na ofiarniczym wymiarze trzeciego z sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia. Ks. prof. Henryk Witczyk mówił o Eucharystii jako żywej ofierze przemienienia i pojednania. Eucharystia jest ofiarą w znaczeniu ofiary złożonej przez Boga Ojca w Jego Synu, jedynej ofiary Chrystusa uobecnianej podczas każdej Mszy św. oraz uczestniczenia w ofierze każdego z nas - przez dar swojego życia z miłości do Ojca. Chrystus złożył ofiarę jako prawdziwy człowiek inspirowany miłością Boga a równocześnie jako Syn Boży. W ofierze tej człowieczeństwo zostało przemienione mocą miłości zrodzonej w Chrystusie przez otrzymanego Ducha Świętego, symbolizowanego przez wodę wypływającą z przebitego boku. Eucharystia dla ludzi wzorujących się na Chrystusie oznacza więc przemienianie człowieczeństwa obarczonego grzechem - nawracanie przed przystępowaniem do Komunii św. W ofierze najpierw dokonuje się przemienienie życia mocą Ducha, a później dar z miłości do Ojca. Istotą ofiary jest zatem przemienienie, a sprowadzanie ofiary do pojęcia daru to skupianie się jedynie na jej finale. Ks. dr Bogusław Migut omawiał zagadnienie udziału w Chrystusowej ofierze, a ks. dr Janusz Lekan wyjaśniał, na czym polega dar paschalnej ofiary. Współczesna teologia nie skupia się tylko na wymiarze ofiarniczym, ale patrzy na Eucharystię szerzej - podkreśla, że w Eucharystii dokonuje się misterium paschalne, ciągłe urzeczywistnianie zbawczego czynu Chrystusa, który tworzy Kościół jako swoje Mistyczne Ciało.
Drugiego dnia analizowano eschatologiczny wymiar Eucharystii. Ks. dr Artur Malina podkreślał, że Eucharystia jest dla nawróconych zadatkiem przyszłej chwały, pokarmem przybliżającym do radosnego oglądania nowego nieba i nowej ziemi od momentu powtórnego przyjścia Chrystusa (Ap 21-22). Gwarancją życia wiecznego w Eucharystii jest to, iż przyjmowany pokarm jest chwalebnym Ciałem Zmartwychwstałego. O Eucharystii ukazanej jako zapowiedź przyszłej chwały w liturgii mówili ks. dr Maciej Zachara (tradycja zachodnia) i archimandryta dr Sergiusz Gajek (tradycja bizantyjska).
Trzeciego dnia skupiono się na Eucharystii jako komunii człowieka z Bogiem i misterium tworzącym wspólnotę między ludźmi. Ks. dr Bartosz Adamczewski tłumaczył, gdzie są punkty styczne w dwóch pojawiających się w 1 Liście do Koryntian św. Pawła koncepcjach Ciała Chrystusa - prawdziwego (Eucharystii) i Mistycznego (Kościoła). Chodzi tu o miłość i wzajemną troskę, rezygnowanie z własnych pragnień i upodobań tak jak wydający się za nas Chrystus oraz znaki męczeństwa i śmierci Jezusa w Kościele (niezbędność słabych i wstydliwych członków ciała). Ks. dr Piotr Kulbacki omawiał wzór chrześcijańskiej wspólnoty ukazywany w liturgii po Soborze Watykańskim II (podmiotem celebracji liturgicznej jest cała wspólnota, a czynności liturgiczne należą do wszystkich stanów w Kościele). Ks. dr Przemysław Kantyka w ostatnim wykładzie wskazał na możliwości i perspektywy wspólnego zasiadania do Stołu Pańskiego wszystkich chrześcijan oraz eucharystycznej koncelebry przez szafarzy różniących się wyznaniem. Zagadnienie tzw. gościnności eucharystycznej jest dość skomplikowane, ale stanowisko Kościoła katolickiego co do tzw. Komunii św. otwartej jest jasne. Nie ma na nią zgody, bo pełna interkomunia jest celem zjednoczenia chrześcijan, a nie środkiem do niego prowadzącym. Współudział wszystkich chrześcijan w jednej Komunii św. jest szczytem w odbudowywaniu jedności, a do tego szczytu wiedzie droga ekumenicznych dialogów.
Oprócz wykładów i dyskusji każdego dnia odbywały się nabożeństwa z katechezami mistagogicznymi (Msza św. wg Mszału Piusa V - tzw. Msza św. trydencka - w kościele Ducha Świętego przy Krakowskim Przedmieściu 1, Boska Liturgia w rycie bizantyjsko-ukraińskim w cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przy Al. Warszawskiej 71 i Msza św. wg Mszału Pawła VI w kościele akademickim KUL). Połączenie trzech spojrzeń na Eucharystię: biblijnego, dogmatycznego i liturgicznego stanowiło wyraźną odpowiedź na prośbę Jana Pawła II z encykliki Ecclesia de Eucharistia o refleksję nad tym sakramentem. Jego misterium jest dla nas darem i jednocześnie zobowiązaniem do podejmowania tego, czym zostaliśmy obdarowani - do stawania się darem dla innych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adam Chmielowski - porzucił sztukę i został św. Bratem Albertem

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Albert Chmielowski

Archiwum bp. Mariusza Leszczyńskiego

Św. Brat Albert Chmielowski

Św. Brat Albert Chmielowski

Adam Chmielowski do pewnego czasu żył jak prawdziwy artysta. Był gościem na salonach, przyjacielem wielkich postaci, sławnych malarzy i pisarzy. Dążąc do doskonałości artystycznej, odkrył inną doskonałość-służbę ubogim. Zobaczył nędzę człowieka i z ubogimi pozostał do końca życia.

Uważał, że aby zrozumieć ludzi bezdomnych trzeba stać się jednym z nich. Adam Chmielowski był postacią niezwykłą. Osobą, która rozpaliła w ludziach wyobraźnię miłosierdzia. 17 czerwca przypada liturgiczne wspomnienie św. Brata Alberta.
CZYTAJ DALEJ

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie każdemu z nas - rozważania czerwcowe

Tak często myśląc o Bogu czujemy stres i strach. Odległy Stwórca Wszechrzeczy karzący ludzi za ich potknięcia - wielu z nas taki właśnie obraz Boga nosi w sercu. A jaki naprawdę jest Bóg? Jakie jest Jego serce?

Czerwiec to w Kościele miesiąc szczególnie poświęcony Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Nabożeństwa z litanią, zwane potocznie czerwcowymi, mają za cel zbliżyć nas do serca Boga. Ukazać Jego miłość do nas.
CZYTAJ DALEJ

PKW przyjęła sprawozdanie z wyborów prezydenckich

2025-06-16 20:03

[ TEMATY ]

wybory prezydenckie

Adobe Stock

Państwowa Komisja Wyborcza przyjęła w poniedziałek po południu sprawozdanie z wyborów prezydenckich. Wcześniej m.in. do konkluzji wprowadzono poprawki zgłoszone przez Ryszarda Balickiego. Teraz sprawozdanie trafi do Sądu Najwyższego, który rozstrzyga o ważności wyboru Prezydenta RP.

Sprawozdanie poparło 6 członków PKW, przeciw był jeden, a 2 wstrzymało się od głosu. Wcześniej jednak Komisja przyjęła poprawki Balickiego, w tym jedną dotyczącą konkluzji całego dokumentu. Poprawkę poparło pięciu członków PKW, przeciw było czterech.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję