Reklama

Niedziela Częstochowska

V Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków

Już po raz piąty Filharmonia w Częstochowie zorganizowała Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków, adresowany do studentów wydziałów wokalnych uczelni muzycznych w Polsce i zagranicą. Rozwój kariery artystycznej laureatów wcześniejszych edycji dowodzi, że jest to potrzebna i wartościowa inicjatywa.

[ TEMATY ]

konkurs

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak jak w latach poprzednich jurorami konkursu byli wybitni śpiewacy: Izabella Kłosińska – przewodnicząca, Katarzyna Suska, Kałudi Kałudow i Benno Schollum oraz Adam Klocek (dyrygent i wiolonczelista). Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Spośród nadesłanych zgłoszeń wyłoniono 16 uczestników pierwszego etapu, z których ośmioro przeszło do etapu drugiego. Podczas koncertu finałowego 3 marca w Filharmonii Częstochowskiej ogłoszono nazwiska laureatów. Pierwszej nagrody nie przyznano, drugą otrzymali ex aequo Hongyu Chen i Hanna Okońska. Trzecią, również ex aequo, otrzymały Joanna Kędzior i Karolina Makuła. Przyznano także nagrody poza regulaminowe. Nagrodę Impressio Art Bożena Harasimowicz – udział w 9. Letniej Akademii Śpiewu zdobyła Joanna Kędzior. Nagrodę Wójta Gminy Kłomnice – udział w koncercie 14 maja 2017 r. w Garnku otrzymali Jarosław Bielecki i Katarzyna Jakóbczyk. Nagrodę Filharmonii Kaliskiej – udział w koncercie – otrzymała Sara Banai. Taką samą nagrodę Filharmonii Częstochowskiej otrzymała Anna Malesza.

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

– Konkurs jest najlepszym pomnikiem światowej sławy wokalistów Jana, Edwarda i Józefiny Reszków, którzy na przełomie XIX i XX wieku święcili sukcesy na prestiżowych scenach operowych świata. Byli również związani z regionem częstochowskim – komentuje Ireneusz Kozera – dyrektor Filharmonii częstochowskiej. – Cieszy nas, że konkurs rozwija i wzbudza coraz większe zainteresowanie. To, że w tym roku nie przyznano pierwszej nagrody wynika z bardzo wysokiego poziomu, którzy reprezentowali uczestnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W historii opery trudno znaleźć przypadek równie wybitnego, śpiewającego rodzeństwa. Pierwsza na scenę operową wkroczyła Józefina, która debiutowała w 1872 r. w Wenecji, wkrótce stała się gwiazdą Opery Paryskiej, śpiewała w mediolańskiej La Scali, teatrze Ravira w Madrycie i londyńskiej Covent Garden. Występowała również w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, gdzie znaczną część swoich honorariów przekazywała na cele dobroczynne. Po wyjściu za mąż, zrezygnowała z występów, a kilak lat później zmarła.

Reklama

Dwa lata po debiucie Józefiny Reszke zadebiutował w Wenecji jej starszy brat Jan. Jego kariera, jako tenora, rozpoczęła się od występów wraz z siostrą i bratem Edwardem w operze Messenta „Herodiada” w Paryżu. Był ceniony za nowatorską interpretację ról. Po sukcesach w Paryżu bracia przenieśli się do Covent Garden w Londynie, gdzie mieli ponad 300 występów. Śpiewali przed królową Wiktorią – na jej zaproszenie. W 1891 r. zostali zaangażowani do nowojorskiej Metropolitan Opera, gdzie występowali przez 10 lat. Czas ten nazwano w MET „epoką Reszków”.

Po powrocie do Europy Jan założył szkołę śpiewaczą w Paryżu, podobna szkołę, ale w Londynie, założył jego brat Edward. Reszkowie byli związani z regionem częstochowskim, ponieważ tutaj zakupili majątki ziemskie, gdzie przyjeżdżali na wypoczynek i przyjmowali gości. Podkreślali związki z Polską także przez swoją działalność charytatywną i patriotyczną – w czasie I wojny światowej Jan stanął na czele Stowarzyszenia Pomocy Żołnierzom Polskim we Francji. Edward Reszke w ostatnich latach życia osiadł w Garnku, gdzie zmarł 25 maja 1917 r., jest pochowany w Borownie.

Ich majątki stopniowo ulegały rozproszeniu, a historia kariery artystycznej została zapomniana. Dopiero na początku XXI w. podjęto starania upamiętnienie genialnego rodzeństwa. W gminie Kłomnice został zorganizowany Szlak Reszków, odbywają się szkolne konkursy, a co roku w maju koncerty ich pamięci. Konkurs organizowany przez Filharmonię w Częstochowie sprawia, że pamięć o polskich śpiewakach, którzy podbili sceny operowe świata, żyje i rozwija się.

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

2017-03-08 10:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozstrzygnięcie V edycji Konkursu „Prawda i kłamstwo o Katyniu”

[ TEMATY ]

Katyń

konkurs

Archiwum Jadwigi Wiśniewskiej

14 kwietnia 2014 r. w siedzibie IPN w Katowicach odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Konkursu Historyczno - Literackiego „Prawda i kłamstwo o Katyniu”, organizowanego przez poseł Jadwigę Wiśniewską. Patronat naukowy nad Konkursem od pięciu lat sprawuje IPN w Katowicach, zaś patronat medialny - Tygodnik Katolicki „Niedziela”, TVP Katowice i Radio Fiat. Zgromadzeni w siedzibie IPN wysłuchali refleksji historycznej Rafała Michalskiego „W kręgu prawdy i kłamstwa. Zbrodnia Katyńska z perspektywy XXI w.” Po wręczeniu nagród odbył się koncert Andrzeja Kołakowskiego „Kiedy myślę: Katyń…”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty dopełnia naszą historię

2024-05-20 19:28

Elżbieta Wroczyńska

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

W wigilię Zesłania Ducha Świętego Mszy św. w parafii Ducha Świętego we Wrocławiu przewodniczył i homilię wygłosił ks. Dariusz Amrogowicz.

Dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej podkreślał, że Duch Święty jest miłością Ojca i Syna. A ta wzajemna miłość nie jest tylko jakością, choćby nieskończoną, jest Osobą, Bogiem prawdziwym, równym Im.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję