Reklama

Watykan

Delegaci z ok. 100 krajów podsumują Światowe Dni Młodzieży w Polsce

Do Rzymu przyjeżdżają pierwsi spośród 300 uczestników międzynarodowego forum poświęconego podsumowaniu ubiegłorocznych ŚDM w Krakowie i przygotowaniom do kolejnego spotkania młodych w Panamie. To kolejne ważne międzynarodowe spotkanie poświęcone młodzieży, po ubiegłotygodniowym sympozjum biskupów Europy i duszpasterzy młodych zorganizowanym w Barcelonie.

[ TEMATY ]

ŚDM w Krakowie

MARGITA KOTAS

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Z Krakowa do Panamy. W drodze na Synod wspólnie z Młodymi” - to hasło międzynarodowego spotkania organizowanego w Rzymie z inicjatywy watykańskiej Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Wezmą w nim udział delegaci ponad 100 konferencji episkopatów oraz zakonów, wspólnot i ruchów zajmujących się pracą z młodzieży, w sumie ok. 300 osób.

W obradach wezmą też udział członkowie Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia, koordynującej przygotowania ŚDM i przedstawiciele sekretariatu Synodu Biskupów, a także dwóch komitetów organizacyjnych ŚDM: krakowskiego, na czele z kard. Stanisławem Dziwiszem i bp Damianem Muskusem oraz panamskiego, wraz z jego przewodniczącym abp Panamy Jose Ulloa Mendietą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Spotkanie, które rozpocznie się jutro i potrwa do niedzieli, wpisuje się w cykl międzynarodowych forów organizowanych w ramach przygotowań do kolejnych Światowych Dni Młodzieży. Pierwsze z nich odbywa się w Rzymie w tygodniu poprzedzającym Niedzielę Palmową i służy podsumowaniu poprzedniego spotkania młodych oraz przedstawieniu pierwszych informacji dot. kolejnej edycji spotkania. Drugie, organizowane jest w kraju goszczącym ŚDM, na ok. pół roku przed zlotem młodzieży, a jego celem jest przekazanie szczegółowych informacji organizacyjnych i wizja lokalna miejsc Wydarzeń Centralnych.

Pierwszy dzień rzymskiego forum będzie poświęcony podsumowaniu ubiegłorocznego spotkania młodych w Krakowie. W imieniu gospodarzy spotkania głos zabiorą wieloletni dyrektor Krajowego Biura Organizacyjnego ŚDM ks. Grzegorz Suchodolski i kierujący obecnie biurem ks. Emil Parafiniuk, którzy opowiedzą o przebiegu i owocach peregrynacji symboli ŚDM i Dni w Diecezjach.

Z kolei delegacja Komitetu Organizacyjnego ŚDM w Krakowie na czele z kard. Stanisławem Dziwiszem i bp. Damianem Muskusem podsumują różnorodne aspekty organizacji i przebiegu ŚDM w Krakowie. Bardzo ważnym elementem spotkania będą świadectwa i relacje delegatów, odpowiedzialnych za przygotowania ŚDM w poszczególnych krajach, którzy podzielą się tym, jak młodzież na całym świecie przeżyła spotkanie w Polsce.

Reklama

Dwa kolejne dni będą poświęcone przygotowaniom do przyszłorocznego XV Zgromadzenia Zwyczajnego Synodu Biskupów o młodzieży i rozeznawaniu powołania. W programie są przewidziane m.in. dyskusje dotyczące oczekiwań młodych ludzi względem synodu, prezentacja dokumentu przygotowawczego do tego wydarzenia i dyskusje w grupach.

Sobota będzie poświęcona prezentacji stanu przygotowań do 34. Światowych Dni Młodzieży, które w dn. 22-29 stycznia 2019 r. odbędą się w Panamie, a także duchowego i duszpasterskiego znaczenia tego spotkania dla Kościoła w Ameryce Łacińskiej. W imieniu gospodarzy, z delegatami z całego świata spotka się arcybiskup Panamy i przewodniczący lokalnego Komitetu Organizacyjnego ŚDM abp Jose Ulloa Mendieta oraz członkowie zespołu organizującego spotkanie młodych.

Zwieńczeniem forum będzie udział w obchodach Niedzieli Palmowej na pl. Świętego Piotra, gdzie, na zakończenie Mszy św. pod przewodnictwem papieża, polska młodzież przekaże rówieśnikom z Panamy symbole ŚDM: krzyż i ikonę Salus Populi Romani.

W trakcie forum, z odpowiedzialnymi za ŚDM na świecie spotka się też m.in. delegacja polskiej młodzieży, która w środę w nocy wyruszy do Rzymu z pielgrzymką dziękczynną za ŚDM. Wspólnie będą uczestniczyć m.in. w piątkowym koncercie zespołu Gen Rosso – autorów i wykonawców hymnu ŚDM Rzym 2000 pt. „Emmanuel”. Razem będą też modlić się podczas sobotniego czuwania w bazylice Santa Maria Maggiore, gdzie znajduje się oryginalny wizerunek Matki Bożej Salus Populi Romani. Gospodarzem tego miejsca jest kard. Stanisław Ryłko, który do roku 2016 kierował przygotowaniami do kolejnych edycji ŚDM, jako przewodniczący ówczesnej Papieskiej Rady ds. Świeckich.

Światowe spotkanie delegatów ŚDM wpisuje się w obchody 32. Światowych Dni Młodzieży, które będą celebrowane w Niedzielę Palmową w diecezjach na całym świecie. Jego tematem są słowa „Wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny” (Łk 1,49).

2017-04-03 14:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie spoczywamy na laurach

Niedziela małopolska 4/2016, str. 8

[ TEMATY ]

ŚDM w Krakowie

Archiwum ŚDM - Bochnia Wschód

Podczas szkolenia wolontariuszy

Podczas szkolenia wolontariuszy

Jak szukać zakwaterowania dla młodzieży, która w lipcu spotka się z papieżem Franciszkiem? Zdradza Magdalena Cerazy, koordynator Biura Rejonowego ŚDM Bochnia-Wschód

MAŁGORZATA CICHOŃ: – Jesteście w czołówce miejscowości, które, jak dotąd, zaoferowały uczestnikom Światowych Dni Młodzieży najwięcej noclegów. Jak wy to robicie?

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję