Reklama

Bądźmy większymi optymistami

O. Jacek Michno jest franciszkaninem, misjonarzem w Paragwaju, obecnie pełni funkcję socjusza Nowicjatu Franciszkanów w Kalwarii Pacławskiej k. Przemyśla. Pochodzi z Łańcuta. Na początku lat 90. ukończył Technikum Budowlane w Rzeszowie. W prowincji krakowskiej Zakonu Franciszkanów ukończył studia filozoficzno-teologiczne, od roku 2000 jest kapłanem. Jego zainteresowania to wędrówki górskie i fotografia.

Niedziela przemyska 34/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O pracy w Paragwaju i specyfice tego kraju z o. Jackiem Michno rozmawia o. Witold Pobiedziński.

O. WITOLD POBIEDZIŃSKI: - O. Jacku, od roku pracuje Ojciec jako wychowawca w Nowicjacie Franciszkanów w Kalwarii Pacławskiej. Jednak pierwsze doświadczenie kapłańskie i duszpasterskie zdobył Ojciec jako misjonarz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O. JACEK MICHNO: - Tak. Po ukończeniu studiów w Krakowie, w latach 2001-2003 pracowałem w Ameryce Południowej. Mieszkałem w klasztorze franciszkańskim w Guarambare, 30-tysięcznym mieście w Paragwaju.

- Jaka jest specyfika ludności mieszkającej w tym kraju?

- Przeważnie jest to ludność mieszana, powstała z połączenia europejskich kolonizatorów z tubylcami - Indianami z plemion Guarani. Można spotkać również potomków różnych narodów, które z czasem osiedlały się w Paragwaju. Rdzennych Indian jest obecnie niewielki procent. Paragwajczycy to ludzie otwarci i spontaniczni. Umieją cieszyć się codziennością, są weseli i lubią swoje zwyczaje. Kochają swoje tańce folklorystyczne, muzykę, „terere” - herbatę z ziołami zalaną zimną wodą oraz „asado”, czyli pieczone mięso. Są zafascynowani sportem, przepadają za piłką nożną. Przypominają temperamentem mieszkańców południowej Europy.

Reklama

- Naszych rodaków spotkać można w różnych krajach. Czy Polacy mieszkają również w Paragwaju?

- Polacy mieszkają w Paragwaju, ale nie jest ich wielu. Mieszkają przeważnie w okolicach miejscowości Fram, położonej niedaleko Encarnción. Młode pokolenie już prawie w ogóle nie mówi po polsku.

- Co Paragwajczycy wiedzą o Polsce, Polakach? Jak przyjęli Ojca, wiedząc, że pochodzi Ojciec z Polski?

- O Polsce wiedzą niewiele. Często, kiedy ich o to pytałem, mówili, że Polska leży niedaleko USA. Ich wiedza zamyka się praktycznie w kilku stwierdzeniach: Polska bardzo różni się od Paragwaju, jest tam zimno i pada śnieg, pochodzi z niej Papież Jan Paweł II. Polskę odbierają więc przez pryzmat największego Polaka naszych czasów, Ojca Świętego, którego bardzo kochają. Dlatego i do nas są nastawieni pozytywnie.

- Co najbardziej zaskoczyło Ojca w sposobie zachowania, w obyczajach Paragwajczyków?

- Wiele można by mówić o ich sposobie podchodzenia do życia, świętowaniu, codzienności. Na początku pobytu najbardziej zaskakującym elementem było dla mnie to, że przy powitaniu i w ogóle podczas spotkań, na pytanie: „Jak się czujesz?”, odpowiadają zawsze: „Bardzo dobrze, wspaniale!”. Ponieważ są bardzo biedni, więc z naszego polskiego punktu widzenia, nie mają podstaw do wypowiadania tych słów. A jednak mówią to szczerze! Z założenia pozytywnie podchodzą do życia.

- Jakie umiejętności nauczone i poznane w Polsce przydają się na misjach?

- Zawsze wszystko, czego się człowiek nauczy, kiedyś przyda się w życiu. Najbardziej przydała mi się zdobyta w Polce wiedza, polski sposób prowadzenia duszpasterstwa. Przydały się umiejętności kulinarne, chociażby to, że potrafię ugotować kilka prostych potraw. Bardzo przydaje się też umiejętność obsługi komputera.

- Jaki jest Kościół w Paragwaju? Czy sposób przeżywania wiary Paragwajczyków różni się od przeżywania wiary przez Polaków?

- Kościół katolicki na całej ziemi jest taki sam, jeśli chodzi o wiarę. Można powiedzieć, że jego struktura funkcjonuje bardzo podobnie. Jednakże pod względem organizacyjnym w Paragwaju nie jest tak dobrze, jak w Polsce. Na przykład katechezę w Polsce prowadzi się w szkołach i jest ona ogólnie dostępna dla dzieci i młodzieży. W Paragwaju w większości parafii katechezy nie ma w szkołach, jej nauka jest prowadzona praktycznie tylko jako przygotowanie do sakramentów. Paragwaj jest krajem Trzeciego Świata, a co się z tym wiąże, ma utrudniony dostęp do różnego rodzaju środków, które dla nas w Polsce są normalnością, takich jak chociażby książki religijne, radio, telewizja, nie mówiąc już o Internecie. Dlatego Kościół paragwajski jest tworzony głównie poprzez ustną ewangelizację i katechizację. Rozwija się on w sobie właściwy sposób, tzn. gromadzi ludzi przy kościołach, gdzie prawd wiary nauczają najczęściej ludzie świeccy. Kapłanów i osób zakonnych jest wciąż za mało. Wiara Paragwajczyków to wiara ludzi ubogich - jest bardzo prosta i płynie prosto z serca.

- Z jakimi problemami spotykają się polscy misjonarze w Paragwaju?

- Istnieją dwa główne problemy: gorący klimat i odmienna mentalność ludzi. Do obu tych spraw trzeba się przyzwyczaić, trzeba je polubić i zaakceptować.

- Jak z perspektywy pracy w dalekim Paragwaju można spostrzegać Polaków, polskie problemy?

- Być może wynika to z polskiej mentalności, ale wydaje mi się, że w Polsce ludzie są pesymistami. Nie umieją cieszyć się tym, co mają. A mają, chociażby w porównaniu z Paragwajczykami, naprawdę bardzo dużo.

- Co mogliby przejąć od nas Paragwajczycy, czego zaś my, Polacy, moglibyśmy nauczyć się od nich?

- Myślę, że Paragwajczycy mogliby nauczyć się od nas polskiej „upartości” w dążeniu do wielu spraw, a także większej dbałości o dom, pracę. A my od nich? Myślę, że większego zaangażowania ludzi świeckich w sprawy Kościoła. W codziennym życiu moglibyśmy się nauczyć od nich optymizmu, radości i spontaniczności oraz akceptacji tego, co się ma.

- Czego nauczył się Ojciec pracując kilka lat w Paragwaju?

- Tego, że my, chrześcijanie, powinniśmy pamiętać o sobie i pomagać w różnorodny sposób we wspólnym dążeniu do Boga. Powinna także być w nas świadomość, że gdzieś z drugiej strony świata żyje mój brat czy siostra w wierze, która modli się do tego samego Boga, wyznaje taką samą wiarę, myśli i czuje podobnie jak my. My, wyznawcy Chrystusa, jesteśmy wielką rodziną połączoną więzami wiary.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję