Reklama

Warszawska prezentacja papieskiego orędzia

O jakiej walce mówi Papież

Pokoju, który jest dobrem, niepodobna wprowadzić czy umocnić przy pomocy metod zawierających w sobie zło - podkreślał bp Piotr Jarecki, członek Papieskiej Rady „Iustitia et Pax” podczas warszawskiej prezentacji orędzia Jana Pawła II na Światowy Dzień Pokoju. Ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, politolog z UKSW zwrócił natomiast uwagę, że przebaczenie i miłość to jedyny sposób, żeby wyjść z „zaklętego kręgu” przemocy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według bp. Jareckiego, papieskie orędzie jest bardzo konkretne i może być potraktowane jako wezwanie do działania. Stwierdza, że w świecie jest wiele zła i nazywa je po imieniu. Ojciec Święty wzywa jednostki i organizacje społeczne, także władze państw do podjęcia zdecydowanych działań. Biskup zwrócił uwagę na kilka razy występujące w tym dokumencie określenie: „walka”.
- Papież pisze, że pokój trzeba wywalczyć, a środowiskom katolickim najczęściej to określenie kojarzy się negatywnie, przypomina się Marks i jego „walka klas”. Jest to zatem okazja do odświeżenia sobie doktryny na temat walki szlachetnej, która zakłada, że chrześcijanin nie tylko może, ale wręcz powinien podjąć walkę o to, co jest słuszne i sprawiedliwe, np. walkę o pokój - wyjaśniał bp Jarecki. Przypominał również specyfikę tak pojmowanej walki. - Nie jest ona nigdy walką przeciw komuś, ale ubieganiem się o to, żeby wyprowadzić dobro z trudnej sytuacji np. niesprawiedliwości, która mogłaby w dalszej konsekwencji doprowadzić do niepokoju, konfliktu, terroryzmu. Ma to być jednak walka szlachetna, której bronią nie jest zło, ale dobro - ponieważ nie powinniśmy dawać się zwyciężać złu, ale zło dobrem zwyciężać - jak głosi tytuł tegorocznego orędzia na Światowy Dzień Pokoju.
Biskup powiedział też, że orędzie zawiera ważne stwierdzenia dotyczące natury zła. - Nie jest ono jakąś anonimową siłą działającą w świecie na mocy mechanizmów deterministycznych i nieosobowych. Orędzie przypomina, że zło ma zawsze twarz i imię - mężczyzn i kobiet, którzy to zło na sposób wolny wybierają. Orędzie mówi w tym kontekście o zasadach prawa moralnego i o wychowaniu sumień.
Szczególnie istotnymi treściami, według Biskupa, są w orędziu fragmenty odnoszące się do pokoju i używania dóbr ziemi. - Przypomina się w nich, że Bóg przeznaczył ziemie i wszystko, co ona zawiera do używania przez wszystkich ludzi i narody. Przynależność do rodziny ludzkiej nadaje człowiekowi obywatelstwo światowe, wyposażając go tym samym w prawa i obowiązki. Zwłaszcza ludzie biedni, prześladowani, mają szczególne prawo, by się nimi zająć ze względu na swoje światowe obywatelstwo. Stąd dokument przypomina zasadę miłości preferencyjnej na rzecz ubogich.
Ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, politolog z UKSW uznał natomiast, że Jan Paweł II, pisząc o walce, podejmuje dyskusję z ludźmi, którzy w polityce międzynarodowej używają języka walki.
- Według nich pokój jest możliwy do utrzymania wyłącznie dzięki użyciu siły zbrojnej. Jan Paweł II uważa natomiast, że to jest droga, która prowadzi donikąd i używa tego samego języka - co jest szczególnie widoczne w angielskiej wersji językowej orędzia - kiedy mówi o tym, że jedyną bronią, jaką wolno się posługiwać, jest miłość.
„Nie rakiety zmieniają świat, ale miłość - podkreślał ks. Mazurkiewicz. Zwrócił również uwagę, że przebaczenie i miłość to jedyny sposób, żeby wyjść z „zaklętego kręgu” przemocy. - Papież mówi: jeśli uważasz, że przemocą cokolwiek zmienisz w świecie, to z góry możesz wiedzieć, że nic z tego nie wyjdzie. Przemoc burzy to, czego chce bronić - godności, życia, wolności istot ludzkich” - zaznaczał politolog. Jego zdaniem, Ojciec Święty wzywa też w orędziu do okazywania solidarności z wszystkimi ludźmi na świecie. - Nauczyliśmy się myślenia o dobru wspólnym w granicach państwa narodowego, a teraz Papież zachęca do globalizacji solidarności. I w tym kontekście pojawia się w orędziu nowe określenie - „obywatel świata”.
Papieskie orędzie zostało zaprezentowane w Sekretariacie Episkopatu w Warszawie. Jan Paweł II ogłasza tego typu orędzia od 1979 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

[ TEMATY ]

nowenna

Serce Jezusa

Karol Porwich/Niedziela

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowennowej przed uroczystością Najświętszego Serca Pana Jezusa.

O Jezu, Ty mnie tak bardzo umiłowałeś, że zstąpiłeś z nieba i przyjąłeś nędze ludzkie aż po śmierć, i to śmierć krzyżową, aby mnie zbawić. Pragnę na Twoją miłość odpowiedzieć miłością. Rozpal więc w moim sercu pragnienie Twej najgorętszej miłości i dozwól, abym Cię kochał nade wszystko. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczą nas, wierzących, święci Apostołowie Piotr i Paweł?

2025-06-24 07:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pixabay.com

To jedno z najstarszych świąt roku liturgicznego, włączone do kalendarza już w IV wieku, o czym świadczy „Depositio martyrum” (354 r.). Poprzez swoje męczeństwo Piotr i Paweł stali się niczym „bracia”, poprzez swoje świadectwo są „fundamentem” naszej wiary w Pana Jezusa.

Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: «Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?» A oni odpowiedzieli: «Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków». Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr, czyli Opoka, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».
CZYTAJ DALEJ

Członkowie komisji synodalnych zagłosowali na tak

2025-06-24 16:36

Magdalena Lewandowska

Spotkanie członków komisji synodalnych odbyło się w kaplicy Seminarium Duchownego.

Spotkanie członków komisji synodalnych odbyło się w kaplicy Seminarium Duchownego.

W wigilię wspomnienia św. Jana Chrzciciela, patrona archidiecezji wrocławskiej, członkowie komisji synodalnych komunia, formacja i misja głosowali nad przyjęciem dokumentu Instrumentum laboris.

To główny dokument roboczy II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej, nad którym przez kilka ostatnich miesięcy pracowali członkowie komisji i parafialnych zespołów synodalnych. Instrumentum laboris zostało przyjęte zdecydowaną większością głosów i trafi teraz do dalszego procedowania do komisji głównej, prawnej i teologicznej, a jesienią stanie się podstawą obrad plenarnych synodu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję