Reklama

Z dziejów ekumenizmu

Ks. Przemysław Kantyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W najkrótszy sposób można określić ekumenizm jako ruch czy dążenie chrześcijan do ponownego zjednoczenia Kościoła.
Kościół pierwszych wieków to Kościół niepodzielony. Już jednak wiek IV wraz z herezjami nestorianizmu oraz monofizytyzmu przyniósł pierwsze rozłamy. Odrębnie rozwijające się Kościoły Zachodni (rzymski) i Wschodni (bizantyjski) formalnie zerwały jedność kościelną w 1054 r. (Wielka Schizma), a przypieczętowała ten podział IV krucjata, która dokonała rzezi i grabieży Konstantynopola. Kościół Zachodu doznał kolejnych podziałów w wieku XVI, począwszy od wystąpienia Marcina Lutra w 1517 r., a następnie innych Reformatorów. Kolejne wieki przynosiły dalsze podziały i powstawanie kolejnych wspólnot wyrosłych z tradycji reformacyjnych. Drugie tysiąclecie chrześcijaństwa zapisało się w jego historii jako tysiąclecie podziałów.
W przeciągu wieków nie brak było również dążeń zjednoczeniowych, o czym świadczą liczne unie cząstkowe Kościołów prawosławnych i Kościoła rzymskokatolickiego - unie zawierane w oparciu o panującą ówcześnie w Kościele katolickim tzw. eklezjologię powrotu. Rozwój ruchu ekumenicznego we współczesnym rozumieniu dokonał się w ostatnim stuleciu ubiegłego milenium. Za początek nowożytnego ekumenizmu po stronie protestanckiej uważa się I Światową Konferencję Misyjną w Edynburgu (1910 r.). Ze strony Kościoła rzymskokatolickiego podejmowane były w tym czasie pojedyncze inicjatywy rozmów ekumenicznych (np. słynne rozmowy w Malines-Mechelen z anglikanami). Natomiast na szeroką skalę w erę ekumenizmu Kościół rzymskokatolicki wszedł wraz z Soborem Watykańskim II i wydanym przezeń Dekretem o Ekumenizmie (Unitatis redintegratio). Od tego czasu szeroką falą ruszyły dwustronne dialogi doktrynalne. Kościół katolicki zaangażował się w owocny dialog z Kościołami prawosławnymi, ze Wspólnotą anglikańską, z Kościołami ewangelicko-augsburskimi (luterańskimi), ewangelicko-reformowanymi (kalwińskimi), ewangelicko-metodystycznymi, starokatolickimi oraz wielu jeszcze innymi.
Trudno wyodrębniać w tym okresie posoborowym poszczególne etapy. Mówmy raczej o kamieniach milowych i gestach pojednania. Takim niewątpliwie było spotkanie papieża Pawła VI z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola Athenagorasem i wzajemne zniesienie ekskomunik z 1054 r. (7 grudnia 1965 r.) czy ostatnio: zwrócenie przez Kościół Rzymu tzw. Ikony Kazańskiej Patriarchatowi Moskiewskiemu i relikwii św. Jana Chryzostoma i św. Grzegorza z Nazjanzu (27 listopada 2004 r.) Patriarchatowi Konstantynopolitańskiemu. Choć są to gesty symboliczne, to pokazują determinację, z jaką Papież, a z nim Kościół rzymskokatolicki, angażują się na rzecz ekumenizmu.
Wśród wielkich dokumentów ekumenicznych (po Dekrecie o Ekumenizmie) wskazać należy - po stronie Kościoła rzymskokatolickiego - na encyklikę Papieża Jana Pawła II Ut umum sint (Aby byli jedno) z 1995 r., zaś w wymiarze międzykościelnym Kartę Ekumeniczną Kościołów Europy (Charta Oecumenica) z 2001 r. Natomiast niewątpliwie największym - jak dotychczas - osiągnięciem dialogu teologicznego jest podpisanie przez katolików i luteran uzgodnienia w sprawie nauki o usprawiedliwieniu (31 października 1999 r.), tj. kwestii, która legła u podstaw Reformacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Ripamonti: jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu w Europie

2024-04-18 17:39

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Włochy

migracja

Ks. Ripamonti

robertopierucci/pl.fotolia.com

W Europie jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu - uważa ks. Camillo Ripamonti, kierujący Centro Astalli - jezuickim ośrodkiem dla uchodźców w Rzymie. Postawę taką sankcjonuje, jego zdaniem, Pakt Migracyjny, przyjęty kilka dni temu przez Parlament Europejski.

Według niego fakty i sytuacje z 2023 roku pokazały, że „zjawiska migracji nie rozwiązuje się poprzez outsourcing [kierowanie migrantów do krajów trzecich - KAI], push-backi, brak realnej polityki ratowniczej na morzu i przyspieszone procedury na granicy”. „Tego, co uważa się za problem migracyjny, nie rozwiązuje się poprzez usuwanie ludzi z ziemi europejskiej, ale poprzez usuwanie przyczyn przymusowej migracji” - wskazał włoski duchowny.

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: aborcja to temat zastępczy, świetny na kampanię

2024-04-19 08:54

[ TEMATY ]

aborcja

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

Tematy, które bazują na społecznych emocjach, są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię - powiedział prezydent Andrzej Duda, pytany w wywiadzie dla TV Republika o projekty liberalizujące przepisy aborcyjne.

"Tematy, które bazują na społecznych emocjach są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię. Zostały wyjęte jak przysłowiowy +króliczek z kapelusza+, po to, by się nimi posługiwać" - powiedział prezydent RP Andrzej Duda w czwartkowym wywiadzie, udzielonym TV Republika w Nowym Jorku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję