Reklama

Z dziejów ekumenizmu

Ks. Przemysław Kantyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W najkrótszy sposób można określić ekumenizm jako ruch czy dążenie chrześcijan do ponownego zjednoczenia Kościoła.
Kościół pierwszych wieków to Kościół niepodzielony. Już jednak wiek IV wraz z herezjami nestorianizmu oraz monofizytyzmu przyniósł pierwsze rozłamy. Odrębnie rozwijające się Kościoły Zachodni (rzymski) i Wschodni (bizantyjski) formalnie zerwały jedność kościelną w 1054 r. (Wielka Schizma), a przypieczętowała ten podział IV krucjata, która dokonała rzezi i grabieży Konstantynopola. Kościół Zachodu doznał kolejnych podziałów w wieku XVI, począwszy od wystąpienia Marcina Lutra w 1517 r., a następnie innych Reformatorów. Kolejne wieki przynosiły dalsze podziały i powstawanie kolejnych wspólnot wyrosłych z tradycji reformacyjnych. Drugie tysiąclecie chrześcijaństwa zapisało się w jego historii jako tysiąclecie podziałów.
W przeciągu wieków nie brak było również dążeń zjednoczeniowych, o czym świadczą liczne unie cząstkowe Kościołów prawosławnych i Kościoła rzymskokatolickiego - unie zawierane w oparciu o panującą ówcześnie w Kościele katolickim tzw. eklezjologię powrotu. Rozwój ruchu ekumenicznego we współczesnym rozumieniu dokonał się w ostatnim stuleciu ubiegłego milenium. Za początek nowożytnego ekumenizmu po stronie protestanckiej uważa się I Światową Konferencję Misyjną w Edynburgu (1910 r.). Ze strony Kościoła rzymskokatolickiego podejmowane były w tym czasie pojedyncze inicjatywy rozmów ekumenicznych (np. słynne rozmowy w Malines-Mechelen z anglikanami). Natomiast na szeroką skalę w erę ekumenizmu Kościół rzymskokatolicki wszedł wraz z Soborem Watykańskim II i wydanym przezeń Dekretem o Ekumenizmie (Unitatis redintegratio). Od tego czasu szeroką falą ruszyły dwustronne dialogi doktrynalne. Kościół katolicki zaangażował się w owocny dialog z Kościołami prawosławnymi, ze Wspólnotą anglikańską, z Kościołami ewangelicko-augsburskimi (luterańskimi), ewangelicko-reformowanymi (kalwińskimi), ewangelicko-metodystycznymi, starokatolickimi oraz wielu jeszcze innymi.
Trudno wyodrębniać w tym okresie posoborowym poszczególne etapy. Mówmy raczej o kamieniach milowych i gestach pojednania. Takim niewątpliwie było spotkanie papieża Pawła VI z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola Athenagorasem i wzajemne zniesienie ekskomunik z 1054 r. (7 grudnia 1965 r.) czy ostatnio: zwrócenie przez Kościół Rzymu tzw. Ikony Kazańskiej Patriarchatowi Moskiewskiemu i relikwii św. Jana Chryzostoma i św. Grzegorza z Nazjanzu (27 listopada 2004 r.) Patriarchatowi Konstantynopolitańskiemu. Choć są to gesty symboliczne, to pokazują determinację, z jaką Papież, a z nim Kościół rzymskokatolicki, angażują się na rzecz ekumenizmu.
Wśród wielkich dokumentów ekumenicznych (po Dekrecie o Ekumenizmie) wskazać należy - po stronie Kościoła rzymskokatolickiego - na encyklikę Papieża Jana Pawła II Ut umum sint (Aby byli jedno) z 1995 r., zaś w wymiarze międzykościelnym Kartę Ekumeniczną Kościołów Europy (Charta Oecumenica) z 2001 r. Natomiast niewątpliwie największym - jak dotychczas - osiągnięciem dialogu teologicznego jest podpisanie przez katolików i luteran uzgodnienia w sprawie nauki o usprawiedliwieniu (31 października 1999 r.), tj. kwestii, która legła u podstaw Reformacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kustosz Całunu Turyńskiego krytyczny wobec powierzchownych konkluzji o wizerunku

O krytyczne podejście do powierzchownych konkluzji na temat Całunu Turyńskiego zaapelował jego kustosz, kard. Roberto Repole. Arcybiskup Turynu odniósł się hipotezy przedstawionej przez Cicero Moraesa, brazylijskiego specjalistę od grafiki cyfrowej 3D, który twierdzi, że wizerunek na Całunie powstał w wyniku kontaktu ze sztucznym przedmiotem, a nie z ciałem ludzkim.

Nie wchodząc w szczegóły hipotez „formułowanych swobodnie przez naukowców o różnych kwalifikacjach”, włoski hierarcha wyraził ubolewanie z powodu medialnego zgiełku, jaki nadano czemuś, co nie zostało poddane dokładnej ocenie. Wezwał do zachowania „niezbędnej uwagi krytycznej wobec tego, co z taką łatwością jest publikowane”.
CZYTAJ DALEJ

Czy wiesz, że... ze świętem Przemienienia Pańskiego związany jest zwyczaj poświęcenia kopru?

2025-08-05 23:07

[ TEMATY ]

Przemienienie Pańskie

pl.wikipedia.org

Carl Bloch, fragment obrazu "Przemienienie Pańskie", 1800 r.

Carl Bloch, fragment obrazu Przemienienie Pańskie, 1800 r.

Ze Świętem Przemienienia Pańskiego związany jest zwyczaj poświęcenia kopru. Zwyczaj dla jednych dziwny, dla innych mało znany a ja pozwolę sobie na stwierdzenie, że jest on po prostu zapomniany tak, jak wiele innych zwyczajów ludowej pobożności.

Koper, podobnie jak inne warzywa nazywane popularnie „włoszczyzną”, dotarł do nas z Italii, a rozsławiła go w złotym wieku polskich dziejów żona króla Zygmunta Starego, królowa Bona Sforza. Dziś trudno sobie wyobrazić smak młodych ziemniaków czy przetworów z ogórków bez dodatku kopru. Ale jak już zostało zauważone, koper to nie tylko roślina dodawana do potraw, bowiem ma on także swoje miejsce w pobożności ludowej.
CZYTAJ DALEJ

Polska młodzież oazowa w Rzymie: Tu było widać młody Kościół

2025-08-06 17:05

[ TEMATY ]

rekolekcje

oaza

Fot. Ks. Marek Weresa, Vatican News

27 członków Ruchu Światło-Życie z Polski oraz Niemiec, Anglii i Białorusi zakończyło rekolekcje oazowe trzeciego stopnia organizowane w Rzymie. Zbiegły się one z Jubileuszem Młodzieży, podczas którego młodzi Polacy mogli cieszyć się wspólną wiarą ze swoimi rówieśnikami. „Czasami pytają, gdzie jest ten młody Kościół. Tu było go widać” – mówili uczestnicy.

Kasia z Białogardu, obecnie studiująca w Toruniu i animatorka Ruchu Światło-Życie, opowiada o wielkim wrażeniu, jakie wywarła na niej możliwość odwiedzenia największych bazylik w Rzymie, najważniejszych świątyń, a także uświadomienia sobie znaczenia Kościoła „jako naszej Matki”. Zarazem dla niej oraz dla pozostałych uczestników szczególnie emocjonującym momentem były spotkania z Papieżem Leonem XIV i milionem młodych ludzi z całego świata, którzy uczestniczyli w Jubileuszu Młodzieży.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję