Reklama

„Każdy, kto pije tę wodę, znów będzie pragnął” (J 4, 13).

Wody żywej dar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W liturgii czytań biblijnych Wielkiego Postu w odniesieniu do Jezusa Chrystusa pojawia się biblijny temat wody.
W Ewangelii Janowej Jezus jest określony jako źródło wody wytryskującej ku życiu wiecznemu (por. J 4, 14). Co kryje się za metaforą wody?
Z prostej obserwacji wody wynika, że w swej naturze może być ona spokojna, albo, tak jak tsunami, przybrać niszczycielską siłę. Od zarania dziejów wodę uważano za dawczynię życia. To na bezmiarze wód Bóg osadził ziemię i wszystko co na niej rodzi się i żyje. To ona jest elementem oczyszczenia od wszelkiej zmazy (por. Ez 36, 25). To dzięki niej ochrzczeni wkraczają w nowe życie (por. Rz 6, 4). To w biblijnym obrazie spotkania Jezusa z Samarytanką, ten Pierwszy jawi się jako źródło, z którego tryska woda ożywiająca i zaspokajająca pragnienia tych, którzy do Niego przychodzą: „(...) Jeśli ktoś jest spragniony, a wierzy we Mnie - niech przyjdzie do Mnie i pije!” (por. J 7, 37).
Św. Augustyn komentując fragment Ewangelii Janowej (4, 1-42), mówiącej o Jezusie znużonym podróżą i siedzącym przy studnii, i o skutkach jakie wynikają z tego, że On jest źródłem wody wytryskującej ku życiu wiecznemu (J 4, 14) dla wierzącego, tak pisze: „Moc Chrystusowa cię stworzyła, słabość Chrystusa przywróciła cię do życia. Moc Chrystusa sprawiła, iż stało się to, czego nie było; słabość Chrystusa dokonała, iż nie zginęło to, co istniało. Stworzył nas mocą swoją, szukał nas swoją słabością”. U Niego słabość i moc nawzajem się nakładają i wierzącemu spieszą z pomocą.
W życiu wierzącego pojawia się wiele pragnień i potrzeb. We wnętrzu każdego z nas tkwi czasami pustka, która, jeżeli nie jest nasycona, wytwarza niepotrzebne napęcia. W tych trudnych momentach dusza powinna otrzymać odpowiedni i godny pokarm, i napój jakim jest Jezus Chrystus. Dlatego On dobrowolnie zaprasza: „kto odczuwa pragnienie, niech przyjdzie, kto chce, niech wody życia darmo zaczerpnie” (Ap 22, 17). Ale o jednym trzeba pamiętać, to zaproszenie posiada nie tylko wymiar teraźniejszy („na dzisiaj”), ale nade wszystko ten eschatologiczny („na jutro”).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Ecce Homo” brata Alberta to coś więcej niż obraz

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

Graziako

Adam Chmielowski, „Ecce Homo” (fragment obrazu)

Adam Chmielowski, „Ecce Homo” (fragment obrazu)

„Ecce Homo”. To nie jest zwykły obraz, bo też nie malował go zwykły artysta. Medytacja nad „Ecce Homo” nie jest przeżyciem przede wszystkim estetycznym, jakie nam zwykle towarzyszy, kiedy spotykamy się ze sztuką. Ten obraz nie został namalowany po to, żeby cieszyć oczy. Można powiedzieć nawet mocniej – nie został namalowany po to, żeby zdobić kościół.

Kiedy Brat Albert podarował go arcybiskupowi Szeptyckiemu, do Lwowa, arcybiskup nie umieścił go w kaplicy, ale dał do muzeum archidiecezjalnego; a najpierw trzymał u siebie w mieszkaniu. To nie jest obraz, który był namalowany do świątyni. Już samo pytanie, po co – na jaki użytek został on namalowany, jest pytaniem jakoś niewłaściwym.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

2025-06-16 12:27

[ TEMATY ]

Diecezja rzeszowska

zmiany personalne

zmiany kapłanów

J. Oczkowicz/diecezja.rzeszow.pl

Od 9 sierpnia 2025 r. 3 parafie diecezji rzeszowskiej będą mieć nowych proboszczów, a 9 księży obejmie urząd administratorów parafii. Dwa tygodnie później ok. 50 księży wikariuszy rozpocznie pracę duszpasterską w nowych parafiach.

16 czerwca 2025 r. księża dziekani odebrali nominacje dla księży ze swoich dekanatów. Były to nominacje na administratorów parafii, proboszczów oraz zmiany wikariuszy pomiędzy parafiami. Nowi księża proboszczowie oraz administratorzy parafii obejmą placówki 9 sierpnia 2025 r., a nowi księża wikariusze 23 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do Episkopatu Włoch: głoszenie Ewangelii i powrót do fundamentów wiary

Nikt nie może was powstrzymywać od głoszenia Ewangelii, bo wszyscy jej potrzebujemy, aby dobrze żyć i być szczęśliwym – powiedział Leon XIV w pierwszym przemówieniu do włoskiego episkopatu. Podkreślił szczególną rolę świeckich w ewangelizacji. „Idźmy razem z radością i pieśnią na ustach. Bóg jest większy od naszej przeciętności, dajmy się Mu przyciągnąć! Zaufajmy Jego Opatrzności” – apelował Papież.

Pośród wyzwań, które stoją przed Kościołem we Włoszech, Ojciec Święty wskazał na pierwszym miejscu ewangelizację. „Przede wszystkim – powiedział – potrzebny jest nowy impuls w głoszeniu i przekazywaniu wiary”. Podkreślił, że trzeba postawić w centrum Jezusa Chrystusa i pomagać ludziom żyć osobistą relacją z Nim, aby odkryli radość Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję