Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Słowa - W dialogu z Bogiem (1)

Niedziela toruńska 11/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Gdy w Kościele czyta się Pismo Święte, sam Bóg przemawia do swego ludu, a Chrystus, obecny w swoim słowie, zwiastuje Ewangelię. Dlatego wszyscy winni z szacunkiem słuchać czytań Słowa Bożego, które są najważniejszym elementem liturgii.
Chociaż bowiem Słowo Boże zawarte w czytaniach Pisma Świętego zwraca się do wszystkich ludzi każdego czasu i jest dla nich zrozumiałe, jego pełniejsze rozumienie i skuteczność pogłębiają się dzięki żywemu wykładowi, czyli homilii, która jest częścią czynności liturgicznej”.
(Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 29)

Czytanie Pisma Świętego w czasie liturgii ma znaczenie szczególne, gdyż w tym słowie Chrystus jest obecny realnie, a przemawiającym jest sam Bóg. Dotyczy to nie tylko czytań biblijnych, lecz także homilii. Ta obecność jest wyjątkowa, bo Boże Słowo, szczególnie wtedy, gdy jest przepowiadanie w Kościele w czasie liturgii, jest słowem działającym. Oznacza to, że nie jest to zwykłe opowiadanie czy pouczenie, ale jest to słowo niosące życie i łaskę, słowo, które może przemienić i zbawić człowieka!
Liturgia Słowa jest czasem szczególnym również dlatego, że nie jest ona jedynie czasem słuchania, ale czasem rozmowy. Świadomość tego może dodać nam motywacji do czynnego udziału w tej części liturgii. Umożliwia nam to zarówno czas milczenia, jak i śpiew psalmu responsoryjnego, wyznanie wiary i modlitwa powszechna - to miejsca liturgii Słowa, w których człowiek odpowiada Bogu. Gdy zaangażujemy się w nie (poprzez śpiew, wypowiadanie słów, odpowiadanie na wezwania modlitwy), stajemy się częścią rozmowy - dialogu toczącego się od początku świata: Bóg Zbawiciel wychodzi naprzeciw człowiekowi w swoim Słowie; człowiek zwraca się ku Bogu i odpowiada na Jego Słowo życiem przepełnionym wiarą i ukształtowanym przez nią.
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego wymienia następujące elementy liturgii Słowa: milczenie, czytania biblijne, psalm responsoryjny, aklamację przed Ewangelią, homilię, wyznanie wiary i modlitwę powszechną. Co ciekawe na pierwszym miejscu wymienia milczenie, tak jakby autorzy Wprowadzenia chcieli podkreślić jego wyjątkowe znaczenie dla całej liturgii Słowa. Ujmują to w takich słowach: „Liturgię Słowa należy sprawować tak, aby sprzyjała medytacji. Dlatego trzeba unikać jakiegokolwiek pośpiechu, który utrudniałby skupienie. Stosowne są w niej także odpowiednie do poziomu zgromadzenia krótkie chwile milczenia, w których wierni pod wpływem Ducha Świętego mogliby przyjąć słowo sercem i przygotować na nie odpowiedź przez modlitwę. Te chwile ciszy można z pożytkiem zachować np. przed samym rozpoczęciem liturgii Słowa, po pierwszym i drugim czytaniu oraz po homilii”. Nie dziwmy się więc, gdy ksiądz po przeczytaniu Ewangelii lub po kazaniu usiądzie na chwilę - nie oznacza to, że jest zmęczony lub że musi na coś czekać, ale jest to czas na jego i nasze spotkanie z Bożym Słowem. Nie marnujmy więc chwil milczenia! To czas dla nas - czas skupienia i medytacji. Nie poganiajmy też usługujących (lektorów, kantorów), gdy podejście i odejście od ambonki zajmie im trochę więcej czasu. Nie zrywajmy się też do czytania w czasie kolekty lub gdy dzieje się coś innego. Czas podejścia lektora czy kantora do ambonki jest elementem liturgii Słowa. Gdy zaczynamy się ruszać w czasie modlitwy, czytania czy psalmu, rozpraszamy innych i zamiast pomagać im w lepszym przeżyciu liturgii, skupiamy ich uwagę na sobie.
W następnej części zaczniemy omawiać poszczególne elementy liturgii Słowa. Powiemy m.in. o tym, jak dobiera się czytania do Mszy św., czego może dotyczyć homilia oraz o co powinniśmy prosić w czasie modlitwy powszechnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W opisywaniu przez "Gazetę Wyborczą" lekcji religii w szkole trudno dostrzec etykę mediów

2024-07-06 11:56

[ TEMATY ]

katecheza

religia

"Gazeta Wyborcza"

Adobe Stock/GK

Jeśli istnieje w ogóle coś takiego jak etyka mediów, to jestem ciekaw, jak przedstawić tego typu proces stosowany przez "Gazetę Wyborczą", który raczej na pewno nie ma na celu obiektywnego opisania rzeczywistości nauczania religii w polskiej szkole - mówi ks. dr Mateusz Wójcik. W rozmowie z KAI opowiada o swoich badaniach do doktoratu i wydanej niedawno książce "Nauczanie religii rzymskokatolickiej w polskiej szkole w świetle artykułów prasowych „Gazety Wyborczej” z lat 1990-2019".

Dawid Gospodarek (KAI): Skąd u Księdza pojawił się pomysł, by w ramach pracy naukowej przeanalizować tysiące artykułów "Gazety Wyborczej" (GW)? I dlaczego akurat ta gazeta?

CZYTAJ DALEJ

„Wystrzelali Ulmanów” – rodzinna rana

[ TEMATY ]

rodzina Ulmów

błogosławiona rodzina Ulmów

Archiwum krewnych rodziny Ulmów

24 marca 1944 r. w Markowej na Podkarpaciu, Józef i Wiktoria Ulmowie, ich dzieci oraz ukrywani przez nich Żydzi zostali zamordowani przez Niemców. Prezentujemy fragment książki „Błogosławiony Józef Ulma. Opowieść pisana życiem”.

Wiem, że jest to trudny temat, dlatego będę wdzięczny, jeśli Pan sam opowie nam o wydarzeniach związanych z narodzeniem dla nieba bł. Rodziny Ulmów.

CZYTAJ DALEJ

Na dwóch kółkach z Rzepina na Jasną Górę

2024-07-07 08:10

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Wschowa

Rzepin

Pielgrzymka Rowerowa

Krystyna Pruchniewska

Pielgrzymka rowerowa z Rzepina

Pielgrzymka rowerowa z Rzepina

60 pielgrzymów wyruszyło na rowerach z Rzepina na Jasną Górę. Jeden z przystanków, zaraz przed przekroczeniem granicy diecezji, mieli we Wschowie.

Parafia farna pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie przyjęła uczestników Rowerowej Pielgrzymki z Rzepina, którzy wyruszyli 5 lipca. Tu mieli odpoczynek, posiłek i nocleg. Po zregenerowaniu sił pielgrzymi wyjechali w niedzielę 7 lipca po porannej Mszy św. Do Matki Bożej Częstochowskiej dotrą 10 lipca. Cały dystans pielgrzymki liczy około 450 kilometrów. Poniżej link do galerii zdjęć:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję