Reklama

Grób Jezusa w miejscu specjalnym

Powszechnie stosowany w Polsce zwyczaj urządzania w kościołach grobów Jezusa wywodzi się z dawnych średniowiecznych misteriów, odtwarzających mękę i śmierć Jezusa. Zaszczepienie tego zwyczaju w Polsce niektórzy przypisują bożogrobcom (miechowitom), którzy, osiedliwszy się w Miechowie, właśnie stamtąd szerzyli kult Męki Pańskiej.

Niedziela kielecka 12/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polska w swej tradycji i historii chlubi się bodaj największym dorobkiem w urządzaniu grobów. Zewnętrznej obrzędowości towarzyszy określona liturgia. Chyba każdy kościół w Polsce posiada specjalne miejsce, zwyczajowo wybrane na grób. Czasami, jak w wypadku najsłynniejszej „polskiej Jerozolimy”, czyli Miechowa, są to miejsca szczególne. Takie miejsce - kaplicę Grobu Bożego - odnaleźliśmy także w kościele w Dzierążni, w dekanacie skalbmierskim.

Kaplica Grobu Bożego w Dzierążni

- Z tego, co wiem, a co zachowało się głównie w ustnym przekazie tutejszych parafian, ta kaplica zawsze była wykorzystywana do urządzania grobu Pana Jezusa - mówi ks. proboszcz Władysław Kutuś. - Na co dzień służy ona parafii jako kaplica Miłosierdzia Bożego.
Jan Dubaj, wielki miłośnik tamtej ziemi, urodzony i wychowany w Dzierążni, absolwent tamtejszej szacownej szkoły, kolega i wychowanek zasłużonych księży związanych z parafią Dzierążnia, wspomina, jak to w mundurze strażaka albo członka 80-letniej dzisiaj orkiestry dętej, służyło się przy grobie, właśnie w tutejszej kaplicy. „A w tamtych czasach - opowiada - do święcenia przynoszono nie kilka, tylko po prostu kopę jaj. Bywało, że jaja z niejednej kobiałki turlały się po kamiennych schodach wprost do kaplicy...”.
Podziemna kaplica jest usytuowana tuż pod ołtarzem głównym św. Marii Magdaleny. Zawsze otwarte wejście ukazuje czytelną architekturę kaplicy, z centralnie usytuowaną niszą grobową.
Zamknięta wielobocznie kaplica jest datowana na 1646 r., dostępna z prezbiterium przez kamienne schody. Znajduje się ona pod wschodnim przęsłem prezbiterium.
Kaplica Grobu Chrystusowego jest sklepiona kolebkowo z lunetami, jej ściany są rozczłonkowane pilastrami jońskimi. Na fragmencie ściany odsłonięto ornament oryginalnych fresków. Śmiało można ją zaliczyć do unikatów nie tylko w skali diecezji, ale i kraju.

Jak Polacy przodowali w urządzaniu Grobów Pańskich

Ks. Jędrzej Kitowicz w Opisie obyczajów za panowania Augusta III tak pisze o XVII-wiecznych grobach Pańskich: „Groby robione były w formę rozmaitą, stosowaną do jakiej historii z Pisma Świętego Starego lub Nowego Testamentu wyjętej. Na przykład reprezentowały Abrahama patriarchę, syna swego Izaaka na ofiarę Bogu zabić chcącego, albo Józefa między lwami zostającego, albo Jonasza, którego wieloryb połyka paszczęką swoją... Po niektórych kościołach wyobrażenia takie były ruchome. Lwy błyskały oczami szklanymi, kolorami iskrzącymi się i światłem z tyłu napuszczonymi, wachlowały jęzorami z paszczęk wywieszonymi. Morze bałwany swoje miotało. Longin siedzący na koniu zbliżał się do boku Chrystusowego z włócznią. Maryje, stojące pod krzyżem, ręce do oczów z chustkami podnosiły i jakoby zemdlone na dół opuszczały...”.
Szczególny przepych i rozmaitość zdobnicza, niekoniecznie wynikające z pobożności, dotyczył właśnie czasów polski saskiej. Na szczęście, w skromnych, wiejskich kościołach mniej było „pękających z hukiem skał”, fontann, sztucznych ptaszków, a więcej pokuty i żalu.
Pierwsze informacje związane z grobami i liturgicznym pogrzebem Chrystusa znajdujemy już w drugiej połowie X w., a dotyczą one żywotu św. Ulryka. W Wielki Piątek chował on Najświętszy Sakrament w specjalnej skrytce w ołtarzu i zakrywał ją kamieniem. Z XIV w. pochodzą wzmianki o przenoszeniu krzyża lub rzeźby Ukrzyżowanego do opieczętowanej, specjalnej skrytki. Od XVI w. zaczęto umieszczać w grobie obok krzyża Najświętszy Sakrament, o czym wspomina Mszał Krakowski z 1515 r. Później Najświętszy Sakrament wystawiano w monstrancji owiniętej przezroczystym materiałem na pamiątkę owinięcia ciała umęczonego Jezusa w całun. Tak pozostało do dnia dzisiejszego. W niektórych miejscowościach nadal jest zwyczaj trzymania warty przy grobie przez przedstawicieli różnych grup, ubranych w stroje zachowane na tę jedyną okazję.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Rozpoczął się obrzęd inauguracji konklawe

2025-05-07 16:35

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W Pałacu Apostolskim rozpoczęła się w środę po południu uroczysta procesja 133 kardynałów elektorów do Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie odbędzie się konklawe. Po wejściu do kaplicy kardynałowie składają przysięgę na dochowanie tajemnicy wyboru papieża.

Po krótkiej modlitwie kardynałowie wyruszyli w procesji z Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego; wszyscy w stroju nazywanym chórowym. Składa się z czerwonej sutanny z czerwonym mucetem, czyli pelerynką, czerwonego pasa z jedwabnymi frędzlami, czerwonej piuski i biretu.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe. Co się dzieje po wyborze papieża?

2025-05-07 21:08

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Konklawe wchodzi w końcową fazę, gdy elekt otrzyma co najmniej dwie trzecie głosów. W tym roku, przy 133 elektorach, będzie to poparcie co najmniej 89 purpuratów. Jeśli tak się stanie, osoba wskazana przez kardynałów usłyszy pytanie: "Czy przyjmujesz?".

„Czy przyjmujesz?” - pyta elekta przewodniczący konklawe. Jeżeli usłyszy odpowiedź twierdzącą, oznacza to koniec konklawe, a wybrany zostaje papieżem. Następnie odpowiada na pytanie o imię.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Kardynałowie oddają głosy w drugim głosowaniu na konklawe

2025-05-08 10:31

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Kardynałowie zamknięci na konklawe w Kaplicy Sykstyńskiej przystąpili w czwartek rano do drugiego głosowania nad wyborem papieża. Na ten dzień przewidziano cztery głosowania: dwa przed południem i dwa po południu.

Przeczytaj także: Czy dziś pojawi się biały dym? Transmisja na żywo z Watykanu
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję