Reklama

W 100-lecie Nobla

Misiurki, kolczugi, dźwięki domry

Obchody 100-lecia nagrody Nobla dla Henryka Sienkiewicza Muzeum w Oblęgorku zainaugurowało wystawą pt. „Broń z czasów Sienkiewiczowskiej Trylogii”, obejmującą ponad 70 eksponatów ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Kielcach. Uzupełnieniem ekspozycji są zbiory własne, ilustrujące czasy Trylogii - obrazy, grafiki, tkaniny tureckie, meble z epoki.

Niedziela kielecka 21/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarciu wystawy 20 kwietnia towarzyszyła bardzo miła atmosfera. Dopisali zaproszeni goście i publiczność (ok. 100 osób), a długą listę dedykacji w Księdze Muzeum otwiera sympatyczny wpis pamiątkowy od rodziny pisarza. Atrakcyjne uzupełnienie imprezy stanowiły batalistyczne popisy Kompanii Wolontarskiej oraz stoisko Poczty Polskiej z okolicznościowym datownikiem.
Gdy pytam Lidię Putowską, kustosza wystawy i kierownika Muzeum, do kogo ta ekspozycja jest adresowana, odpowiada: - Do tych wszystkich, którzy interesują się historią i kochają Sienkiewicza.
Znawcy przedmiotu twierdzą, że połowa XVII w. to niezmiernie ciekawy okres w historii sztuki wojennej, gdy uzbrojenie europejskich armii łączyło elementy pochodzące z minionych epok z nowymi rozwiązaniami. Najlepiej ilustruje to broń palna. Żołnierze powszechnie używali prochownic, woreczków z kulami i lontami, ale jednocześnie zastosowanie znalazła już ładownica (lub pas z kieszonkami) do przenoszenia gotowych, odmierzonych ładunków prochowych wraz z kulą zawiniętych w papier. W Polsce, ze względu na specyfikę walk z przeciwnikiem wschodnim (Tatarzy), utrzymała się znacznie starsza odmiana broni - łuk. Siła przebicia i dalekonośność strzały wyrzuconej przy pomocy łuku refleksyjnego, starożytnego wynalazku azjatyckiego, była porównywalna z siłą strzału pistoletowego, a szybkostrzelność znacznie wyższa od jakiejkolwiek broni palnej.
Wystawa prezentuje też uzbrojenie ochronne używane w ciężkiej jeździe polskiej husarii - szyszaki, napierśniki, naramienniki, karwasze, kolczugi, misiurki itd. Broń biała epoki reprezentowana jest przez podstawowe jej odmiany: szable, rapiery (zasadnicza broń żołnierzy cudzoziemskich), sztylety. Bronią żołnierzy zawodowych była również polska specjalność - szabla bojowa zwana husarską.
Jednym z najcenniejszych elementów wystawy jest karabela paradna moskiewska, bogato zdobiona, stosowana wyłącznie na paradne okazje oraz interesująca kolekcja broni drzewcowej.
Któż z nas nie czytał, nie wychowywał się na etosie żołnierskim, wykreowanym przez Sienkiewicza? - mam na myśli pokolenie, które czytało lektury, a nie bryki. Niezliczone ilości rodzajów broni i umundurowania niosą brawurowe opisy bitew, potyczek, żołnierskich pochodów, oblężeń i rycerskich pojedynków. Wiele z sienkiewiczowskich sformułowań weszło do kanonu opisów polskiej broni. Choć w niektórych punktach, zdaniem fachowców, można zakwestionować nieomylność naszego noblisty jako znawcy broni, to nie ulega wątpliwości, że rzetelnie i fachowo przedstawiał zagadnienie na kartach Trylogii. Tak skrupulatnego przygotowania do tematu mogłoby sobie życzyć wielu pisarzy współczesnych. Ryszard de Latour, historyk sztuki w Muzeum Narodowym i autor artykułu pt. Sienkiewicz jako znawca broni (w: Oblęgorek w stulecie Daru Narodowego dla Henryka Sienkiewicza), który posłużył jako kanwa do scenariusza wystawy, pisze: „Niewątpliwie tylko dążenie do wzbogacenia wrażeń czytelnika powodowało sytuacje (...), w których rapier zmieniał się w szpadę, ta z kolei w szablę, czasem nawet prostą. Tak się bowiem działo ´ku pokrzepieniu serc»”.
Ekspozycję w Oblęgorku, będącą pasjonującą lekcją historii, wzbogaciło kilka ciekawych wydarzeń kulturalnych. I tak na 14 maja zaplanowano „koncert urodzinowy” (Sienkiewicz urodził się 5 maja) - koncert niecodzienny, z muzyką Europy czasów Sienkiewicza, ale na niezwykłym instrumencie o nazwie domra. To kozacki instrument z czasów Ogniem i mieczem, na który przygotowano wybitne utwory muzyki poważnej z towarzyszeniem fortepianu (Schuberta, Paganiniego, tańce salonowe oraz wydobyte niedawno anonimowe utwory z archiwów Lwowa). Domra Koncert Duo - to duet muzyków, specjalizujących się w przywracaniu do koncertowego obiegu muzyki XVIII-XIX w. Do koncertu zaproszono także wybitnego gitarzystę Agatino Scuderiego. A zatem, warto śledzić na bieżąco to, co proponuje Muzeum w 100-lecie Nobla dla tego, którego zachwyciła także nasza Kielecczyzna, przecież inna, niż ukochane Kresy. Kto w maju ma okazję odwiedzić dawną siedzibę pisarza, w przededniu pełnego rozkwitu przyrody w sienkiewiczowskim parku, ten zrozumie zachwyty Sienkiewicza, jemu współczesnych i gości zaglądających do dworku autora naszych największych narodowych hitów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Dopóki żyjemy to wiara i Ewangelia mają być głoszone w naszym życiu

2024-04-16 13:43

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 17, 20-26.

Czwartek, 16 maja. Święto św. Andrzeja Boboli, prezbitera i męczennika

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 16.): Śpij, Jasieńku, śpij

2024-05-15 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy da się zacumować okręt na środku morza? Czy Bóg mówi przez sny? I czy Boże Ciało przypadające w maju to jedyny związek Eucharystii z Maryją? Zapraszamy na szesnasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej według św. Jana Bosko.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję