Reklama

Watykan

Watykan: papież chce opracować wraz z hierarchami greckokatolickimi nową strategię nt. Ukrainy

Wypracowanie nowej strategii w sprawie przyszłości Ukrainy i Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) na świecie będzie przedmiotem spotkania Franciszka z hierarchami tego Kościoła, które odbędzie się w dniach 5-6 lipca br. w Rzymie. Informując o tym komunikat watykańskiego Biura Prasowego z 4 maja zaznaczył, że Ojciec Święty zaprosił na te rozmowy zwierzchnika UKGK abp. Swiatosława Szewczuka, członków Stałego Synodu i metropolitów tego Kościoła oraz wysokich przedstawicieli Kurii Rzymskiej.

[ TEMATY ]

Ukraina

Franciszek

grekokatolicy

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oświadczenie Biura stwierdza, że papież podjął taką decyzję, biorą pod uwagę “delikatną i złożoną sytuację, w jakiej znajduje się Ukraina” a zwołując takie spotkanie “pragnie on okazać znak swej bliskości z Ukraińskim Kościołem Greckokatolickim, pełniącym swą posługę duszpasterską zarówno w Ojczyźnie, jak i w różnych częściach świata”.

Ponadto spotkanie to “stanie się jeszcze jedną okazją do głębszej analizy życia i potrzeb Ukrainy w celu nakreślenia sposobów, w jakie Kościół katolicki, a zwłaszcza greckokatolicki, coraz skuteczniej może poświęcić się głoszeniu Ewangelii, wspieraniu cierpiących i przyczynianiu się do szerzenia pokoju” w tym kraju. I aby wszystko to odbywało się, na ile to jest możliwe, w porozumieniu z Kościołem katolickim obrządku łacińskiego oraz z innymi Kościoła i wspólnotami chrześcijańskimi – głosi komunikat watykański.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Komentując te stwierdzenia dla Wydziału Informacji UKGK arcybiskup większy kijowsko-halicki zauważył, że “jest to dobra nowina dla UKGK i dla całej Ukrainy, ponieważ taki sposób spotkań oznacza najwyższy szczebel uwagi okazywanej nam przez Rzymską Stolicę Apostolską”. Według głowy UKGK w przeszłości tego rodzaju spotkań bodaj w ogóle nie było. Takie wydarzenia wpisują się w wewnętrzną praktykę Kurii Rzymskiej, “gdy chce ona zrozumieć, jak ma działać w obliczu takich czy innych wydarzeń, okoliczności czy sytuacji” – wyjaśnił abp Szewczuk.

Zwrócił następnie uwagę, że skoro Ojciec Święty wraz z szefami niektórych urzędów Kurii Rzymskiej osobiście spotyka się ze zwierzchnikami takiego czy innego Kościoła, “to jest to sposób wypracowania perspektywicznej strategii na przyszłość”. Zdaniem arcybiskupa strategia ta zawsze skupia się wokół trzech punktów. Po pierwsze, jest to “poparcie tego Kościoła, którego chce on [papież] wysłuchać i zrozumieć, w jaki sposób może działać, aby wesprzeć taki Kościół” – tłumaczył zwierzchnik UKGK.

Reklama

Drugi element to “troska o należyte wzmocnienie tego Kościoła, gdyż Ojciec Święty pragnie, aby wszyscy nasi metropolici i członkowie Stałego Synodu mogli osobiście przedstawić mu te zagadnienia życia Kościoła na Ukrainie i za granicą, które uważają oni obecnie za najistotniejsze”. W ten sposób Kościół nasz weźmie udział w wypracowaniu spojrzenia i strategii Watykanu wobec państwa ukraińskiego i światowej wspólnoty ukraińskiej – stwierdził hierarcha greckokatolicki. Dodał, że “jeśli będą tam obecni szefowie struktur wykonawczych Kurii Rzymskiej, wówczas od razu będą formułowane pewne mechanizmy działalności, aby można było w odpowiedni sposób wzmocnić nasz Kościół”.

I wreszcie po trzecie, chodzi o zapewnienie organicznego rozwoju UKGK stosownie do tych wyzwań, którymi żyje obecnie Kościół na Ukrainie i za granicą – zaznaczył abp Szewczuk.

Według niego spotkanie takie “jest rzeczywiście oznaką głębokiego zainteresowania Ojca Świętego sprawami Ukrainy w ogóle i UKGK w szczególności. “Jest to bardzo ważny sygnał wsparcia naszego Kościoła, jak również początek bardzo poważnej pracy, aby można było zapewnić należyty jego rozwój w jego strukturach i w jego działalności duszpasterskiej zarówno na Ukrainie, jak i poza jej granicami” – dodał na zakończenie zwierzchnik grekokatolików ukraińskich.

2019-05-04 20:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier Kopacz w Watykanie: spotkanie z papieżem Franciszkiem i kwiaty dla Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Franciszek

Bożena Sztajner/Niedziela

Spotkanie z papieżem Franciszkiem i złożenie kwiatów przy grobie św. Jana Pawła II w bazylice św. Piotra były głównymi punktami wizyty premier Ewy Kopacz w Watykanie. Szefowa polskiego rządu rozmawiała także z sekretarzem ds. stosunków z państwami Stolicy Apostolskiej, abp. Paulem Gallagherem.

Rozmowa z papieżem trwała 40 minut. Premier Kopacz podarowała Ojcu Świętemu sadzonkę polskiej jabłoni, która - jak powiedziała - będzie dawała najpiękniejsze polskie jabłka, a także srebrną paterę z bursztynami, na której będzie mógł te jabłka położyć. Franciszek ucieszył się z tego nietypowego - jak zauważył - prezentu. Od papieża szefowa polskiego rządu otrzymała medal przedstawiający św. Marcina okrywającego płaszczem ubogiego - Franciszek wręcza je politykom jako znak przypominający odpowiedzialność rządzących za opiekę nad ubogimi.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Koncert uwielbienia w Zielonej Górze

2024-05-30 20:58

[ TEMATY ]

koncert

Boże Ciało

Zielona Góra

Zielonogórskie Uwielbienie

ks. Rafał Witkowski

W uroczystość Bożego Ciała wiele osób chwaliło Pana na koncercie Zielonogórskiego Uwielbienia, który odbył się przy kościele Ducha Świętego w Zielonej Górze.

Wieczorny koncert przy kościele Ducha Świętego był dobrym zwieńczeniem uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej. Licznie zgormadzonym zielonogórzanom nie przeszkodził nawet deszcz. Na scenie wystąpił zespół Shema i przyjaciele oraz 35 chórzystów. Każdy miał okazję włączyć się w śpiew, a nawet tańcem wyrazić wdzięczność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję