Reklama

Kościół

Kult św. Anny

Relikwie Matki Maryi w Wiedniu

[ TEMATY ]

św. Anna

Joanna Łukaszuk-Ritter

Relikwie św. Anny w Wiedniu

Relikwie św. Anny w Wiedniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół św. Anny w Wiedniu należy do jednego z najpiękniejszych barokowych świątyń miasta. Położony jest w samym centrum naddunajskiej stolicy przy Annagasse, schowany nieco w wąskiej uliczce prowadzącej od Kärntenstraße. To sprawia, że nie jest on tak znany i uczęszczany jak inne obiekty sakralne miasta. Co jednak nie pomniejsza jego rangi.

Od 1743 r. w wiedeńskim kościele św. Anny przechowywane są cenne relikwie. Jest to dobrze zachowana zmumifikowana dłoń, która według przekazów historycznych uznawana jest za część prawej ręki św. Anny, Matki Najświętrzej Maryi Panny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Historia relikwii sięga odległych czasów i jest dość zawiła (domniemane relikwie ciała św. Anny zostały przewiezione przez św. Helenę, matkę cesarza rzymskiego Konstantyna, z Ziemi Świętej do Konstantynopola w VIII w., gdzie były przechowywane w kościele św. Zofii do XIV w.). Powstało na ich temat wiele legend. Austriacki historyk Karl Telpy badając austriacko-osmańskie związki kulturowe natknął się na informację o nich i dokładnie przebadał ich pochodzenie. Relikwie trafiły do Wiednia na dwór cesarski Leopolda I w 1678 r. Przywiózł je ze Stambułu Ormianin, niejaki Rudolfo Dane, tłumacz nadworny. Od tej pory były one w posiadaniu Habsburgów, przechodząc z rąk do rąk żeńskich członków rodziny do momentu, gdy w 1743 r. córka cesarze Leopolda I, Maria Anna, królowa Portugalii, przekazała relikwie dłoni Świętej na własność kościołowi św. Anny, który wówczas był w posiadaniu zakonu jezuitów. Relikwie dotrwały do czasów dzisiejszych.

Joanna Łukaszuk-Ritter

Relikwie św. Anny w Wiedniu

Relikwie św. Anny w Wiedniu

Relikwie dłoni św. Anny znajdują się w relikwiarzu, który umieszczony jest w barokowej monstrancji promienistej, wykonanej ze srebra. Dłoń jest bogato ozdobiona diamentami, pierścieniami i wieloma innymi klejnotami. Przez cały rok przechowywane są one w skarbcu kościelnym i tylko raz w roku, w święto patronki kościoła, opuszczą sejf. Monstrancję z relikwią wystawia się w tym dniu do adoracji w kaplicy św. Anny. Stoi ona w górnej części ołtarza, nad którym widnieje figura św. Anny Samotrzeciej, ukazująca Annę z Maryją i Dzieciątkiem Jezus. Autorem rzeźby z 1505 r. jest prawdopodobnie Wit Stwosz lub inny artysta z jego otoczenia.

Reklama

Podczas gdy do dziś pozostał zwyczaj oddawania relikwiom św. Anny czci poprzez ucałowanie, dotyk i błogosławieństwo, wszystkie inne zwyczaje sprzed wieków związane z odpustem św. Anny – te kościelne jak i te o charakterze świeckim (koncerty, przedstawiennia teatralne, rozdawanie prezentów immienniczkom, konkursy piękności na Kahlenbergu itp.) – całkowicie zaniknęły.

W 1906 r. kościół św. Anny został objęty przez zakon Oblatów Świętego Franciszka Salezego. Ojcowie podtrzymują tradycję kultu i odpustu Patronki ich świątyni, pielęgnując ją na swój szczególny sposób. Corocznie 26 lipca od samego rana aż do zamknięcia kościoła w barokowej kaplicy św. Anny wystawiany jest do adoracji relikwiarz z dłonią Świętej. Uroczysta Msza św. odbywa się o godz. 18.00. Od kilkudziesięciu lat zakon zaprasza do celebrowania nabożeństwa specjalnego gościa, którym jest nowo wyświęcony ksiądz z diecezji wiedeńskiej. W ten sposób wierni zostają pobłogosławieni „dwukrotnie” – na koniec Mszy św. otrzymują błogosławieństwo św. Anny i indywidualne błogosławieństwo Prymicjanta. Uroczystość odpustową kończy tradycyjnie wspólna agapa.

2019-07-26 20:56

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święta Anna w Prostyni

Niedziela podlaska 31/2017, str. 4-5, 8

[ TEMATY ]

parafia

św. Anna

Ewa Jakubik

Uroczystości odpustowe w 2016 r.

Uroczystości odpustowe w 2016 r.

Początki miejscowości Prostyń giną gdzieś w mrokach historii. Wiadomo, że w XIV wieku wieś szybko się rozwijała dzięki rzece Bug, która była wówczas ważnym szlakiem komunikacyjno-handlowym. Istniała tu binduga, czyli miejsce, w którym przygotowywano i spławiano drewno. Przybywali tu też osadnicy mazowieccy. Prawdopodobnie dla nich, ale też dla miejscowej ludności, w środkowej części wsi w roku 1344 zbudowano drewnianą kaplicę. Istnieje przypuszczenie, że była ona pw. Trójcy Przenajświętszej. Być może przy kościółku mieszkał także kapłan. Trudno też dziś jednoznacznie ustalić, do jakiej parafii należała wówczas Prostyń, czy był to Brok, czy Zuzela, a może później też Kosów Lacki.

CZYTAJ DALEJ

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję