Reklama

Muzyka dawna w „Niedzieli”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypadająca niedawno 50. rocznica ogłoszenia encykliki papieża Piusa XII poświęconej muzyce liturgicznej zainspirowała naszą redakcję do włączenia się w organizację warsztatów muzycznych zainicjowanych przez Instytut Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Do prowadzenia tegorocznych warsztatów została zaproszona dr hab. Marta Kierska-Witczak z Akademii Muzycznej we Wrocławiu, która kieruje również znanym w Polsce i za granicą Chórem Politechniki Wrocławskiej „Consonanza”. Podczas spotkania w Niedzieli przedstawiła wykład nt. Monodia średniowieczna w chórze. Aspekty wykonawcze oraz przygotowała ze studentami Instytutu Muzyki koncert muzyki dawnej.
Dr hab. Marta Kierska-Witczak jest absolwentką Wydziału Edukacji Muzycznej wrocławskiej Akademii. Uzupełniała swoją wiedzę na podyplomowym studium emisji głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, uczestniczyła również w licznych spotkaniach warsztatowych m.in. organizowanych w ramach Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. - Moją największą miłością muzyczną jest muzyka chóralna - mówi dyrygentka. - Zespołom śpiewaczym proponuję różnorodny repertuar, ale staram się dość często sięgać po muzykę średniowieczną, która ogromnie mnie frapuje. Zachęcam do tego również inne osoby prowadzące zespoły, ponieważ repertuar utworów średniowiecznych jest u nas mało znany, a wbrew pozorom bogaty i różnorodny. Muzykę tę cechuje piękne brzmienie, również teksty, które chociaż proste, są bardzo bogate i niezwykłe w swojej wymowie.
W warsztatach w Niedzieli uczestniczyli muzycy, dyrygenci, osoby prowadzące schole i zespoły muzyczne. W części koncertowej studenci wykonali pieśni z XIV-wiecznego Kodeksu El Llibre Vermell de Montserrat, dwie pieśni z Kancjonału Kórnickiego 1551--55: Narodził się nam Zbawiciel, Krzyżu święty ponad wszytko oraz oryginalne trzynastowieczne śpiewy Kodeksu Carmina Burana. Niezwykłego klimatu warsztatom dodały elementy dekoracyjne nawiązujące do średniowiecza.
Krzysztof Pośpiech, reprezentujący Instytut Muzyki zauważył, że bogaty program warsztatów pozwolił uczestnikom na poznanie piękna i bogactwa muzyki dawnej, a to powinno zaowocować zwiększeniem jej popularności. Zaznaczył również, że nuty wielu utworów są dostępne w Instytucie Muzyki Akademii im. J. Długosza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Norweska wyspa staje miejscem duchowego przebudzenia

2025-07-11 14:53

[ TEMATY ]

Skandynawia

norweska wyspa

duchowe przebudzenie

Selja

Adobe Stock

Ruiny pierwszego klasztoru w Norwegii znów rozbrzmiewają modlitwą. W ten sposób przybywający na wyspę Selja doznają przemiany swojego życia i walczą o powrót katolicyzmu w to miejsce.

Legenda św. Sunnivy
CZYTAJ DALEJ

W Barcelonie beatyfikacja Lycariona Maya. Chciał być bratem wszystkich

2025-07-11 17:18

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Barcelona

Vatican Media

Brat Lycarion May, marysta

Brat Lycarion May, marysta

Kardynał Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, będzie przewodniczył jutro, 12 lipca, Mszy Świętej, podczas której młody szwajcarski zakonnik, wychowawca ubogich w Hiszpanii, zamordowany w czasie rewolt ludowych w 1909 roku, zostanie wyniesiony na ołtarze. Głosił braterstwo w świecie pełnym konfliktów.

„Aby udać się do Pueblo Nuevo, trzeba być gotowym oddać życie”. Tak mawiał Lycarion May (z domu François Benjamin), brat marysta, który 12 lipca, zostanie beatyfikowany w Barcelonie, w Hiszpanii. Uroczystość odbędzie się w południe w kościele św. Franciszka Salezego i będzie jej przewodniczył w imieniu Papieża kardynał Marcello Semeraro.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję