Reklama

Wiedza religijna i jej kontrola w katechezie szkolnej

Niedziela łowicka 49/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla chrześcijan szczególną i zarazem podstawową formą kształtowania religijnej wiary, wiedzy i postaw w człowieku jest katecheza. W nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, w jakiej nam przyszło żyć, katecheza wróciła do szkół i w związku z tym poszukuje swojego miejsca w strukturach edukacyjnych oraz wychowawczych szkolnictwa.

Wydane przez Kongregację do spraw Duchowieństwa Dyrektorium Ogólne o Katechizacji w następujący sposób definiuje podstawowe zadania katechezy: "Ten, kto spotkał Chrystusa, pragnie poznać Go możliwie najbardziej, jak również pragnie poznać zamysł Ojca, który Go posiał. Poznanie treści wiary jest wymagane przez przylgnięcie do wiary ( ...) Katecheza powinna więc prowadzić do stopniowego uchwycenia ( zrozumienia) całej prawdy o planie Bożym, wprowadzając uczniów Jezusa Chrystusa do poznania Tradycji i Pisma Świętego, które jest wzniosłym poznaniem Jezusa Chrystusa".

Zasadne jest chyba w tym miejscu postawienie pytania, czy katecheta winien skupić się na sprawdzaniu tylko podanych, zaprezentowanych uprzednio wiadomości; czy może także powinien brać pod uwagę życie sakramentalne, modlitwę, udział we Mszy św. i innych nabożeństwach, czyli ujmując dokładnie: czy kontroli na katechezie powinny podlegać także praktyki religijne uczniów? Pytania te wskazują na specyfikę szkolnej katechezy. By na nie odpowiedzieć, trzeba scharakteryzować zadania szkolnej nauki religii.

Katecheza w szkole stara się (a przynajmniej powinna) pomagać uczniom w rozwoju ich człowieczeństwa, a także pozwala im na systematyczną i odpowiedzialną formę konfrontacji z rzeczywistymi problemami życia oraz z ostateczną tajemnicą egzystencji. Zadaniem nauki religii jest więc podanie uczniom warunków, szczególnie na płaszczyźnie intelektualnej, które pozwolą im swobondnie i świadomie odnaleźć się w chrześcijaństwie.

Wielokrotnie wnioskowano, że ocena z religii powinna być odzwierciedleniem nie tylko wiadomości religijnych ucznia, ale przede wszystkim jego życia religijnego, sumienności w wykonywaniu praktyk religijnych oraz życia moralnego. Tymczasem życie religijne ucznia, jak i każdego człowieka, jest sprawą zbyt intymną, by katecheta mógł je dokładnie zbadać, należycie ocenić i uczynić jednym ze współczynników oceny z religii.

W świetle tego należy przyznać słuszność stanowisku ks. K. Hofmanna, który mówi, że "stopień z religii uczeń otrzymać winien tylko na podstawie wiadomości. Jedynie i wyłącznie dana przez ucznia odpowiedź może służyć za podstawę istotną przy ocenie i ustalaniu stopnia z nauki religii. Nie może więc istnieć inne kryterium oceny nauki religii niż stan wymaganych przez program wiadomości".

Katechizacja, zwłaszcza ta, prowadzona obecnie w ramach zajęć szkolnych, musi zakładać istnienie i stosowanie czynnika oceny. Na samą ocenę nie można patrzeć jednak tylko jako na wykładnik uzyskanej przez ucznia wiedzy. Należy w tym miejscu zauważyć, że ocena, jaką wystawiamy uczniowi, ma także wartość wychowawczą. Może, bowiem pobudzać i stymulować ucznia do większego wysiłku i pracy. Należy więc, oceniając w katechezie, stosować te same kryteria, jakie stosowane są przy ocenianiu w nauce przedmiotów "świeckich".

W świetle tego, co już zostało powiedziane, wydaje się, że w działalności katechetycznej nie należy obawiać się stosowania elementu kontroli i oceniania osiągnięć ucznia. Należy się jednak szczególnie bronić, stosując kontrolę i ocenę, by nie sprowadzić katechezy jedynie do zdobywania wiedzy. Wymiar intelektualny w katechezie ma bowiem zawsze rolę służebną wobec wielkiej tajemnicy Boga i wiary, czyli jest narzędziem w chrześcijańskim dziele wychowawczym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wzór pracowitości i pobożności

Niedziela sosnowiecka 18/2021, str. IV

[ TEMATY ]

św. Zyta

Piotr Lorenc/Niedziela

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Święta Zyta jest znana w diecezji z przepięknego ołtarza w sosnowieckiej bazylice katedralnej, którego konserwacja jest właśnie na ukończeniu.

Neobarokowy, drewniany ołtarz św. Zyty jest polichromowany i złocony. Między dwoma kolumnami znajduje się obraz św. Zyty. W środku zwieńczenia nastawy jest ozdobny kartusz z monogramem Matki Bożej. Po bokach są ustawione dwie figury: św. Barbary i św. Łucji. Ołtarz jest dziełem Pawła Turbasa i powstał w latach 1904–1906. – Od ponad roku ołtarz przechodzi kapitalny remont. Zdemontowane elementy snycerki trafiły do krakowskiej pracowni Aleksandra Piotrowskiego „Rearte”, gdzie zostały poddane gruntownej konserwacji. Natomiast mensa ołtarza pozostała w katedrze i była odnawiana na miejscu. Mieliśmy takie założenie, że remont miał być zakończony na Wielkanoc 2020 r., ale z powodu pandemii i kwarantanny, którą przechodzili kolejni pracownicy, tempo prac uległo nieznacznemu opóźnieniu – wyjawia kulisy renowacji ks. Jan Gaik, proboszcz parafii katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: usiłuje się niedobre ideologie wprowadzać do szkół, a nawet do serc małych dzieci

2024-04-27 09:57

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Nie możemy dopuścić do tego, by żyć bez Chrystusa. Nie możemy pozwalać obojętnie na to, by Chrystusa wyrywać z naszych sumień w imię nowych ideologii i „postępowej wizji świata” - mówił abp Marek Jędraszewski 26 kwietnia podczas 40-lecia parafii i 30-lecia konsekracji kościoła św. Jana Chrzciciela w Pyzówce.

Na początku Mszy św. proboszcz, ks. Andrzej Wiktor, przypomniał historię powstania tej wspólnoty i świątyni. - Dwa pokolenia chrześcijan wyrosły z tej świątyni. I w tej niewielkiej wspólnocie, która, jak czytamy w Dziejach Apostolskich, „Trwa na modlitwie, Eucharystii, łamaniu chleba i w nauce apostołów” - zaznaczył.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję