Reklama

Sprawiedliwość dla imigrantów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiele mówi się obecnie o emigracji, imigrantach i uchodźcach. USA ma własną wizję traktowania tych ludzi. Kościół katolicki, którego jak mawiał Jan Paweł II - drogą jest człowiek, staje w obronie tych, którym dzieje się krzywda. A oto kilka podstawowych informacji, o tym co Kościół mówi na temat imigracji, praw człowieka i miłosierdzia.
Podstawowe zasady Katolickiej Nauki Społecznej na temat imigracji:
Katolicka teologia zawsze promowała prawa człowieka zakorzenione w prawie naturalnym i w objawieniu Bożym, to jednak encyklika Rerum Novarum (O Warunkach Pracy) z 1891, rozwinęła systematyczną prezentację zasad praw i odpowiedzialności ludzi. Rerum Novarum wspomina również o sytuacji migrujących ludzi. W późniejszych dokumentach, papieże i konferencje biskupów syntetyzowały katolicką teologiczną tradycję, by artykułować pięć podstawowych zasad o migracji.

Podstawowe zasady

Wszyscy ludzie mają prawo znaleźć w ich własnych krajach ekonomiczne, polityczne i społeczne warunki do życia w godności i osiągnięcie pełne życia przy użyciu darów danych przez Boga. W tym kontekście praca, która dostarcza sprawiedliwej płacy dla godnego życia jest podstawowym ludzkim prawem.
Jezus powtarza za Starym Testamentem nakaz, by kochać i troszczyć się o obcego człowieka jako kryterium, przez które będziemy sądzeni: „Ponieważ byłem głodny i dałeś mi jeść, byłem spragniony i dałeś mi pić, byłem obcym a ty przyjąłeś mnie” (por. Mt 25, 35).
Kościół uznaje, że bogactwa ziemi należą do wszystkich ludzi. Jeśli ludzie nie mogą znaleźć zatrudnienia we własnym kraju, by utrzymać siebie i rodzinę, mają prawo szukania jej gdzie indziej.
Św. Paweł głosi absolutną równość wszystkich ludzi przed Bogiem: „Nie ma ani Żyda ani Greka... dla Ciebie wszyscy są jedni w Chrystusie Jezusie” (por. Gal 3, 28).
Kościół uznaje suwerenne prawo krajów do kontroli swojego terytorium, ale odrzuca taką kontrolę, którą stosuje się tylko w celu nabywania dodatkowego bogactwa. Potężniejsze ekonomicznie kraje, które mają zdolność ochronić i nakarmić swoich mieszkańców, mają także obowiązek przyjęcia napływającej imigracji.
Ci, którzy uciekają od wojen i prześladowań powinni znaleźć schronienie w globalnej wspólnocie. Tego wymaga się, jako minimum, by uchodźcy mieli prawo żądać statusu bez uwięzienia i ich żądania powinny być w pełni rozpatrywane przez kompetentną władzę.
Niezależnie od ich statusu prawnego, uchodźcy, jak wszyscy ludzie, posiadają wrodzoną ludzką godność, którą należy respektować. Często jednak poddani są szorstkiemu traktowaniu przez przedstawicieli prawa zarówno w krajach docelowych, jak i w krajach tranzytu. Polityka rządów powinna zagwarantować podstawowe prawa także dla nielegalnych emigrantów.
Kościół katolicki uczy, że każdej osobie należą się podstawowe prawa w tym prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb: wyżywienie, schronienie, wykształcenie i opieki medycznej. Osoby o nieuregulowanym statusie są szczególnie bezbronne wobec pozbawionych skrupułów urzędników imigracyjnych.
Obecna polityka imigracyjna, która nakłada kary nawet za próbę imigracji, jest niemoralna. W Biblii Bóg obiecuje, że będziemy sądzeni zgodnie z tym, jak traktowaliśmy najbardziej bezbronnych. Przed Bogiem nie możemy usprawiedliwiać nieludzkiego traktowania pewnych osób, twierdząc, że brak statusu prawnego pozbawia ich praw danych przez samego Stwórcę.
Polityka imigracyjna, która pozwala, by ludzie żyli w tym kraju przez wiele lat i wnosili duży wkład do społeczeństwa, ale odmawia się im możliwości otrzymania legalnego statusu, nie służy dobru powszechnemu. Istnienie milionów ludzi żyjących bez dostępu do podstawowych praw i potrzeb człowieka jest wielką niesprawiedliwością.

Tematy do dyskusji, pytania, działalność parafii

Dyskutujcie na temat historii imigracji własnego narodu. Niech ludzie dzielą się historią imigracji własnych rodzin do Stanów Zjednoczonych. Jeżeli wierzysz, że potrzebna jest modyfikacja polityki imigracji, jakie zmiany zasugerowałbyś? Jaka powinna być nasza postawa wobec imigrantom o nieuregulowanym statusie?
Porównaj historię tych, którzy ostatnio imigrowali z tymi, którzy imigrowali wiele lat temu, by zademonstrować, że powody dla imigracji się nie zmieniły, ani nie zmieniła się godność człowieka. Zastanówmy się nad zmieniającą się etniczną strukturę parafii i sąsiedztwa.
Jak powinny Stany Zjednoczone traktować nielegalnych imigrantów? Jak powinniśmy bronić praw takich ludzi, jeśli są oni potraktowani niesprawiedliwie przez pracodawców? Jakie formy wsparcia powinien okazać administracja USA? Jakie powinno być przesłanie Kościoła do imigrantów? Jak powinni oni być traktowani w miejscowej parafii?
Czy zgadzasz się, że każda osoba ma prawo imigrować w celu znalezienia podstawowych środków do podtrzymania życia? Czy są jakieś ograniczenia w tej kwestii? Czy sądzisz, że ludzie mają obowiązek pozostania we własnym kraju, by tam próbować warunki swego życia?
Jaka powinna być nasza polityka wobec uchodźców? Czy naród ma prawo regulować imigrację i kontrolować swoje granice? Czy sądzisz, że amerykańska polityka imigracyjna jest łagodna i sprawiedliwa?

Opracowanie K. W.

Więcej informacji na www.archchicago.org/polish

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Bruno, współbrat papieża Leona XIV

2025-07-09 15:24

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Foto archiwum o. Bruno Silvestrini

Ojciec Bruno Silvestrini pochodzi z włoskiego regionu Marchii (Marche). Urodził się w cieniu bazyliki Matki Bożej z Loreto, w małej miejscowości Porto Recanati. W tym to miejscu Fryderyk II Szwabski, wnuk Fryderyka Barbarossy, zbudował zamek, aby bronić skarbca Świętego Domku w Loreto. Dlatego jego miejscowość jest silnie związana z kultem Madonny, a on jest zakochany w Maryi Dziewicy. Przez okno swojego domu, mógł z daleka oglądać kopułę maryjnego sanktuarium. Nawet teraz, za każdym razem kiedy wraca do domu i widzi kopułę bazyliki w Loreto, jego serce się raduje.

Ten augustianin, wyświęcony w 1981 roku, po piastowaniu różnych stanowisk w Kościele i w swoim zakonie, jest dziś Zakrystianem Papieskim (po włosku funkcja ta nazywa się: custode del Sacrario Apostolico) i współpracuje z Biurem Celebracji Liturgicznych Papieża. Łączą go bliskie związki ze swoim współbratem, Leonem XIV, który jada obiad w ich augustiańskiej wspólnocie zamieszkującej w małym klasztorze niedaleko Kaplicy Sykstyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przyjął prezydenta Ukrainy. Gotowość pomocy w rozmowach pokojowych

2025-07-09 15:22

[ TEMATY ]

Wołodymyr Zełenski

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV przyjął w Castel Gandolfo prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i powtórzył gotowość przyjęcia w Watykanie przedstawicieli Rosji i Ukrainy na potrzeby negocjacji pokojowych.

Wołodymyr Zełenski przybył do Castel Gandolfo, gdzie letni wypoczynek spędza Leon XIV. Jak informuje Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej, podczas audiencji u Papieża rozmawiano o trwającym konflikcie oraz pilnej potrzebie znalezienia sprawiedliwego i trwałego pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Bardo. Katecheci szukali nadziei podczas wakacyjnych rekolekcji

2025-07-09 23:11

[ TEMATY ]

katecheza

Bardo

rekolekcje dla katechetów

Archiwum prywatne

Katecheci podczas wspólnej modlitwy w czasie rekolekcji w Bardzie

Katecheci podczas wspólnej modlitwy w czasie rekolekcji w Bardzie

Gdy niepewność wobec przyszłości katechezy rośnie, a szkolne reformy budzą lęk, rekolekcje w Bardzie dla katechetów diecezji świdnickiej stały się oazą nadziei i przypomnieniem, że wciąż są w Jego rękach.

Rekolekcje u stóp Matki Bożej Strażniczki Wiary Świętej prowadził w dniach od 3 do 5 lipca ks. Radosław Mielczarek ze Świdnicy, który w prosty, a zarazem głęboki sposób ukazywał sens zaufania Bożej Opatrzności – szczególnie w trudnym dziś powołaniu nauczyciela wiary. Rekolekcje odbywały się pod hasłem „W Jego rękach” i dla wielu stały się odpowiedzią na pytania i niepokoje związane z przyszłością katechezy w polskich szkołach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję