Reklama

Sztuka

Orientalne pieśni sakralne na Festiwalu Gaude Mater

[ TEMATY ]

koncert

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ultime Priere” to projekt muzyczny zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną orientalną, który 2 maja wieczorem, w drugim dniu 23. Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, został zaprezentowany w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie przez Fawzy Al-Aiedy Trio.

Obok Fawzy Al-Aiedy - kompozytora, wokalisty i mistrza lutni oud z Francji i Iraku wystąpili artyści: Khadija El-Afrit (Tunezja) i Adel Shams El Din (Francja/Egipt).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczestnicy koncertu mogli usłyszeć teksty sakralne inspirowane poezją z X i XII wieku poetów sufickich. - Cieszymy się, że możemy wspólnie odbyć magiczną podróż po pieśniach sakralnych Wschodu - mówił rozpoczynając koncert Fawzy Al-Aiedy.

-„Ultime Priere” - ostatnia modlitwa powstała podczas wojny w Jugosławii. Ten tekst wciąż jest bardzo aktualny. Telewizje pokazują nam okrutne wojny, poranione ciała i dusze. Irakijczycy wciąż cierpią zostawieni, opuszczeni. Mam nadzieję, że to moje ostatnie wołanie o pokój spełni się - kontynuował artysta.

Koncert odbył się pod honorowym patronatem ambasadora Francji Pierra Buhlera.

Kompozytor, wokalista i mistrz lutni oud Fawza Al-Aieda urodził się w irackim mieście Basra w latach 50. XX wieku. Już w wieku 14 lat wyjechał do stolicy Iraku, gdzie rozpoczął studia w Instytucie Muzycznym w Bagdadzie na dwóch kierunkach: tradycyjna muzyka orientalna - specjalność lutnia i śpiew oraz muzyka zachodnia - specjalność obój klasyczny. Zajmował się również poezją Arthura Rimbauda oraz Verlaine, czytał dzieła filozoficzne i występował z koncertami utworów Bacha, Mozarta i Haendla. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej, we wrześniu 1971 r. wyjechał z Iraku do Paryża, gdzie mieszka do dziś.

Oprócz studiów muzyki klasycznej zajmował się interpretacją utworów Georga Brassensa, Léo Ferré, Léonarda Cohena, Coltrane'a, Milesa Davisa. Po ukończeniu konserwatorium dołączył do L'Orchestre des Jeunes de Paris pod dyrekcją J-C Casadesusa.

Reklama

W 1976 r. powstało pierwsze nagranie w wykonaniu artysty pod tytułem „Silence”, zawierające tradycyjną poezję iracką. W latach 1977-1985 wraz z aktorem Guyem Jacquetem oraz kaligrafem Hassanem Massoudy tworzył grupę KHAMSA, której działalność opierała się na propagowaniu bogactwa kultury arabskiej. W roku 1983 stał się prekursorem stylu zwanego obecnie „World Music”, pojawiając się w świecie muzycznym z albumem „La Terre”, w którym brali udział muzycy wywodzący się z różnych kręgów kulturowych. Od tego czasu co kilka lat ukazywały się kolejne płyty artysty m. in. „L'Oriental Jazz”, łącząca rytmy jazzowe z muzyką środkowego Wschodu; „Paris-Bagdad Acoustic”, do której inspiracje czerpał z podróży do Hong Kongu; album „Escales Mediterraneennes” - z muzyką średniowieczną.

W 2007 r. powstały dwa projekty: „Ultime Priere” zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną i „Exil Mon Amour”- oparty na muzyce, tekstach i kaligrafii, przy udziale kaligrafa Hassana Massoudy i Catherine Javaloyes (teksty).

Festiwal Gaude Mater potrwa do 5 maja. Po raz pierwszy organizatorem imprezy będzie Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywać się będą w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

W programie Festiwalu znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Na zakończenie, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

Reklama

Na Festiwal złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika - przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca - metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo - metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza - metropolity krakowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.

2013-05-03 09:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zawsze z nami

Pierwsza rocznica kanonizacji Jana Pawła II stała się okazją do wielkiego dziękczynienia Bogu za świętego Papieża Polaka. Z tej okazji w naszych parafiach odbyły się uroczyste Liturgie oraz liczne wydarzenia artystyczne. Jednym z nich był koncert pt. „Zawsze z nami”

Niezwykłe wydarzenie artystyczne, w którym wzięło udział niemal 200 młodych artystów z różnych placówek oświatowych Lublina, odbyło się w niedzielę 26 kwietnia w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej. Z inspiracji Ewy Dumkiewicz-Sprawki, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin, przed cudownym wizerunkiem Pani Latyczowskiej zgromadzili się uczestnicy „Śpiewającej Polski”: Chór Gimnazjum nr 26 Zespołu Szkół nr 9, Chór Szkoły Podstawowej nr 34, Chór „Konsonans” Gimnazjum nr 3, Chór „Sensorium” Zespołu Szkół nr 5 oraz Chór „Kantylena” III LO im. Unii Lubelskiej. Chórzystom towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego pod dyrekcją Lucjana Jaworskiego. Dzięki zaangażowaniu koordynatorów projektu „Śpiewającej Polski” – Małgorzaty Nowak i Barbary Pazur, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała utworu napisanego przez lubelskiego kompozytora Marka Stefankiewicza „Missa pro Sancte Johannes Pauli II” oraz kilku pieśni, w tym ciekawie zaaranżowanej „Barki”.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi z diecezji bielsko-żywieckiej dotarli do Łagiewnik

2024-05-04 16:28

Małgorzata Pabis

    Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach w piątek 3 maja dotarła 12. Piesza Pielgrzymka diecezji bielsko-żywieckiej.

    Na szlaku, liczącym około stu kilometrów, 1200 pątnikom towarzyszyło hasło „Tulmy się do Matki Miłosierdzia”. Po przyjściu do Łagiewnik pielgrzymi modlili się w bazylice Bożego Miłosierdzia w czasie Godziny Miłosierdzia i uczestniczyli we Mszy świętej, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Piotr Greger.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję