Reklama

Muzyka w służbie liturgii

W październiku br. w Wyższym Seminarium Duchownym Ojców Franciszkanów w Łodzi Łagiewnikach odbyło się Międzynarodowe Sympozjum, poświęcone kulturze muzycznej w tradycji franciszkańskiej. W Sympozjum uczestniczył m.in. o. Giuseppe Magrino OFMConv., kompozytor, dyrektor chóru i orkiestry bazyliki św. Franciszka w Asyżu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Henryk Tomczyk: - Ojcze Dyrektorze, proszę przedstawić Chór Bazyliki św. Franciszka w Asyżu - jeden z czołowych europejskich zespołów kościelnych.

O. Giuseppe Magrino: - W Chórze Bazyliki św. Franciszka w Asyżu śpiewają 34 osoby, zarówno kobiety jak i mężczyźni. Każda z tych osób posiada gruntowne wykształcenie muzyczne. Wspomniany skład dopełnia organista - akompaniator oraz dyrygent. Średnia wieku naszych chórzystów wynosi 32 lata życia. Przed przyjęciem do zespołu kandydaci na wokalistów przechodzą przesłuchanie, połączone ze sprawdzianem z umiejętności biegłego czytania kompozycji muzycznej. Podstawową formą działalności zespołu jest posługa na rzecz liturgii, gdyż w istocie całe nasze życie ukierunkowane jest na uwielbienie Boga. Gdy przygotowujemy koncert, czy też oprawę muzyczną liturgii, próby odbywają się trzy, a nawet cztery razy w tygodniu. Każdego roku na liturgiczne wspomnienie św. Franciszka z Asyżu, 4 października, dyrygent ma obowiązek skomponowania okolicznościowego utworu. Jest on prezentowany w trakcie celebracji liturgicznych, które tego dnia odbywają się w bazylice.

- Jakie kompozycje znajdują się w repertuarze chóru?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Repertuar chóru jest wyjątkowo szeroki - od średniowiecznych graduałów poczynając, poprzez wokalną muzykę sakralną okresu renesansu i baroku, na kompozycjach współczesnych kończąc. Otwarcie na muzykę współczesną, a nawet awangardową sprawia, iż tradycja muzyczna naszego zakonu nie jest jedynie historycznym zabytkiem, ale rzeczywistością, która nieustannie się rozwija. Pragniemy, aby liturgia była żywa, dlatego też dążymy m.in. do wzbogacenia celebracji takimi środkami muzycznej ekspresji, które twórczo wpisują się w język dzisiejszej kultury.

- Czy można wyróżnić okres, w którym nastąpił szczególnie bujny rozwój franciszkańskiej kultury muzycznej?

- Rozkwit muzyki franciszkańskiej przypada na wiek XVIII, kiedy to w Bolonii działał nasz współbrat Giambattista Martini (1706-84), wybitny kompozytor, profesor, teoretyk i historyk muzyki. Znane są jego „Sonaty z tabulatury na organy” op. 6, a także liczne religijne utwory wokalne. Jego aktywność nie ograniczała się do twórczości kościelnej; napisał interesujące koncerty na skrzypce i orkiestrę. Warto podkreślić, iż nasze archiwum przy Sacro Convento w Asyżu zawiera bogate zbiory ciekawej literatury muzycznej, obejmujące muzykę polifoniczną od wieku XVI do współczesności. Katalogujemy utwory znajdujące się w Sacro Convento, a ponadto zajmujemy się wykonywaniem i nagrywaniem dawnej oraz współczesnej muzyki franciszkańskiej.

Reklama

- W jaki sposób muzyka franciszkańska dąży do nawiązania dialogu ze współczesną kulturą muzyczną?

- Na przykład przez użycie w kompozycjach przeznaczonych na potrzeby liturgii całej orkiestry. Środkiem dialogu z dzisiejszą kulturą jest też twórcze korzystanie z osiągnięć różnych kierunków stylistycznych muzyki współczesnej: atonalności, punktualizmu, aleatoryzmu i innych. Odejście od tonalności musi nade wszystko służyć nadrzędnemu celowi, którym jest utwierdzenie głębokiego wewnętrznego pokoju w człowieku słuchającym nowo powstającej muzyki.

- Co w sposób szczególny charakteryzuje kulturę muzyczną franciszkanów?

- Przede wszystkim jej bardzo mocny związek z kultem Najświętszej Maryi Panny. Kompozycje maryjne są obecne w naszej liturgii i w modlitwach od 1209 r., czyli od założenia naszej rodziny zakonnej, i praktycznie stanowią największy dział w muzycznym repertuarze franciszkańskim. Muzyczną modlitwą oddajemy cześć Pannie Maryi, która jest naszą przewodniczką.

Jako tłumacz wystąpił o. dr Jerzy Norel OFMConv, Rzym.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Ks. dr Scąber o Helenie Kmieć: pokazuje, że internet nie przeszkadza w drodze do świętości

2024-05-12 08:33

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Helena Kmieć pokazuje, że internet, dobra współczesnego świata, kultura, rozrywka nie przeszkadzają w drodze do świętości – ocenił ks. dr Andrzej Scąber, referent ds. kanonizacyjnych archidiecezji krakowskiej, gdzie ruszył proces beatyfikacyjny młodej wolontariuszki.

Świecka misjonarka została zamordowana na tle rabunkowym w Boliwii ponad siedem lat temu. Miała 26 lat.

CZYTAJ DALEJ

Nadzieja wyrosła w sercach

2024-05-12 15:10

Tadeusz Boniecki

Stowarzyszenie Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego było organizatorem chełmskiej edycji ogólnopolskiej akcji „Pola Nadziei”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję