Reklama

Temat tygodnia

Pochyleni nad przesłaniem z Kany

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jesteśmy często słuchaczami opowieści ewangelicznej o Kanie Galilejskiej, pełnej tego, co Boże i co ludzkie. Ta radość jest szczególnym udziałem tych, którzy pielgrzymują do Kany Galilejskiej. Pamiętam ten dzień, gdy redakcja „Niedzieli” była obecna w Kanie Galilejskiej, w kameralnie umiejscowionym kościele i jego otoczeniu. Wszyscy byliśmy radośni obecnością Jezusa, który po raz pierwszy dokonał tam swoich wielkich znaków. Byliśmy także radośni obecnością Maryi, Matki Jezusa, która znalazła się jako czuwająca nad ludzkim niepokojem. I Jasna Góra - miejsce szczególnej obecności Maryi - staje się dla wielu z nas taką Kaną, w której dzieją się ważne sprawy Boże.
Przychodzimy na Jasną Górę jako naród, który zaufał Maryi, który patrzy w Jej oczy i oczekuje, że Ona przyjdzie mu z pomocą. I przychodzi. Pamiętam też doskonale dzień Ślubów Jasnogórskich w 1956 r. Stałem wtedy na placu, niedaleko figury Matki Bożej, w niewyobrażalnym tłoku. Przybyła na Jasną Górę ogromna, ponadmilionowa rzesza wiernych. Do dziś nie wiem, jak to się stało, przecież nie było wtedy możliwe nadanie żadnego komunikatu radiowego, były przepisywane na maszynie kartki zapraszające na Jasną Górę - takie były ówczesne media. Jednocześnie wiemy też - opowiadają o tym choćby o. Jerzy Tomziński, paulin czy p. Maria Okońska z Instytutu Prymasowskiego - jak niejako w atmosferze spisku rodził się tekst Ślubów i jak przygotowywano uroczystość ich złożenia.
Jesteśmy też pełni podziwu dla niezwykłej syntezy, jaką zawarł w Ślubach kard. Stefan Wyszyński, która zawiera zarówno cnotę religijności duszpasterskiej, jak i pewną analizę społeczną. Są w tekście Ślubów widoczne znaki ogromnej wiedzy i rozpoznania czasu, ale także ogromnej ufności Jezusowi i Jego Matce, i wielkiej dziecięcej modlitwy. Później, w 1973 r., Ksiądz Prymas wydał książkę „Ojcze nasz”, w której widać było, że nie zmarnował czasu swego uwięzienia, że wiele spraw przemyślał i przemodlił.
Wiemy z historii, że Prymasi nosili tytuł „interrexa” - gdy nie było króla to prymas był osobą odpowiedzialną za kraj i wszystkie sprawy narodu. Myślę, że Prymas Wyszyński również czuł tę odpowiedzialność za Ojczyznę i dlatego Śluby Jasnogórskie miały wymiar nie tylko religijny, ale głęboki wymiar społeczny.
Oczywiście, odniesienie jest zawsze jedno - Boże. Bo bardzo ważne jest w życiu, żeby Pana Boga mieć zawsze przed oczyma. Tak bardzo kochamy i czcimy Matkę Najświętszą, bo Ona zawsze prowadzi nas do swojego Syna i w sposób najwspanialszy realizuje cnotę religijności. Jej słowa: „Cokolwiek Syn wam powie, to czyńcie” (por. J 2, 5) jest potwierdzeniem tej postawy. Dlatego też wszystkie wezwania zawarte w Ślubach Jasnogórskich są ustawione na Pana Boga, z podkreśleniem, że Maryja jest Tą, która pomaga Go odnaleźć. W takim znaczeniu widział Prymas Wyszyński Maryję jako Królową Polski.
W zawołaniu: „Królowo Polski, przyrzekamy!” jest zawarta niezwykła treść duszpasterska, która odnosi się do naszych cnót i wad narodowych, do naszej moralności, tak bardzo ważnej w życiu. Śluby Jasnogórskie składane były po to, żeby narodowi, prowadzonemu przez ludzi będących w służbie obcego, bezbożnego mocarstwa, otworzyć oczy. By ci wszyscy, którzy angażowali się w to złe dzieło, niszczące ludzkie sumienia, mogli zawrócić z obranej drogi i przypomnieć sobie, do czego i przez Kogo powołany jest człowiek. Czuł to wszystko naród. Toteż w sierpniu 1956 r. na placu jasnogórskim stanęła cała Polska. To było niezwykłe spotkanie w tej polskiej Kanie, do której przyszliśmy prosić, by Jezus - syn Maryi - przemienił zły czas w dobry, i by Kościół mógł zacząć realizować z wiernymi program zawarty w hasłach Ślubów Jasnogórskich.
I dziś program ten jest wciąż aktualny. Nie jest bowiem tak, że po epoce komunizmu wszystko już posprzątaliśmy, że nie mamy już nic do zmienienia na lepsze. Śluby wciąż są dla nas aktem przebudzenia, pozwalającym na nowo powstawać, doskonalić charaktery, zwalczać narodowe i osobiste wady. Owszem, bardzo cieszymy się, że przyszły nowe czasy, że mamy tyle pięknej, wierzącej młodzieży, że drogi na Jasną Górę i do innych sanktuariów, których wciąż przybywa, nie tylko nie zarastają i coraz bardziej się rozszerzają, ale wciąż z tym samym zaangażowaniem i zapałem musimy dbać o to, by nauka Jezusa była żywa, by przepajała nasze życie i nadawała mu sensowną treść.
To wszystko wymaga też wciąż od nas głębokiego studium, które daje czytanie prasy katolickiej, korzystanie z bibliotek, czytelni, rozgłośni radiowych czy innych form pogłębiania świadomości chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję