Reklama

Machina świątecznych zakupów ruszyła

To, że zbliża się Boże Narodzenie najszybciej można zauważyć na sklepowych półkach. Już na początku listopada pojawiły się pierwsze świąteczne promocje. - Tego chcą klienci - tłumaczą właściciele sklepów. Czy to oznacza, że wkrótce, podobnie jak na Zachodzie, świąteczne promocje czekają nas już w październiku?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako pierwsze świąteczny klimat tworzą w swoich punktach duże sieci handlowe. W ślad za nimi idą małe sklepy.
- Klienci od pewnego czasu wolą rozłożyć zakupy na dłuższy czas. Nie chcą zostawiać tego na ostatnią chwilę. Często słyszeliśmy, że muszą kupić sporo prezentów oraz przygotować się do Świąt i nie zawsze są w stanie zrobić to tuż przed 24 grudnia, choćby ze względów finansowych. Łatwiej wydać im trochę w listopadzie, trochę w grudniu, niż dużo od razu - twierdzi kierownik jednego z dyskontów spożywczych, który prosi o niepodawanie nazwiska.
Tak przy okazji tej „troski” o klienta, o jego łatwość zakupów, ale i stworzenie przez puszczane kolędy „klimatu duchowego”, pomyślałem, czy kiedyś doczekam się, że w okresie poprzedzającym Wielkanoc wybrzmią w marketach pieśni wielkopostne!? (sic!)
Wprawdzie w mniejszych sklepach nie ma takiego rozmachu, ale i tu zachodzą podobne procesy. Niskie ceny w supermarketach są bardzo konkurencyjne i nie można sobie pozwolić na stratę klienta. Zasada jest prosta: kto szybciej złapie klienta, ten więcej zarobi.
Nie wszędzie jednak już „czuć” Święta. Dużo zależy od klienta. W małych wiejskich lub osiedlowych sklepach mikołaje pojawiają się nieco później. Sprzedawcy zazwyczaj dobrze znają swojego klienta i wiedzą, czy ma ochotę słuchać kolęd i oglądać choinkę w listopadzie. Różne mogą być tego powody.
- Wystawiają choinki i światełka, ale o fladze na 11 listopada to już nie pomyśleli. Na wszystko jest przecież czas i miejsce - zwraca uwagę przemyślanin.
Moda na specjalne promocje 6-7 tygodni przed Świętami przyszła do nas z Zachodu, głównie ze Stanów Zjednoczonych. Tam dochody z przedświątecznych sprzedaży decydują o wyniku finansowym firmy. Wydatki na gwiazdkę stanowią 30% wydatków rocznych, a kredyty często są spłacane jeszcze w maju.
Ostatnie dwa miesiące roku poprawiają także naszą koniunkturę. W okresie św. Mikołaja i Bożego Narodzenia ruch jest największy w roku, bardziej niż przed Wielkanocą. W ślad za tym idą też dochody handlowców.
Jednak nie tylko w sklepach widać zbliżające się Święta. Przypominają nam o tym także reklamy, a reklama, jak powszechnie wiadomo, jest dźwignią handlu. Nie tylko ta w mediach. Dlatego zewsząd otaczać nas będą katalogi, gazetki i plakaty ze specjalnymi ofertami. I mimo, że próbujemy się bronić przed działaniem reklam, podświadomie jesteśmy pod ich działaniem.
Pierwszego „Mikołaja” w tym roku zauważyłem już 31 października, na szczęście nie wzbudzał większego zainteresowania.
Wczesne pojawienie się Świąt w sklepach nie jest rewelacją tego roku. Ten proces trwa od kilku lat. Jednak kiedyś był to początek grudnia. Ostatnio okres tuż po Wszystkich Świętych. Czy zatem za kilka lat pójdziemy śladem Wielkiej Brytanii, gdzie choinki pojawiają się w połowie października? Raczej nie, bo tradycja Wszystkich Świętych i związane z tym zwyczaje są w nas zbyt głęboko zakorzenione. Ale wiele zależy oczywiście od nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oprócz apostołów, Bóg powołuje także innych uczniów – nas wszystkich

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 16, 15-20.

Czwartek, 25 kwietnia. Święto św. Marka, ewangelisty

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo

2024-04-24 20:12

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo i ze szczególnym szacunkiem odnosiło się do najwyższych jego postaci, czyli do bohaterstwa, heroizmu i męczeństwa za wiarę” - mówił abp Stanisław Gądecki podczas Mszy św. w kościele pw. św. Jerzego z okazji 25. rocznicy konsekracji poznańskiej świątyni.

W Eucharystii uczestniczyli m.in. gen. w stanie spoczynku Piotr Mąka, dowódca Oddziału Prewencji Policji insp. Jarosław Echaust, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Kinga Fechner-Wojciechowska i wicenaczelnik Paweł Mikołajczak oraz kompania honorowa Policji.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję