Reklama

Tajemnica Całunu Turyńskiego

Tysiące wiernych obejrzało w Rzeszowie kopię słynnego Całunu Turyńskiego, lnianego płótna, w które - jak głosi wielowiekowa tradycja - było zawinięte umęczone ciało Chrystusa po zdjęciu z krzyża. Do stolicy Podkarpacia przywiozła ją świecka misjonarka Anna Krogulska, która od roku jeździ z katechezami o Całunie nie tylko po kraju, ale i po całym świece.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół nigdy oficjalnie nie wypowiedział się w sprawie Całunu Turyńskiego. Ojciec Święty, sługa Boży Jan Paweł II nazwał to słynne płótno „wyzwaniem dla rozumu” i „jednym z najbardziej wstrząsających znaków pełnej cierpienia miłości Odkupiciela”. Mówił o nim także jako o „zwierciadle Ewangelii”, „wizerunku ludzkiego cierpienia, miłości Bożej i grzechu człowieka”. Jan Paweł II wypowiedział się także w kwestii autentyczności tej niezwykłej relikwii: „ponieważ nie wchodzi tu w grę wiara, Kościół nie czuje się szczególnie kompetentny, by wypowiadać się na ten temat i pozostawia naukowcom zadanie dalszych badań”. Podkreślał, że „zastanawiając się nad Świętym Płótnem, nie sposób oprzeć się myśli, iż obecny na nim wizerunek ma głęboki związek z tym, co Ewangelie mówią na temat męki i śmierci Jezusa, że każdy wrażliwy człowiek, kontemplując Całun, czuje się wewnętrznie poruszony”.

Całun Turyński od lat fascynuje nie tylko wiernych, ale i naukowców. Od lat toczą się spory o autentyczność tego płótna. A wszystko zaczęło się w roku 1898, kiedy to prawnikowi turyńskiemu Secondo Pia po raz pierwszy w historii udało się wykonać zdjęcia „Santa Sindone”. Rezultat był zaskakujący, w ciemni klisze powoli odsłoniły swoją tajemnicę. Zamiast widma mglistej postaci, na negatywie ukazała się wyraźna podobizna harmonijnie i silnie zbudowanego mężczyzny, noszącego na swym ciele ślady męki i biczowania. Cała postać wyłaniała się z naturalnych światłocieni, tworząc efekt trójwymiarowości. Anna Krogulska tłumaczy, że „obraz tworzony przez krew jest w pozytywie, ale odbity wizerunek jest w negatywie. To jest tak, jakby ktoś zrobił zdjęcie, ale nie wywołał. O tym, że Całun jest negatywem, najszybciej można się przekonać się robiąc zdjęcie aparatem w telefonie komórkowym przy użyciu opcji negatyw”.
Na pierwszy rzut oka na Całunie Turyńskim widać zniszczenia. Te największe spowodował pożar, który wybuchł we francuskiej świątyni w Chambery w 1532 r., gdzie płótno się znajdowało. Do katedry w Turynie Całun przeniesiono w roku 1558.
Kiedy wnikliwiej się przyjrzymy, na pogrzebowym prześcieradle Jezusa zauważymy zbliżone do siebie głowami dwa wizerunki, widziane z tyłu i z przodu, zwłoki wysokiego mężczyzny noszącego brodę i długie włosy. Na całym ciele widać dwucentymetrowe ślady po biczowaniu - Jezus został uderzony flagrami (bicz zbudowany z 2, 3 rzemieni zakończonych metalowymi kulkami z wypustami lub kośćmi zwierząt) 120 razy, a w myśl prawa żydowskiego miał otrzymać 39 razów). Na płótnie są zarejestrowane drobiny krwawego potu, 50 kłutych ran po koronie cierniowej, ślady po gwoździach, poziomej belce krzyża. Na Całunie Turyńskim widzimy też ślad rany po przebiciu boku. Na prawym boku jest znak zranienia ostrym narzędziem, tworzący ranę o kształcie owalnym, o wymiarach 4,5 cm długości i 1,5 cm szerokości. Z tej rany wypływała krew, jej wyciek widoczny jest w postaci plamy - krew rozlała się nieforemnie, był to bowiem wyciek pośmiertny, kiedy serce już nie pompowało krwi rytmicznie. Ostrze włóczni rzymskiej przebijając klatkę piersiową, płuca dotarło do jamy osierdziowej. Z rany wydobyła się nie tylko krew, ale i nagromadzona limfa i osocze - tworząc wodę, o której pisze Ewangelista. „Mimo ogromu cierpienia, jakiego doświadczył Ukrzyżowany, z twarzy na płótnie emanuje pokój” - mówi misjonarka.
Kim jest człowiek z Całunu? Odpowiedzi na to pytanie od lat szukają ludzie nauki, tocząc spory na temat autentyczności tego niezwykłego odbicia na lnianym płótnie postaci ukrzyżowanego człowieka, posługując się wciąż nowymi technikami. „Na odbiciu lewego oka została zidentyfikowana moneta bita w 29 roku przez Piłata ku czci Julii, matki Tyberiusza”- podkreśla Krogulska. „Między lnianymi włókienkami prześcieradła pogrzebowego znajdują się pyłki roślin, grzyby, bakterie - cały mikroświat z okolic, gdzie Całun się znajdował”. Dla wielu badaczy Całun Turyński bez wątpienia jest „świadkiem męki, ukrzyżowania, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa”.
Wierni, którzy przybyli się pomodlić przed Całunem do rzeszowskich świątyń (obraz gościł w kościele Matki Bożej Saletyńskiej, kościele Ojców Pijarów oraz kościele Świętego Krzyża), nie kryli radości, że mogli po raz pierwszy, a może nawet i ostatni w życiu zobaczyć Całun Turyński z tak bliska. Podkreślali, że nie wyobrażali sobie faktycznej wielkości całunu, a mierzy on 4,37 m długości i 1,11 m szerokości. Anna Krogulska przyznaje, że zdarzają się i tacy, którzy ostentacyjnie wychodzą podczas jej katechez na temat Całunu. Ale w pamięci najbardziej utkwił jej 5-letni chłopczyk, który w kościele Matki Bożej Saletyńskiej w Rzeszowie podszedł do relikwii i zapytał: „Dlaczego go tak bili?”. „Jego postawa pozwala nam dorosłym zrozumieć, że najważniejsze jest to, aby patrzeć na to płótno nie oczami, ale sercem. Nie trzeba wierzyć w Całun, żeby zostać zbawionym - mówi misjonarka. - Ale ludzie odchodzą odmienieni, bo to doświadczenie wiary” - dodaje.
Reprodukcja Całunu Turyńskiego, która od 11 do 24 listopada gościła w Rzeszowie, jest jedną z nielicznych w Polsce, została zakupiona w Muzeum Całunu w Turynie, a w sierpniu br. poświęcił ją kard. Stanisław Dziwisz.
Całun jest wystawiany do publicznej czci niezwykle rzadko. Po raz pierwszy tę przedziwną tkaninę pokazano publicznie około roku 1355. Kolejne wystawy płótna, które owijało ciało Pana w grobie, miały miejsce w 1931, 1933, 1973 i 1978 i 1998 i 2000 r. Publiczne ekspozycje „Ikony Pasji”, jak nazwał Całun papież Paweł VI, są jednymi z największych wydarzeń światowych i wiążą się z ważnymi rocznicami, jak np. Rok Święty, 500-lecie konsekracji katedry, 100-lecie pierwszej fotografii Płótna. Okazją do wystawienia Świętego Płótna był Rok Jubileuszowy 2000.
Całun Turyński niewątpliwie stanowi zagadkę dla naukowców. Jakiekolwiek były wyniki ich ustaleń, i tak pozostanie jedną z najcenniejszych relikwii, czczoną w całym chrześcijańskim świecie. Dla ludzi wierzących jest okazją do przeżycia tajemnic wiary objawionych w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. I być może otaczająca go od wieków mgła tajemnicy nigdy nie zostanie rozwiana…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Bruno, współbrat papieża Leona XIV

2025-07-09 15:24

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Foto archiwum o. Bruno Silvestrini

Ojciec Bruno Silvestrini pochodzi z włoskiego regionu Marchii (Marche). Urodził się w cieniu bazyliki Matki Bożej z Loreto, w małej miejscowości Porto Recanati. W tym to miejscu Fryderyk II Szwabski, wnuk Fryderyka Barbarossy, zbudował zamek, aby bronić skarbca Świętego Domku w Loreto. Dlatego jego miejscowość jest silnie związana z kultem Madonny, a on jest zakochany w Maryi Dziewicy. Przez okno swojego domu, mógł z daleka oglądać kopułę maryjnego sanktuarium. Nawet teraz, za każdym razem kiedy wraca do domu i widzi kopułę bazyliki w Loreto, jego serce się raduje.

Ten augustianin, wyświęcony w 1981 roku, po piastowaniu różnych stanowisk w Kościele i w swoim zakonie, jest dziś Zakrystianem Papieskim (po włosku funkcja ta nazywa się: custode del Sacrario Apostolico) i współpracuje z Biurem Celebracji Liturgicznych Papieża. Łączą go bliskie związki ze swoim współbratem, Leonem XIV, który jada obiad w ich augustiańskiej wspólnocie zamieszkującej w małym klasztorze niedaleko Kaplicy Sykstyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Wrocław-Koszalin: Ks. Mariusz Dmyterko biskupem pomocniczym eparchii wrocławsko-koszalińskiej

2025-07-10 12:05

[ TEMATY ]

grekokatolicy

Kościół greckokatolicki

Ks. Mariusz Dmyterko

Eparchia Wrocławsko-Koszalińska Kościoła Greckokatolickiego

Ks. Mariusz Dmyterko, dotychczasowy proboszcz parafii greckokatolickiej w Białym Borze, został mianowany biskupem pomocniczym eparchii (diecezji) wrocławsko-koszalińskiej Kościoła greckokatolickiego w Polsce – podała dziś w południe Nuncjatura Apostolska.

Ojciec Święty Leon XIV mianował ks. Mariusza DMYTERKO, dotychczasowego proboszcza parafii greckokatolickiej w Białym Borze, biskupem pomocniczym eparchii (diecezji) wrocławsko-koszalińskiej Kościoła greckokatolickiego w Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi, że nie wystarcza sama chęć pomagania

2025-07-10 21:29

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytamy następnie, że Samarytanin: „Podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem”. To również ważne przesłanie, które płynie do nas z dzisiejszej Ewangelii. Mówi ono, że nie wystarcza tylko sama chęć pomagania. Ważne jest, aby pomagać mądrze, aby pomoc, którą chcemy nieść, była dostosowana do warunków, sytuacji i potrzeb osoby pokrzywdzonej.

Powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Jezusa na próbę, zapytał: «Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» Jezus mu odpowiedział: «Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz?» On rzekł: «Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego». Jezus rzekł do niego: «Dobrze odpowiedziałeś. To czyń, a będziesz żył». Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: «A kto jest moim bliźnim?» Jezus, nawiązując do tego, rzekł: «Pewien człowiek schodził z Jeruzalem do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. Tak samo lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. Pewien zaś Samarytanin, wędrując, przyszedł również na to miejsce. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: „Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał”. Kto z tych trzech okazał się według ciebie bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?» On odpowiedział: «Ten, który mu okazał miłosierdzie». Jezus mu rzekł: «Idź i ty czyń podobnie!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję