Reklama

XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej

Zaduszkowa Eucharystia inaugurowała Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, organizowany od 1997 r. przez ks. kan. Waldemara Sondkę, archidiecezjalnego duszpasterza środowisk twórczych. Od początku patronat honorowy nad tym jedynym w swoim rodzaju świętem sztuki sprawuje Metropolita łódzki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niech poszukiwanie Boga i gotowość, by go słuchać, czyli to, co od samego początku było podstawą kultury europejskiej, również dzisiaj pozostaje fundamentem każdej prawdziwej kultury - powiedział metropolita łódzki abp Władysław Ziółek w kościele środowisk twórczych. Ksiądz Arcybiskup przewodniczył 2 listopada Mszy św. za dusze twórców zmarłych w tym roku.
Tegoroczna edycja Festiwalu zbiegła się z obchodami 30. rocznicy wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę św. Piotra. Pamiętając o tej rocznicy, organizator festiwalu nawiązał do idei odnowienia dialogu między Kościołem i twórcami. Ojciec Święty Jan Paweł II wskazywał, jak ważne jest szukanie dróg porozumienia z przedstawicielami innych religii i kultur. Znalazło to odzwierciedlenie w programie festiwalu, który uwzględnił występy twórców różnych krajów i wyznań. W ten sposób duchowy testament Papieża Polaka został silnie zaakcentowany. Uroczysta inauguracja Festiwalu łączyła się z 15. rocznicą utworzenia przez abp. Władysława Ziółka Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych.
W programie festiwalu znalazły się arabskie pieśni sakralne, śpiewy cerkiewne, a także melodie hiszpańskie. Muzyka wielogłosowa z XIII i XIV wieku zabrzmiała w wykonaniu zespołu Mora Vocis z Francji. Realizatorzy międzynarodowego projektu muzycznego pt. „Logos” wykorzystali wersety Biblii, teksty Koranu oraz fragmenty pism mistyków islamu i chrześcijaństwa. Publiczność słuchała również koncertów muzyki góralskiej i folkowej, a jazz przeplatał się z rytmami flamenco, śpiewami gospel, melodiami starogreckimi i pieśniami Indii. Bracia Curro i Carlos Pińana przedstawili muzykę flamenco, połączoną z tekstami liturgii Mszy łacińskiej. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS zagościła wystawa pt. „Dekalog w obrazach”. O budowaniu relacji Mistrz - Uczeń mówił ks. dr Paweł Sobierajski z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Przed konferencją ks. Sobierajski przewodniczył Mszy św. w intencji twórców kultury.
Prezentowane były spektakle Polskiego Teatru Tańca - „Beatus vir qui…” w choreografii Pauliny Wycichowskiej i „36,5°C” w choreografii Magdaleny Reiter oraz Teatru Witkacego z Zakopanego - „Barabasz” w reżyserii Andrzeja Dziuka. Spektakl „Tygiel” zgromadził w hali Opus admiratorów twórczości Leszka Mądzika, założyciela znanej w świecie Sceny Plastycznej KUL. W przedstawieniu znalazły swoje zastosowanie wszystkie środki wyrazu charakterystyczne dla dokonań tego Artysty. Nie zabrakło więc nieprzeniknionych ciemności, hieratycznych, pozbawionych osobowości postaci i mrocznej, przytłaczającej atmosfery. Twórca posłużył się znanym motywem podróży, aby zasygnalizować, jak długą drogę musimy przebyć, by dostrzec, a w zasadzie zobaczyć w mocnym świetle najważniejsze wartości, które w końcu mogą się pojawić, ale tylko na chwilę, bo potem zostają tłumione, aż do całkowitego unicestwienia. Ta niezwykle poruszająca puenta mogła w kontekście festiwalu kultury chrześcijańskiej stworzyć pewien dysonans. Podobny dysonans wytworzyła także konstrukcja widowiska: spektakl choć piękny i wysmakowany plastycznie, momentami wywoływał strach, np. w sekwencji, gdy obnażone z kilku warstw tworzywa postaci przywdziewają maski. Nie była to jednak oczyszczająca trwoga znana z czasów greckiej tragedii antycznej. Sama forma widowiska, choć przejmująca i poruszająca, zakłócała myśl przewodnią tak, że w pewnym momencie trudno było odnaleźć jego konkluzję.
Otwierając przygotowaną w ramach festiwalu wystawę malarstwa Fryderyka Pautscha „Sceny huculskie” bp Ireneusz Pękalski zwrócił uwagę, iż ekspozycja stanowi część zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie, pochodzących z darowizny dla Ojca Świętego Jana Pawła II, dokonanej przez córkę artysty Marię Pautsch. Kolekcję tę Ojciec Święty przekazał Muzeum Archidiecezjalnemu. Obrazy Pautscha o tematyce huculskiej to zarówno prace o mniejszych rozmiarach, jak i monumentalne, epickie dzieła przedstawiające sceny z życia Hucułów: uroczystości religijne, śluby, wesela, pogrzeby. Artysta poprzez z rozmachem potraktowane sceny zbiorowe dążył do jak najpełniejszego oddania i utrwalenia ducha Huculszczyzny. Szeroka, żywa paleta barw sprawia, że folklor huculski zostaje ukazany z wielką sugestywnością. Wernisaż w Centralnym Muzeum Włókiennictwa należał do najważniejszych festiwalowych wydarzeń.
Na zakończenie należy podkreślić, że posługując się rozmaitymi środkami artystycznej ekspresji - malarstwem, muzyką, pantomimą, tańcem, śpiewem, teatrem - twórcy prezentujący swe dokonania dążyli do ukazania festiwalowej publiczności odblasku nieskończonego piękna Boga.
Liturgicznym zwieńczeniem festiwalu była uroczysta Msza św. dziękczynna sprawowana w niedzielę 16 listopada w kościele artystów przez bp. Adama Lepę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To ile za te wypominki?

Przez cały listopad w parafiach odprawiamy tzw. wypominki. To nic innego, jak modlitwa polegająca na wyczytywaniu imion i nazwisk naszych bliskich i dalszych zmarłych

Wypominki są jednorazowe, oktawalne, półroczne i roczne. Wypisujemy na kartkach nazwiska zmarłych i przynosimy je do swoich duszpasterzy. Wypominki jednorazowe odczytuje się na cmentarzu, oktawalne przez 8 dni od dnia Wszystkich Świętych (często połączone z nabożeństwem różańcowym), a roczne przez cały rok przed niedzielnymi Mszami. Tradycja ma długą historię. W liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał już sam biskup.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV na Mszy za Franciszka i innych zmarłych biskupów

2025-11-03 12:36

[ TEMATY ]

Leon XIV

Msza za zmarłych

Vatican Media

Leon XIV w grotach watykańskich, przy grobach papieży

Leon XIV w grotach watykańskich, przy grobach papieży

Chrześcijanie nie nazywają miejsc pochówku nekropoliami, czyli miastami umarłych, ale cmentarzami, czyli miejscami spoczynku, w których zmarli oczekują na zmartwychwstanie - powiedział Leon XIV podczas Mszy za zmarłych ostatnio biskupów i kardynałów, w tym za papieża Franciszka. „Niech zostaną oczyszczeni ze wszelkiej skazy i świecą jak gwiazdy na niebie” - powiedział Ojciec Święty.

W homilii Papież zaznaczył, że dzisiejsza Eucharystia nabiera dla niego szczególnej wymowy, świadczy o chrześcijańskiej nadziei. Biblijnym obrazem tej nadziei jest ewangeliczna opowieść o uczniach idących do Emaus. Punktem wyjścia tej opowieści jest doświadczenie śmierci i to w najgorszej postaci. Śmierć, która zabija niewinnych, pozostawia po sobie zniechęcenie i rozpacz - powiedział Papież.
CZYTAJ DALEJ

Od 20 lat pomagają bliźnim w potrzebie

2025-11-03 20:56

fot. Archiwum Caritas

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

Jednym z fundamentalnych zadań każdej wspólnoty parafialnej jest troska o ludzi dotkniętych różnymi formami ubóstwa. W szczególny sposób w dzieło pomocy bliźnim w potrzebie włączają się Parafialne Zespoły Caritas, funkcjonujące we wszystkich parafiach Diecezji Rzeszowskiej.

26 października 2025 r. Parafialny Zespół Caritas w Lisowie świętował 20-lecie swojej działalności. Został on powołany do istnienia wkrótce po utworzeniu parafii, wydzielonej w 2005 r. z sąsiedniej parafii w Skołyszynie. Uroczystej Mszy św., w czasie której dziękowano za dokonane i otrzymane w ciągu 20 lat dobro, przewodniczył dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, w koncelebrze z proboszczem parafii – ks. Bogdanem Klocem. Nawiązując do Ewangelii o pokornej modlitwie celnika – dyrektor rzeszowskiej Caritas podziękował całej wspólnocie parafialnej na czele z członkami Parafialnego Zespołu Caritas za pokorną pomoc ubogim, świadczoną nie tylko od święta, ale na co dzień. „Czasem wystarczy odwiedzić samotną staruszkę, biednemu sąsiadowi zanieść paczkę ze świątecznym prezentem, kupić lekarstwo temu, kto nie ma pieniędzy. A zawsze – możemy pomodlić się za tych ludzi. Wtedy na ich twarzy pojawi się uśmiech, a sercu radość. Bo dzięki wam poczują, że Jezus o nich nie zapomniał; że Jezus ich miłuje” – mówił kaznodzieja. Na zakończenie Mszy św. przewodnicząca Caritas w parafii Lisów otrzymała pamiątkowy dyplom wdzięczności, podpisany przez Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątrobę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję