Niedziela Męki Pańskiej rozpoczyna czas Wielkiego Tygodnia,
w którym przeżywać będziemy najważniejsze tajemnice religijne związane
z odkupieniem. Przeżycia te koncentrują się wokół wjazdu Chrystusa
do Jerozolimy, Ostatniej Wieczerzy, ukrzyżowania i śmierci Jezusa.
Przed Niedzielą Palmową przygotujmy razem z dziećmi palmę
i przy tej okazji opowiedzmy o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy (
Mt 21, 1-9), o procesji z palmami, i o ile to możliwe, weźmy z dziećmi
w niej udział. Niech dzieci trzymają swoje palmy. Powiedzmy im, że
ludzie w ten sposób pragną publicznie złożyć hołd swemu Zbawicielowi.
Opowiedzmy, że przed męką Jezus wybrał się do Jerozolimy. Po drodze
zatrzymał się na Górze Oliwnej i stamtąd wysłał Apostołów, by sprowadzili
Mu osiołka. Na nim wjechał Jezus do miasta, witany przez zgromadzonych
ludzi niezwykle entuzjastycznie. Ludzie słyszeli wcześniej o cudach
Jezusa, a szczególnie o wskrzeszeniu Łazarza. Mieli nadzieję, że
Jezus pokona Rzymian i sam ogłosi się królem. Wołali głośno Hosanna
Synowi Dawidowemu. Żydzi chcieli mieć swojego króla. Rządzący Herod
był okrutny i zależny od Rzymian. Nie cieszył się poparciem Żydów.
Żydzi witali Jezusa, trzymając w rękach oliwne gałązki. Wytłumaczmy
dzieciom, że do dziś są one symbolem pokoju, bo królestwo Chrystusa
ma być królestwem pokoju i miłości, a nie mocy i przemocy. Prawdopodobnie
również dzieci brały udział w tym powitaniu, bo są one wszędzie tam,
gdzie dzieje się coś niezwykłego. One też wołały Hosanna i machały
plamami. Właśnie dlatego i w dzisiejszych czasach raz w roku idziemy
z palmami do kościoła, by wyznać publicznie, że Chrystus jest naszym
Zbawicielem.
Zróbmy razem z dziećmi palmę, w miarę możliwości nie
kupujmy gotowej. To właśnie podczas tej pracy mamy okazję wyjaśnić
dzieciom całą symbolikę i sens tego święta. Zachęćmy je, by narysowały
tłum witający Jezusa wjeżdżającego na osiołku do Jerozolimy. W Wielki
Piątek ten sam tłum będzie krzyczał Ukrzyżuj Go! i te same ręce,
które trzymały gałązki oliwne, teraz będą zaciśnięte w pięść nienawiści.
Niech dzieci narysują również scenę z Wielkiego Piątku. W Jerozolimie
było bardzo dużo ludzi, bo zbliżało się największe święto żydowskie,
a w tym właśnie mieście była świątynia. Wytłumaczmy dzieciom, że
ksiądz w kościele poświęci te palmy i potem wszyscy razem weźmiemy
udział w procesji. Podczas Mszy św. odczytana zostanie Ewangelia
o Męce Pańskiej. Wyjaśnijmy dzieciom, że zbliżający się tydzień nosi
nazwę Wielkiego Tygodnia i jest najważniejszym tygodniem w roku liturgicznym.
Obchodzimy go na pamiątkę śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.
Udział w procesji pozwoli nam wczuć się w atmosferę sprzed
2000 lat i publicznie złożyć hołd Chrystusowi. Po powrocie do domu
przygotujmy stół, na którym znajdzie się miejsce dla palm i Pisma
Świętego. W tym dniu nie używamy świec. W pozycji stojącej słuchamy
Ewangelii według świętego Jana (J 12, 12-16) odczytywanej przez ojca
rodziny.
Wstępem do dzisiejszej liturgii jest procesja z palmami.
Ale centralnym momentem liturgii jest odczytanie Męki Jezusa. Łatwiej
jest odrzucić prawdę o miłości Chrystusa niż potraktować ofiarę Jezusa
poważnie i zobowiązująco. Łatwiej jest zaaprobować wielkość, która
porywa i zdumiewa. Scena tryumfalnego wjazdu do Jerozolimy jest sceną
łatwą, ale my wiemy, że jest to wjazd do krzyża. Powiedzmy dzieciom,
że w swoim życiu będą spotykały wielu ludzi, którzy spotkają się
z aplauzem, na których widok inni będą krzyczeli hymny uwielbienia,
jak ci w Jerozolimie w Niedzielę Palmową. Ale żaden z nich nie oddał
i nie odda życia za nas.
Pomóż w rozwoju naszego portalu