Przyjechali do Jarosławia w doborowym składzie. Saksofonista 
i klarnecista Marek Stryszowski, klawiszowiec Cezary Chmiel, perkusista 
Jan Pilch i trębacz Tomasz Kudyk. Krakowscy jazzmani w bazylice Matki 
Bożej Bolesnej? Ależ tak. Piątek 8 marca na długo pozostanie w pamięci 
kilkuset jarosławian, którzy uczestniczyli w nietypowym, jak na warunki 
jarosławskie misterium wielkopostnym. Tej niezwykłej artystycznej 
i religijnej prezentacji nadano tytuł Muzyczne obrazy i impresje. 
Wnętrze sali wypełnił klimat adekwatny do Golgoty. Męka Jezusa znalazła 
odwzorowanie w dostojeństwie i pokorze muzyki.
  Instrumentaliści wydobyli z istoty Drogi Krzyżowej to 
wszystko, co współtworzyło drogę przez mękę i śmierć, drogę do zbawienia 
przez cudowne Zmartwychwstanie Boga i Człowieka. W prezentacji atmosfery 
każdej z czternastu stacji męki Chrystusa wykorzystano niepowtarzalne 
teksty ks. Jana Twardowskiego, muzykę skomponował organista Cezary 
Chmiel. Autorstwo całego projektu jest dziełem Marka Stryszowskiego.
  Po blisko dwugodzinnym artystycznym misterium artystów 
z Krakowa oklaskiwano długo. Po opuszczeniu świątyni dzielono się 
na gorąco wrażeniami i przeżyciami. Okazało się bowiem, że jazz można 
nie tylko polubić, ale uczynić z niego narzędzie interpretacji tego, 
co stanowi teologia i filozofia męki Pańskiej.
  Jarosławscy Dominikanie bardzo często zapraszają ludzi 
sztuki. Wszyscy oni piórem, pędzlem, aparatem fotograficznym, gitarą 
i organami komunikują przesłanie, wedle którego - jak mawia ks. Twardowski 
- nie należy odwracać oczu od cierpienia.
  Muzyczne obrazy i impresje u stóp Pani Bolesnej sprawiły, 
że nastąpiło jedno wspólne dotknięcie Wielkości. Tej Wielkości, której 
zawdzięczamy możliwość ciągłego przemieniania zła w dobro. Każda 
stacja Drogi Krzyżowej kryje w sobie dramat cierpienia Chrystusa. 
Kto tego nie chce zrozumieć, nie może funkcjonować w zbiorowości 
ludzi pragnących wsparcia i serdeczności. Słowa poety w sutannie 
i muzyka artysty jazzowego w sposób zintegrowany pozwalają dotrzeć 
do istoty cierpienia.
  Misterium jazzowe skomponowano przed dwoma laty. Rok 
temu Marek Stryszowski z pozostałymi muzykami wykonał całe dzieło 
w Kopalni Soli w Wieliczce. Był to zarazem pierwszy koncert promujący 
płytę, na której zarejestrowano Muzyczne obrazy i impresje. Jak nas 
poinformował Cezary Chmiel Droga Krzyżowa na jazzowo była prezentowana 
m.in. podczas ubiegłorocznej pielgrzymki papieskiej w Kijowie, w 
Sztokholmie podczas "Dni Muzyki Krakowa" oraz w ponad dwudziestu 
świątyniach na terenie Polski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
