Reklama

Przesłanie św. Maksymiliana dla dzisiejszego świata (cz. II)

14 sierpnia 2010 r. w sanktuarium św. Maksymiliana Marii Kolbego w Pabianicach odbyły się uroczystości ku czci Patrona sanktuarium i miasta Pabianic. Uroczystościom przewodniczył i wygłosił kazanie abp Janusz Bolonek, nuncjusz apostolski w Bułgarii. Publikujemy drugą część homilii poświęconą współczesnej aktualności dziedzictwa św. Maksymiliana

Niedziela łódzka 38/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwudziesty pierwszy wiek upływa pod hasłem „nowego świata”. Żyjemy w czasach niebywałego rozwoju nauki i techniki, głównie elektroniki i informatyki. Wszystko to otacza naszą planetę jak pajęczyna, z każdym dniem coraz gęściejsza i grubsza. Internet jawi się jako ogromna wieża Babel języków, pomysłów, programów. Technika cyfrowa wdarła się w nasze codzienne życie niczym narzędzie zmagania między dobrem a złem, między ciemnością a światłością. Oprócz wielu stron pozytywnych, wykorzystywanych także w ewangelizacji, Internet sieje niemało zamętu i zagubienia. Istne tsunami sumień. Gubi się rozum, słabnie wola, maleje osobiste zaangażowanie w sprawy religii. W Europie nasilają się ataki na chrześcijaństwo. Niszczy się wartości zasadnicze, wyrosłe z wiary, wielowiekowej tradycji i kultury chrześcijańskiej. W imię kultu nowości i zmiany wmawia się ludziom, że piękne jest to, co jest nowe, choćby było szkaradne jak nieboskie stworzenie. Nie to jest najważniejsze co dobre, piękne i prawdziwe, lecz to co jest nowe i co się szybko zmienia, to co sprawia przyjemność zmysłom i jest zdolne zaspokoić wszelkie zachcianki i namiętności.
Taki sposób na życie ma zapewnić szczęście jednostce nastawionej na praktyczne podejście do życia. Pragmatyzm każe wybierać te wartości, które służą do osiągania własnych osobistych celów, najczęściej wyraźnie egoistycznych. Nic nie muszę, wybieram to co chcę - mówią jednostki aspołeczne - żyję jak mi się żywnie podoba. Oczywiście taka postawa na wskroś egoistyczna musi w końcu doprowadzić do niezdrowych rywalizacji i konfliktów. Społeczeństwu proponuje się konsumizm za każdą cenę, a to z kolei prowadzi do hedonizmu i stopniowego upadku moralności wykształconej na Dekalogu. Szerzy się relatywizm moralny i radykalny laicyzm lub zaprogramowany sekularyzm, czyli zeświecczenie życia rodzinnego i społecznego. Coraz częściej słyszymy wypowiedzi osób chcących zepchnąć wiarę do sfery życia prywatnego, a nawet wyrzucić ją zupełnie.
Nietrudno przewidzieć, że odrzucenie Boga i religii z przestrzeni publicznej i prywatnej doprowadzi do zerwania więzi z tradycją chrześcijańską, z prawami natury, z historią kraju, który od tysiąca lat ufa Kościołowi wiernemu Bogu, Krzyżowi i Ewangelii. Jeśli nie ma miejsca na wartości transcendentne i nadrzędne, wówczas zaczyna się „ubóstwiać” politykę jako wartość absolutną. Co więcej, uważa się, że naczelnym zadaniem polityki jest poszukiwanie „złotego cielca”, choć przecież wiadomo, że jeśli pieniądz jest wszystkim, to życie jest niczym (Albert Camus). Zamiast troski o dobro wspólne obywateli, polityka sprzyja cywilizacji śmierci. Jaskrawym przykładem takiego obłędnego działania jest aborcja i eutanazja. W wielu krajach europejskich aborcja i eutanazja są główną przyczyną śmiertelności. Przez aborcję jest mordowane co piąte dziecko w Europie. Co roku prawie 3 miliony istnień ludzkich, poczętych w łonie matki zostaje pozbawionych prawa do życia.
Tymczasem Unia Europejska nie przestaje deklarować o konieczności ochrony i obrony praw człowieka i godności osoby ludzkiej. Tyle się dzisiaj mówi o tym, że wszystkie istoty ludzkie są równe i jednocześnie knebluje się usta tym, którzy mają odwagę bronić życia nienarodzonych. Oni bowiem wiedzą, że życie jest najcenniejszym darem, jaki mamy od Boga. Dlatego Kościół stoi na straży życia od poczęcia aż do śmierci i nigdy nie przyzwoli na eutanazję, aborcję i związki homoseksualne. Kościół jest świadom, że sytuacja w Europie staje się naprawdę porażająca, i że w końcu może doprowadzić do katastrofy demograficznej.
No cóż, w Konstytucji Europejskiej nie ma żadnego odniesienia do Boga ani chrześcijańskich korzeni cywilizacji Starego Kontynentu. Celowo zapomina się, że zasadnicze zręby każdej społeczności są duchowe i kulturowe, bardziej niż polityczne i ekonomiczne. Przez swoją jawną niechęć do chrześcijaństwa wspólnota europejska jest organizmem rozszerzającym się, ale jakby bez duszy. Relatywizm, laicyzm, pragmatyzm, kult nauki i techniki oraz to wszystko, czym dzisiaj usiłuje się zastąpić wiarę, są potworną trucizną, chorobotwórczym wirusem cywilizacji europejskiej.
Wobec tylu i takich zagrożeń, my wierzący nie możemy bezczynnie czekać aż zatryumfuje wszędzie neopogaństwo i ateistyczny sekularyzm, czyli nowe antychrześcijaństwo. „Miłość Chrystusa przynagla nas” (2Kor 5,14), abyśmy śmiało i odważnie bronili naszego systemu wartości chrześcijańskich, według których układamy nasze życie. Wartości te są niezbywalne i nienegocjowalne. Trzeba przeciwstawiać się cywilizacji śmierci, działając na rzecz rodziny - rodziny zdrowej moralnie i możliwie wielodzietnej - bo ona jest przyszłością Europy i Kościoła. Musimy przeciwdziałać wszystkiemu, co niszczy rodzinę, parafię i katolicyzm. Nie poddawajmy się bez oporu tym, co usiłują kaleczyć nasze umysły i serca. Potrzebny jest stanowczy sprzeciw wobec ataków na wiarę katolicką, na chrześcijańską i polską tożsamość naszej Ojczyzny. Dlatego gorąco zachęcam Was, Bracia i Siostry, do czytania „Niedzieli” oraz innych czasopism katolickich. Katolicka prasa, radio i telewizja to nasza duchowa broń w przeciwnatarciu na siły ciemności. Poprzez media katolickie współpracujemy z dziełem nowej ewangelizacji, na której tak bardzo zależy Ojcu Świętemu (który niedawno ustanowił Papieską Radę ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji). Oby jak najwięcej osób młodych i dorosłych nawiązało współpracę z parafialnym Ośrodkiem Kultury Chrześcijańskiej „Oratorium”, który otacza opieką duszpasterską i wychowawczą dzieci i młodzież, także z rodzin patologicznych i opanowanych nałogami.
Wszystkim Duszpasterzom, Siostrom Zakonnym, Katolickiemu Stowarzyszeniu Młodzieży, Rycerstwu Niepokalanej, Rodzinie Różańcowej, Bractwu Trzeźwości, Ruchowi Światło-Życie, Duszpasterstwu Akademickiemu, Duszpasterstwu Ludzi Pracy, Służby Zdrowia, Nauczycieli, Chórowi „Maksymilian”, Liturgicznej Służbie Ołtarza, i wszystkim uczestnikom dzisiejszej uroczystości z całego serca życzę wierności i wytrwałości w apostolskim trudzie za przykładem i wstawiennictwem Patrona tej wspólnoty parafialnej. Wszyscy ochoczo służmy Bogu i ludziom w imię Chrystusa. Bądźmy na co dzień świadkami Bożej miłości. Myślą przewodnią naszej braterskiej służby niech pozostaną słowa „M jak Maksymilian, a Maksymilian jak Miłość”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję