Po ewentualnym przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej orzeczenia
sądów, wydane w dowolnym kraju Unii Europejskiej, będą miały moc
obowiązującą także w Polsce: tak stanowi prawo europejskie. Także
orzeczenia sądów polskich będą wiążące w krajach członkowskich UE.
Rodzi się pytanie: co będzie, jeśli obywatele niemieccy
uzyskiwać będą przed sądami niemieckimi korzystne dla nich wyroki,
dotyczące zwrotu bądź odszkodowań za majątki pozostawione na polskich
Ziemiach Zachodnich? Nietrudno domyśleć się, że obywatele polscy
będą się wówczas udawać do sądów polskich, aby uzyskać potwierdzenie
swych dzisiejszych praw. Zaistnieje wówczas konflikt orzeczeń sądowych,
wydawanych w Niemczech i w Polsce. Któż rozstrzygać będzie te konflikty,
jako prawomocny sąd wyższej instancji? Warto by to wiedzieć jeszcze
przed referendum. Bo wprawdzie w sądach obowiązuje "właściwość terytorialna",
wedle miejsca położenia przedmiotu sporu - ale według niemieckiej
konstrukcji Niemcy istnieją w granicach z 1937 r. (brak traktatu
pokojowego z Polską, mamy tylko traktat o dobrosąsiedzkich granicach),
więc obywatele niemieccy będą mogli zanosić swe roszczenia do sądów
niemieckich.
Warto też uprzytomnić sobie, że po ewentualnym przystąpieniu
Polski do Unii Europejskiej - zamieszkali w Polsce cudzoziemcy uzyskają
czynne i bierne prawo wyboru do samorządów. Uzyskają więc bardzo
konkretny i realny wpływ na lokalną władzę, jej politykę, podział
samorządowych pieniędzy, preferencje kulturalne itp. Problem dostępu
cudzoziemców do ziemi w Polsce nie jest więc li tylko problemem własnościowym:
to także będzie problem polityczny.
Ujawnienie przez posłów Ligi Polskich Rodzin (podczas
sejmowej debaty o sprzedaży ziemi cudzoziemcom - dziwnym trafem nietransmitowanej
przez TVP!...), że już obecnie milion hektarów polskiej ziemi jest
w rękach obcokrajowców, daje pojęcie o możliwej skali tych problemów.
... Tymczasem odezwały się już pierwsze głosy poważnych
ekonomistów podkreślające, że po ewentualnym przystąpieniu Polski
do Unii Europejskiej - Polska stanie się "płatnikiem netto", czyli
będziemy więcej do UE dopłacać, niż od UE uzyskiwać. Nasze negocjacje
z UE potwierdzają te obawy.
- Niezależnie od naszego narzekania na zanieczyszczenie hałasem, wolimy raczej słuchać hałasu, który nas rozbija, niż Boga, który nas powołuje – powiedział kard. Mario Grech w Restarzewie.
W uroczystość Najświętszej Trójcy kard. Grzegorz Ryś przewodniczył liturgii z poświęceniem portretów Benedykta XVI, Franciszka i Leona XIV w parafii św. Andrzeja w Restarzewie. Podczas Mszy św. homilię wygłosił kard. Mario Grech, sekretarz generalny Synodu Biskupów, który od 13 czerwca przebywa w Łodzi w związku z zakończeniem synodów parafialnych w archidiecezji łódzkiej.
W dzisiejszym świecie, pełnym stresu i nieustannych wyzwań, wiele osób poszukuje sensu i spokoju. Jednym z takich źródeł może być modlitwa, która nie tylko jest aktem religijnym, ale także drogą do głębszego zrozumienia siebie i relacji z Bogiem.
Święta Teresa z Avila opisała swoją drogę modlitwy jako proces, który z czasem staje się coraz łatwiejszy i bardziej naturalny. Na początku wymaga wysiłku, jak noszenie wody ze studni, ale stopniowo przechodzi w stan, gdzie modlitwa przypomina automatyczne nawadnianie pól. W końcowej fazie, Teresa porównuje to do deszczu łaski, który ogarnia całe życie, przynosząc spokój i poczucie obecności Boga. Jest to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, ale przynosi nieocenione owoce.
Bp Marek Mendyk podczas uroczystości inwestytury w Świdnicy, w czasie której został przyjęty do Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie.
Świdnica na trzy dni stała się duchowym sercem Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie, gromadząc Damy i Kawalerów z całej Polski. W atmosferze modlitwy, braterstwa i głębokiej refleksji, kard. Kazimierz Nycz wygłosił homilię, która poruszyła sumienia i przypomniała, czym naprawdę jest wiara w pusty Grób.
Do miasta w dniach 12–14 czerwca zjechali Kawalerowie i Damy ze wszystkich prowincji krajowych, by wziąć udział w inwestyturze – uroczystości, która dla Bożogrobców oznacza coś więcej niż rytuał: to moment odnowienia zobowiązań wobec Kościoła i Ziemi Świętej, chwila braterskiej wspólnoty i świadectwa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.