Reklama

Nas też warto posłuchać

Czego potrzebuje chrześcijanin?

Niedziela przemyska 8/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tuż przed wigilią Bożego Narodzenia, na łamach „Rzeczpospolitej” ukazał się tekst abp. Józefa Michalika pt. „Czas odważnych chrześcijan”. Tekst panoramiczny, diagnostyczny i przenoszący toczącą się od jakiegoś czasu „debatę o Kościele” w zupełnie inne rejony niż prasowe połajanki. Nic dziwnego, że zaległa po nim głucha cisza. Nikt z dyżurnych funkcjonariuszy jakoś nie kwapił się do podjęcia dialogu z tezami Arcybiskupa, a personalne wycieczki w tym wypadku ośmieszałyby ewentualnych harcowników. Sprawy jednak nie wolno było tak zostawić. Ponad 220 fejsbukowych osób poleciło artykuł, a to oznacza, że arcybiskupie gadanie mogło trafić na podatny grunt. Trzeba więc było znaleźć kogoś na tyle uzbrojonego, by rzuconą rękawicę podjął. Niekoniecznie odważnego, bo odwaga akurat ostatnio mocno staniała - każdy byle dziennikarzyna może używać sobie wedle uznania na Przewodniczącym KEP. Znaleziono. Człowiek nazywa się Cezary Kościelniak i jest adiunktem na UAM w Poznaniu, zajmującym się filozofią i etyką. Pod koniec ubiegłego roku opublikował w „Rz” tekst pt. „Chrześcijanin potrzebuje wolności”. I o nim będzie kilka słów.
Kilka, bo doprawdy trudno rozwodzić się nad tekstem, który jest wariacją autora na temat rzeczywistości, z kilkoma rozpoznawalnymi nutami w tle. Nie wiem, kto lub co sprowokowało pana Cezarego do zabrania głosu, ale z pewnością nie był to tekst abp. Michalika, bo chociaż publikacja jest utrzymana w tonie polemicznym, to odniesienia i wnioski wydają się nijak korespondować z komentowanym oryginałem. Już pierwszy akapit bez zażenowania tłumaczy, o czym będzie mowa i stanowi w zasadzie niezłe streszczenie całości. Otóż i on.
„Artykuł abp. Józefa Michalika, odnosząc się do roli świeckich we współczesnym świecie, wywołuje ważną dyskusję o Kościele”. Doprawdy? Pretekst do tego, o czym będziemy czytali dalej mógłby być bardziej finezyjny.
„Arcybiskup pośrednio przyznaje, że Kościół polski potrzebuje zmian, musi odnaleźć swoją tożsamość w szybko zmieniających się realiach. Jednocześnie jego diagnoza jest kontrowersyjna, wyraża nieufność wobec współczesności, promuje jeden model obecności chrześcijan w świecie”. Można zatem być chrześcijaninem na różne sposoby i żaden biskup nie ma prawa wmawiać ludziom, że bycie chrześcijaninem to uświęcanie siebie i otoczenia w Jezusie Chrystusie. Można inaczej, bardziej lajtowo, tolerancyjnie, nieinwazyjnie, alternatywnie. O czym autor rozwodzi się w dalszej części. Nie rozumiem również, na czym miałaby polegać kontrowersyjność tekstu Arcybiskupa, który zaskoczył nim bardzo pozytywnie nawet dobrze znających jego nauczanie. Pisanie o nieufności wobec współczesności w kontekście słów Metropolity Przemyskiego - „Dzisiaj okoliczności głoszenia Ewangelii determinuje rewolucja tele-informatyczna, która głęboko zmienia sposoby porozumiewania się ludzi i co za tym idzie, zmienia relacje społeczne między nimi. (…) Z tego powodu nasz przekaz powinien być szybszy, jaśniejszy i musi w sposób pozytywny ukazywać prawdę wiary katolickiej. To jest kluczowe wyzwanie, jakie staje dzisiaj przed Kościołem” - jest dość zabawne. Jeśli to zamierzona manipulacja, nie świadczy dobrze o autorze.
Ostatnie zdanie pierwszego akapitu stawia kropkę nad i (bez skojarzeń, proszę): „Przemilcza natomiast kluczową dla zmian w Kościele sprawę reform wewnętrznych, bez których nie wyjdzie on z kryzysu. Światoobraz zarysowany przez abp. Michalika oparty jest na resentymencie do współczesności”. Co się ludziska uparli z tym reformowaniem Kościoła od wewnątrz? Co tu jest do reformowania? Ile razy trzeba powtarzać, że Kościół to organizm Boski i ludzki, święty i grzeszny w słabościach jego członków? Że zadania stojące przed Kościołem i każdym chrześcijaninem są niezmienne od dnia Pięćdziesiątnicy? Że nie jest instytucją quasi-polityczną, z administracją analogiczną do funkcjonujących w świecie niekościelnym. Kto w końcu dał prawo dziennikarzom czy filozofom do stanowienia zasad funkcjonujących w Kościele? Prócz rozmów Chrystusa z Piotrem i Apostołami, których następcami są biskupi, w Ewangeliach nic na ten temat nie mogę się doszukać. Dlaczego nie proponują zmian w funkcjonowaniu rabinatów? Dlaczego nie dyskutują z surami, które im się nie podobają? Rozumiem i akceptuję, że Cezary Kościelniak może być antykatolicki w swoich wywodach. Żądanie tego samego od katolickiego biskupa jest niedorzeczne.
Nie jestem i nie chcę być bezstronnym obserwatorem tego cywilizacyjnego sporu, ale jaskrawość ataków na wierność Kościoła, jego Tradycję, duchowieństwo i wiernych chrześcijan (dla niektórych ten ciąg określeń zdaje się niemal obleśny) w stylu „Kościół musi się zmodernizować”, „precz z anachronicznym episkopatem” czy „Kościół musi się otworzyć” wydaje się być mizerną próbą obejścia zapewnienia Zbawiciela, iż „bramy piekielne go nie przemogą”. Skoro nie przez bramy, to może od kuchni, od wewnątrz?
Tak jest do końca tekstu Cezarego Kościelniaka. Stawia tezę, będącą odwróceniem myśli Arcybiskupa lub nie mającą z nim kompletnie nic wspólnego, po czym rozwodzi się w tonie książkowym nad kwestiami katolicyzmu siedzącego grzecznie i niekonfliktowo w dalszych ławkach otaczających ideową agorę (bez skojarzeń, proszę), na której mają swoje pięć minut wszelkiej maści „postępowcy” (cudownie obśmiani przez Chestertona w „Ortodoksji”). Nie brakuje też wyjątkowo kuriozalnych sformułowań w rodzaju „Wierzący w Europie znajdują się w sytuacji luksusowej”, „Abp Michalik odsłonił w swoim tekście «Augustyńskie ukąszenie» charakterystyczne dla większości polskich biskupów nadzieje na odbudowę Civitas Dei” czy wyjątkowo krępujące „Akceptacja różnorodności wynika z pokory, że ktoś inny, z odmiennym wyposażeniem kulturowym i intelektualnym, może prezentować stanowisko bliższe prawdzie niż nasze”. Krępujące, gdyż nie trzeba mieć żadnych tytułów przed nazwiskiem, by dostrzegać w tym zdaniu całkowite niezrozumienie roli i funkcji biskupa katolickiego oraz chrześcijaństwa w swej istocie, którą jest głoszenie Prawdy, pełnej i jedynej, a nie przyznawanie z „pokorą” (= prawdą), że to ktoś inny jest bliższy… prawdy? Jakiej „prawdy”? Nonsens.
Jest jeszcze tytułowy problem z „wolnością” świeckich w Kościele. „Kościół w Polsce powinien zwrócić uwagę na własne problemy z wolnością”. Ponieważ w opinii autora rola i działalność świeckich są w naszym kraju fasadowe, jako że i tak wszystkim „trzęsą” urzędnicy w sutannach. Jeśli to owoc przykrych doświadczeń pana Cezarego ze swoimi duszpasterzami, wypada mi tylko życzyć mu, by dostrzegł w tym kraju środowiska i wspólnoty, w których duchowni co najwyżej dyskretnie czuwają nad prawowiernością zakrojonych nieraz na szeroką skalę poczynań świeckich. Jeżeli zaś autor uderza w ton dyscypliny, którą uprawia, a która przez wieki była i bywa uważana za królową nauk, na koniec dedykuję mu reakcję zaprzyjaźnionego dziennikarza, któremu pokazałem wydrukowany tekst pana Kościelniaka: „Chrześcijanin potrzebuje wolności? Chrześcijanin JEST wolny. Chrześcijanin potrzebuje wierności”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś 1 maja, wspomnienie św. Józefa, robotnika

[ TEMATY ]

św. Józef

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Obraz św. Józefa, patrona parafii

1 maja Kościół katolicki obchodzi wspomnienie św. Józefa, robotnika. Do kalendarza liturgicznego weszło ono w 1955 roku. Św. Józef jest patronem licznych stowarzyszeń i zgromadzeń zakonnych noszących jego imię. Jest także patronem cieśli, stolarzy, rzemieślników, kołodziei, inżynierów, grabarzy, wychowawców, podróżujących, wypędzonych, bezdomnych, umierających i dobrej śmierci.

1 maja 1955 roku zwracając się do Katolickiego Stowarzyszenia Robotników Włoskich papież Pius XII proklamował ten dzień świętem Józefa rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy. W tym dniu Kościół pragnie zwrócić uwagę na pracę w aspekcie wartości chrześcijańskich.

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję