Reklama

"... być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym z priorytetów wychowawczych Gimnazjum nr 18 w Szczecinie, w którym pracuję jako polonistka, jest w roku szkolnym 2001/2002 promowanie postawy otwartości, altruizmu i niezgody na obojętność.

Dlatego też kiedy w internecie na stronie Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli przeczytałam o organizowanym konkursie - projekcie edukacyjnym "Mój szkolny kolega z Afryki", postanowiłam zainteresować młodzież problematyką afrykańską. Nawiązałam kontakt z warszawskim Ośrodkiem i zgłosiłam szkołę do udziału w projekcie. Już w listopadzie otrzymaliśmy kasetę wideo o sytuacji dzieci w Afryce i ciekawe scenariusze lekcji. Realizację konkursu rozpoczęłam od zapoznania uczniów z ideą konkursu.

Na początku sądziłam, że tak egzotyczna dla młodzieży tematyka okaże się mało atrakcyjna i nie wzbudzi większego zainteresowania. Moje obawy okazały się bezzasadne. Już zainteresowanie filmem Dzieci Afryki było ogromne. Bardzo ciekawe okazały się refleksje, jakie wzbudził w uczniach obejrzany dokument. Praca, którą chcę zaprezentować, dokładnie oddaje odczucia chyba wszystkich gimnazjalistów. Jej autorką jest Ewa Szczęch, uczennica III klasy.

Gimnazjaliści zaproponowali wiele ciekawych pomysłów, jak realizować projekt. Wysłaliśmy listy do ambasad krajów afrykańskich z prośbą o materiały, nawiązaliśmy kontakt z ośrodkiem misyjnym, przygotowujemy się do konkursu plastycznego o Afryce, organizujemy zbiórkę symbolicznej złotówki na potrzeby biednych dzieci itp. W marcu zamierzamy urządzić w szkole Dzień Kultury Afrykańskiej.

Młodzież jest wrażliwa, czuła na krzywdę innych. Trzeba tylko wskazać jej drogę, by mogła wydobyć z siebie pokłady uśpionego często humanitaryzmu.

W. Grabowska-Wilk

Moje refleksje po obejrzeniu filmu "Dzieci Afryki"

Dwudziestego listopada mieliśmy rozpocząć "przerabianie" lektury. Większość klasy, oczywiście, nie przeczytała jeszcze książki, przez co z lekkim niepokojem oczekiwała na zbliżającą się lekcję języka polskiego. Kiedy okazało się, że zajęcia odbędą się w sali, w której znajduje się wideo, wszyscy się ucieszyli. Oglądanie filmów zawsze jest dla uczniów bardziej atrakcyjne niż np. zgłębianie niuansów polskiej gramatyki.

Po napisaniu tematu usiedliśmy przed telewizorem. Filmem, który wyświetliła nam pani polonistka, był dokument pt. "Dzieci Afryki" . Zaczynał się bardzo pogodnie: piękne widoki, egzotyczna roślinność, ciepły głos lektora... Jednakże nastrój filmu szybko się zmienił. Naszym oczom ukazały się iście dantejskie sceny.

Mali Afrykańczycy, przypominający bardziej żywe kościotrupy niż dzieci, dźwigali wodę z odległej rzeki. Wychudzone ciałka przysłonione były podartymi szmatami, prawdopodobnie będącymi ich jedynym ubiorem. Uwagę przykuwały ogromne, rozdęte z głodu brzuchy i przeraźliwie smutne spojrzenia wielkich, ciemnych oczu. Po przyjściu do domu ( psy w budach mają bardziej komfortowe warunki), mimo zmęczenia ciężką pracą fizyczną, część z nich szła do szkoły. Aby do niej dotrzeć, musieli pokonać pieszo co najmniej kilka kilometrów. Większość to analfabeci. Edukacją zajmują się głównie misjonarze, lecz naukę utrudnia brak pomocy naukowych.

W licznych konfliktach zbrojnych, toczących się na terenie Czarnego Lądu, dzieci tracą rodziców, zwłaszcza ojców - głównych żywicieli rodziny. Same też niejednokrotnie biorą w tych walkach czynny udział. Dziewczynki są wykorzystywane seksualnie. W przepełnionych szpitalach i sierocińcach brakuje dosłownie wszystkiego. Wszędzie panuje brud - w takich niehigienicznych warunkach, przy niedożywieniu i niedoborze witamin, nietrudno o choroby. Do ich powstawania przyczynia się też równikowy klimat. Na świecie ciągle słychać o nowych epidemiach w Afryce. Ostatnio swe tragiczne, liczone w milionach osób, plony zbiera AIDS. W takiej sytuacji bardzo poruszająca była wypowiedź pracującej tam polskiej siostry zakonnej, którą ludzie często pytają, czemu pomaga dzieciom z wirusem HIV, które... "przecież i tak umrą" .

Takich wstrząsających scen było dużo więcej. Niby od zawsze wiedziałam, że w Afryce panuje bieda, ale dopiero ten film uświadomił mi, jak dramatyczna i skrajna jest tam sytuacja. W porównaniu z mieszkańcami krajów Trzeciego Świata jesteśmy rozpuszczonymi dzieciakami pławiącymi się w luksusie. Młodzi Afrykańczycy zadziwili mnie swoją wytrzymałością, siłą fizyczną i hartem ducha. Wątpię, czy ktoś z mojej klasy wytrzymałby dwa dni w warunkach, w jakich oni żyją na co dzień. Pomimo tego chętnie tańczą i śpiewają. W wolnych chwilach bawią się z rówieśnikami. Dzieci Afryki mogłyby osiągnąć naprawdę wiele, gdyby tylko dano im szansę. Mają wiele zalet. Wszystkich wzruszył widok małej dziewczynki, która mimo głodu podzieliła się swym jedynym pożywieniem, jedynym małym kartofelkiem, z misjonarzem.

Tematyka dotycząca problemów współczesnej Afryki powinna na stałe zagościć w programach nauczania. Wielu osobom, zapatrzonym w siebie, przydałaby się taka "terapia szokowa". Myślę, że każdy posiadający serce człowiek po obejrzeniu podobnego filmu zapragnąłby pomóc, tym bardziej, że wystarczy kilkadziesiąt groszy, by zakupić porcję niezbędnego dla dzieci leku.

Nasza szkoła, włączając się do akcji pomocy dla dzieci i młodzieży w Afryce, daje nam możliwość wspomożenia ich. Mam nadzieję, że wszyscy z niej skorzystają.

Ewa Szczęch

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Augustiański współbrat Leona XIV: „nie jest rewolucjonistą"

2025-06-17 10:12

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Augustianie

Vatican Media

Spokój, autentyczność i determinacja w rozwiązywaniu konfliktów – te cechy Leona XIV podkreśla ojciec Dominic Sadrawetz, przeor wiedeńskiego klasztoru augustianów. W wywiadzie dla katholisch.de podzielił się wspomnieniami o współbracie, dziś Papieżu.

Ostatnie osobiste spotkanie miało miejsce w listopadzie 2024 roku, gdy kardynał Robert Prevost, były przełożony generalny augustianów, odwiedził jedyny austriacki konwent w Wiedniu z okazji 675. rocznicy konsekracji kościoła. „Doświadczyliśmy go jako życzliwego wobec nas, poświęcił nam dużo czasu i słuchał” – wspomina ojciec Sadrawetz. Po wizycie zakonnicy wręczyli kardynałowi białą mitrę. „Darowaliśmy mu ją wtedy, a on nosi ją teraz jako Papież, ostatnio podczas nabożeństwa w Zesłanie Ducha Świętego. To nas cieszy” – dodaje przeor.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

2025-06-16 12:27

[ TEMATY ]

Diecezja rzeszowska

zmiany personalne

zmiany kapłanów

J. Oczkowicz/diecezja.rzeszow.pl

Od 9 sierpnia 2025 r. 3 parafie diecezji rzeszowskiej będą mieć nowych proboszczów, a 9 księży obejmie urząd administratorów parafii. Dwa tygodnie później ok. 50 księży wikariuszy rozpocznie pracę duszpasterską w nowych parafiach.

16 czerwca 2025 r. księża dziekani odebrali nominacje dla księży ze swoich dekanatów. Były to nominacje na administratorów parafii, proboszczów oraz zmiany wikariuszy pomiędzy parafiami. Nowi księża proboszczowie oraz administratorzy parafii obejmą placówki 9 sierpnia 2025 r., a nowi księża wikariusze 23 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Największa na świecie biografia Leona XIV właśnie powstała w Polsce!

2025-06-17 14:29

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Mat.prasowy

Dwóch polskich autorów związanych z wydawnictwem Biały Kruk – dr Adam Sosnowski i ks. prof. Janusz Królikowski – stworzyło w ciągu kilku tygodni najobszerniejszą i najdokładniejszą na świecie biografię nowego papieża Leona XIV.

Ten pierwszy poświęcił swoją uwagę samemu Leonowi XIV i początkom jego pontyfikatu, ten drugi stworzył kapitalny grunt historyczny. Na 416 stronach, łącząc słowo z obrazem, tradycję ze współczesnością, ukazują z niezwykłą starannością sylwetkę kolejnego następcy św. Piotra. Ich praca cechuje się swobodą i głęboką znajomością tematu. Autor części współczesnej, Adam Sosnowski, przeprowadzili ponad setkę rozmów – z rodziną Leona XIV, jego dawnymi współpracownikami, kardynałami i zakonnikami. Co dla nas szczególnie ważne, dotarł także do związków o. Prevosta z Polską, czemu poświęcony został osobny, bogato udokumentowany rozdział. Tak powstała książka „Leon XIV. Biografia ilustrowana” – publikacja unikatowa nie tylko w polskiej, ale i światowej skali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję