Reklama

Świadkowie obecności Boga w świecie

Michał Kłysz, Łukasz Gron, Tomasz Koma, Mirosław Kozioł, Grzegorz Kruk, Łukasz Kukier, Michał Petryszak, Mariusz Skoczylas, Łukasz Włosek, Paweł Zawada i Michał Znój - to alumni Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, którzy 19 listopada z rąk bp. Artura Mizińskiego otrzymali strój duchowny oraz posługę lektoratu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystość z udziałem m.in. rektora ks. Marka Słomki, wychowawców, ojców duchownych i wykładowców z seminarium, grona alumnów i kapłanów oraz rodzin i zaproszonych gości, odbyła się w archikatedrze lubelskiej. - Zgromadzeni wokół alumnów, którzy przyjmują posługę lektoratu, przez wstawiennictwo Pani Katedralnej wypraszajmy potrzebne im dary Ducha Świętego, aby okazywali się coraz bardziej dojrzałymi i odważnymi świadkami obecności Boga - zachęcał ks. Biskup. Pasterz wyjaśniał, że świat pełen jest znaków i symboli, które pomagają człowiekowi dostrzec Boga. Jednym z nich jest kapłańska sutanna. - Wielu ludzi ma trudności w odczytaniu znaków obecności Boga w świecie. Niewiele mówią im obrazy świętych czy sutanna, ale to jeszcze bardziej wzmaga potrzebę manifestowania i wyjaśniania znaków, które skłaniają do stawiania pytań i prowokują do odpowiedzi. A noszenie sutanny z pewnością prowokuje do stawiania pytań. Jej znak jednych otwiera na Boga, u innych zamiast szacunku wzbudza pogardę, ale nie można obok niej przejść obojętnie - mówił bp A. Miziński.
Za Prymasem Tysiąclecia kard. Stefanem Wyszyńskim Pasterz powtórzył, że „sutanna jest wyznaniem wiary przed innymi, odważnym świadectwem dawanym Chrystusowi, przyznaniem się do Kościoła”. Zdjęcie stroju duchownego jest jak usunięcie krzyża przydrożnego, aby nie przypominał Boga. - Sutanna jest wyznaniem wiary i potwierdzeniem wierności. Takiego świadectwa wiary domaga się od was Bóg i świat - podkreślał ks. Biskup. - Sutanna wskazuje na poświęcenie się Bogu, jest odpowiedzią na dar powołania, oznacza przynależność do określonego stanu, jest strojem właściwym dla osoby poświęconej Bogu. Odkrycie wielkości powołania i znaczenia daru stroju duchownego daje siłę do znoszenia codziennych trudów - mówił bp Artur. Przez fakt noszenia stroju kapłańskiego alumni często postrzegani są jako duchowni. Ten zaszczyt wymaga jednak szczególnej odpowiedzialności. - Noście go z godnością, abyście swoim postępowaniem go nie znieważyli - prosił ks. Biskup.
Oprócz otrzymania sutanny, alumni zostali ustanowieni lektorami. Od tej pory ich szczególnym zadaniem w Kościele jest proklamowanie Słowa Bożego we wspólnocie eucharystycznej. - Lektor staje się narzędziem samego Boga, przemawiającego do człowieka. Dlatego tym bardziej musi on pamiętać, że jest pierwszym słuchaczem Bożego Słowa. Powinien więc to Słowo odnosić do siebie jako zadanie domagające się konkretnej odpowiedzi w życiu - podkreślał ks. Biskup. - Alumni, macie być tymi, którzy żyją Słowem Bożym, rozmyślają nad nim, czynią treścią modlitwy i życia. Ta posługa domaga się od was głębokiego pochylenia się nad Słowem Bożym, które ma stać się najważniejszym słowem waszego życia - apelował ks. Biskup.
Przyjęcie sutanny i posługi lektora jest ważnym krokiem w przygotowaniu do kapłaństwa. Odpowiedzialność wynikająca z tego faktu nie powinna jednak zniechęcać młodych ludzi do podążania drogą powołania. - Bóg was nie opuści. Jeśli będziecie wierni Bogu, jeśli będzie On najważniejszy w waszym życiu, z radością dobiegniecie do wyznaczonej mety, by odebrać wieniec świętości - zapewniał ks. Biskup. By kandydatów do kapłaństwa wspomagać w podążaniu raz obraną drogą, bp Artur prosił wszystkich o modlitwę i czytelne świadectwo życia.
Przyobleczeni w nowy strój i zaopatrzeni w księgę Pisma Świętego, alumni dziękowali za prowadzenie ich po ścieżkach wzrastania w miłości i pragnieniu służby Bogu i Kościołowi. Kierując słowa wdzięczności do biskupów, kapłanów, wychowawców i nauczycieli oraz rodziców, krewnych i przyjaciół, zapewniali, że „zewnętrzny znak, który przyjęli, ukształtuje w nich nowego człowieka”: - Boże, pragniemy żyć dla Ciebie, Tobie się poświęcamy i oddajemy przez nałożenie stroju duchownego i proklamowanie Słowa Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ws. naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów przez księdza

2025-05-30 09:13

[ TEMATY ]

oświadczenie

Diecezja Drohiczyńska

Diecezja drohiczyńska

Kuria Diecezjalna w Drohiczynie została poinformowana o zajściu, do jakiego doszło w Zespole Oświatowym im. Sybiraków w Rozbitym Kamieniu podczas lekcji religii prowadzonej przez księdza katechetę. Ksiądz dopuścił się naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów - brzmi początek oświadczenia kurii w Drohiczynie.

Kuria Diecezjalna w Drohiczynie została poinformowana o zajściu, do jakiego doszło w Zespole Oświatowym im. Sybiraków w Rozbitym Kamieniu podczas lekcji religii prowadzonej przez księdza katechetę. Ksiądz dopuścił się naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Nazaretanki: nie pozwólmy, by przyszłość dzieci była kształtowana wyłącznie przez trendy i algorytmy

2025-05-31 10:03

[ TEMATY ]

dziecko

Adobe Stock

Dzień Dziecka to szczególny czas, w którym nasze myśli kierujemy ku najmłodszym. To nie tylko moment radości i świętowania, ale też okazja do refleksji: jaką rolę odgrywają dzieci w Kościele dzisiaj? Czy potrafimy dostrzec ich obecność tu i teraz - nie jako „przyszłych dorosłych”, lecz jako pełnoprawnych członków wspólnoty? - zastanawiają się siostry z Prowincji Warszawskiej Zgromadzenia Sióstr Nazaretanek w liście otwartym diecezji i mediów katolickich.

Podziel się cytatem Nie pozwólmy, by wychowanie przejęły algorytmy „Nie pozwólmy, by przyszłość naszych dzieci była kształtowana wyłącznie przez trendy i algorytmy. Edukacja katolicka to nie koszt - to inwestycja” - mówiła 15 maja s. Wiesława Hyzińska, przełożona Prowincji Warszawskiej Zgromadzenia Sióstr Nazaretanek, w specjalnym liście skierowanym do diecezji i mediów katolickich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję