Reklama

Pierścień biskupa Mikołaja

Niedziela przemyska 8/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O tym niezwykłym pierścieniu - zwanym również „pierścieniem położnic” - pochodzącym, jak głosi tradycja, z piętnastego stulecia, dowiedziałem się od dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu, ks. Marka Wojnarowskiego. Ksiądz Dyrektor poinformował mnie swego czasu, iż ma tenże pierścień u siebie w Muzeum. Po wojnie uważany był za zaginiony i to, co było o nim wiadomo, zapisano w „Dziejach diecezji przemyskiej” autorstwa ks. Władysława Sarny oraz w Kronice Diecezji Przemyskiej. Okazało się jednak, że przez lata leżał sobie bezpiecznie w przepastnym Archiwum Archidiecezjalnym. Dzisiaj jest godnie eksponowany w jednej z sal muzealnych.

Pierścień pieczęcią wiary

Św. Ambroży, biskup Mediolanu z IV stulecia, uważał, że: „pierścień jest pieczęcią szczerej wiary tego, kto go nosi; jest także przypieczętowaniem prawdy”. Biskupi pierścień symbolizuje jedność biskupa z Kościołem diecezjalnym i powszechnym. W pochodzących z IX stulecia redakcjach „Sakramentarza Gregoriańskiego”, powstałego w VI wieku dla osobistego użytku papieża Grzegorza I Wielkiego (+604), znajdujemy formułę konsekracji biskupa, w której zwracano się do elekta słowami: „Przyjmij pierścień jako pieczęć wiary”. Posiadamy wystarczające świadectwa - w postaci uchwał synodu z Toledo z 633 r. - potwierdzające, że konsekrowany biskup otrzymywał stułę, pierścień i pastorał. Nowo obrany biskup, przy wręczeniu pierścienia, słyszy słowa: „Przyjmij pierścień, znak wierności, i zachowaj nienaruszoną wiarę. Strzeż od skażenia Bożą Oblubienicę, to jest Kościół święty”. Najwyższym kapłanem, który nosi pierścień jest papież. Ojciec Święty używa także tzw. Pierścienia Rybaka służącego pierwotnie do pieczętowania listów sekretnych, a od czasów papieża Kaliksta III (+ 1458) do pieczętowania tzw. breve. Świadectwo używania pierścienia do tego celu pochodzi z 1265 r., z czasów papieża Klemensa IV, który zapieczętował w ten sposób list do swojego siostrzeńca. Przy wyborze papieża, kardynał kamerling wkłada elektowi pierścień na palec (na pierścieniu wygrawerowane jest imię papieża). Następnie pierścień powierza się do strzeżenia pierwszemu szambelanowi papieskiemu. Po śmierci papieża mistrz obrzędów, wobec zgromadzonych kardynałów, kruszy go na kowadle specjalnym młotkiem.
Od dziewiątego stulecia przestrzegano zwyczaju, iż pierścień biskupi noszono na czwartym palcu prawej ręki. Niejaki William Durand z Mende (1230-96) francuski biskup, autor „Rationale”, liturgicznego traktatu opisującego znaczenie chrześcijańskich rytuałów i liturgii stosowanej w XIII-wiecznych kościołach, zawierający wiele szczegółów dotyczących rozmieszczenia sprzętów liturgicznych w kościele i ich używania w różnych częściach nabożeństw, zauważył, że pierścień wkłada się na czwarty palec, ponieważ w nim jest żyła prowadząca do serca - źródła życia ludzkiego. Pierścienie biskupie znajdywano wielokrotnie podczas wykopalisk archeologicznych. Złoty pierścień biskupi znaleziono np. w grobie biskupa włocławskiego z XIV wieku Macieja z Gołańczy w 1892 r., a w 1950 r. w katedrze wrocławskiej natrafiono na zmumifikowane szczątki bp. Apeczki z Ząbkowic z XIV wieku, ubranego w kompletny strój liturgiczny; znaleziono również kielich i szafirowy pierścień biskupi, który posiadał wywiercony otwór, służący być może przechowywaniu relikwii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Historia niezwykłego pierścienia

Pierścień przemyskiego bp. Mikołaja Błażejowskiego ma niezwykłą historię. Bp Mikołaj, zanim został powołany na tron biskupi w Przemyślu, był sekretarzem samego króla Kazimierza Jagiellończyka. Dotknięcie biskupim pierścieniem uzdrawiało rodzące kobiety, pozwalał on również na szczęśliwe rozwiązanie. Dlatego właśnie zwano go „pierścieniem położnic”. Podobno pewnego razu, kiedy przemyski hierarcha przechadzał się po uliczkach przemyskiego Zasania, napotkał go rozpaczający Żyd, prosząc o modlitwę i pomoc dla żony, która cierpiała przy trwającym właśnie porodzie. Poproszono Błażejowskiego, aby przyszedł do domu tegoż Żyda. Ujrzawszy cierpiącą położnicę, bp Mikołaj zaczął modlić się nad chorą. Zdjął z palca swój biskupi pierścień i założył go na palec cierpiącej kobiety. Po chwili bóle ustały i kobieta szczęśliwie urodziła zdrowe dziecko. Cudowny pierścień bp. Błażejowskiego kapituła przemyska pożyczała cierpiącym w bólach porodowych kobietom podobno jeszcze w XIX wieku. Podczas II wojny światowej, kiedy to spłonął przemyski skarbiec katedralny, pierścień uważany był za zaginiony.

Troski bp. Mikołaja

Mikołaj Błażejowski herbu Odrowąż był biskupem przemyskim w czasach średniowiecza (1452-74). Wiemy, że był absolwentem Akademii Krakowskiej. Zatroszczył się o budowę nowej katedry biskupiej, kiedy kościół tzw. zamkowy - mieszczący się na zamku króla Kazimierza Wielkiego - okazał się niewystarczający na potrzeby diecezji. Do dzisiaj możemy podziwiać zbudowane z jego inicjatywy kamienne, gotyckie prezbiterium bazyliki archikatedralnej z zakrystią. Zwięzłe średniowieczne notki kronikarskie nie pozwalają na zbyt dogłębne poznanie osoby biskupa. Pojawia się on przy okazji nadania różnych przywilejów, świadkuje na dokumentach. Stąd wiemy np. iż w 1460 r. potwierdził statut dla Bractwa Kapłanów w Sanoku; znany był też z działalności dobroczynnej, np. w 1461 r. ustanowił w Przemyślu szpital dla ubogich przy kościele Świętego Ducha. Dziejopis Jan Długosz sławił również cnoty pasterskie naszego biskupa. Mikołaj Błażejowski spoczął w kryptach kościoła katedralnego w Przemyślu w 1474 r.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętość na wyciągnięcie ręki

Niedziela Ogólnopolska 48/2022, str. 8-11

[ TEMATY ]

Carlo Acutis

bł. Carlo Acutis

bł Carlo Acutis

Fot. z publikacji abp Domenico Sorrentino

O fenomenie „świętego w trampkach”, który skradł serca współczesnej młodzieży i stał się dowodem na to, że świętość jest osiągalna dla każdego, z abp. Domenico Sorrentino z Asyżu, autorem książki Oryginały, nie fotokopie. Karol Acutis i Franciszek z Asyżu, rozmawia ks. Jarosław Grabowski.

Ks. Jarosław Grabowski: Błogosławionego Carla Acutisa pochowano w Asyżu, mieście św. Franciszka. Święty Biedaczyna i „święty w trampkach” to dość oryginalne zestawienie. Czterdziestopięcioletni Franciszek zmarł w 1226 r., a zaledwie 15-letni Carlo – w 2006 r. Ksiądz Arcybiskup napisał książkę na ten temat. Wiemy, że te osoby dzieli wiele, nie tylko czas, a co je łączy?

Abp Domenico Sorrentino: Jest wiele elementów wspólnych. Obydwaj byli zakochani w Stwórcy i stworzeniu. U Franciszka natura lśni blaskiem w sposób bardzo poetycki jak w Pieśni słonecznej. Carlo, który żył w naszych czasach, kochał przyrodę, ale także sport, muzykę, a przede wszystkim internet – to współczesne medium komunikacji. Obydwaj wiedli głębokie życie duchowe. I choć żyli w jakże różnych epokach, to obydwaj uznawali, że cały wszechświat – w tym także technologie – jest wielkim darem Boga.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję