Reklama

Duchowość

Św. Tomasz ciągle aktualny – seminarium naukowe na temat prawa naturalnego

Prawo naturalne w świetle nauki św. Tomasza z Akwinu to jedno z najważniejszych zagadnień, także w kontekście współczesnego prawa. Temu tematowi poświęcone było organizowane przez Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris seminarium naukowe.

[ TEMATY ]

św. Tomasz z Akwinu

Ordo Iuris

Bartolome Esteban Murillo

Św. Tomasz z Akwinu

Św. Tomasz z Akwinu

Wydarzenie nosiło tytuł „Św. Tomasza z Akwinu koncepcja prawa naturalnego i jej późniejsze interpretacje”. Seminarium promowało najnowszy numer czasopisma naukowego „Kultura Prawna”, który dedykowany jest pamięci wybitnego polskiego prawnika i tomisty, prof. Czesława Martyniaka (1906-1939).

Czesław Martyniak był prawnikiem i filozofem, który swoją karierę naukową związał z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Głównym przedmiotem jego zainteresowań była filozofia prawa. W ramach tej dyscypliny podejmował studia nad koncepcją prawa św. Tomasza z Akwinu, obiektywną podstawą obowiązywania prawa oraz krytyką normatywizmu prawniczego Hansa Kelsena. W 1939 r. – w dzień przed Wigilią Bożego Narodzenia – zaledwie 33-letni Czesław Martyniak został zamordowany przez niemieckich okupantów wraz z dziewięcioma innymi przedstawicielami lubelskiej inteligencji.

W seminarium organizowanym przez Ordo Iuris uczestniczyli wybitni eksperci w dziedzinie filozofii tomistycznej - prof. dr hab. Artur Andrzejuk (UKSW), ks. dr hab. Rafał Charzyński, prof. KUL oraz ks. dr hab. Piotr Roszak, prof. UMK. Debata dotyczyła zarówno twórczości samego Czesława Martyniaka, jak i św. Tomasza z Akwinu, którego poglądy na prawo stanowiły inspirację dla Martyniaka. Spotkanie otworzył wiceprezes Instytutu Ordo Iuris, dr Tymoteusz Zych, który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na ciągłą aktualność tomistycznej filozofii prawa, stojącej w kontrze do dominujących obecnie koncepcji pozytywistycznych. Natomiast podczas debaty ekspertów sylwetkę oraz twórczość Czesława Martyniaka przybliżył ks. prof. Rafał Charzyński, który jest nie tylko wydawcą i propagatorem dzieł Martyniaka, ale także wnukiem tego lubelskiego prawnika. Z kolei prof. Artur Andrzejuk oraz ks. prof. Piotr Roszak skupili się na filozofii św. Tomasza z Akwinu, przedstawiając zarówno elementy składowe definicji realnej prawa według Akwinaty, jak i jego koncepcję prawa naturalnego oraz jej XX-wieczne interpretacje.

„Niezwykle cieszymy się, że mieliśmy możliwość przybliżenia postaci i twórczości Czesława Martyniaka. Ten lubelski uczony jasno wskazywał, że nie jest możliwe oderwanie prawa od obiektywnych fundamentów etycznych. Inspirację czerpał z dzieł Tomasza z Akwinu, w tym zwłaszcza z jego koncepcji prawa naturalnego. Co istotne, twórczość Martyniaka mocno odcisnęła się na poglądach innych polskich tomistów – zwłaszcza Mieczysława Alberta Krąpca oraz Mieczysława Gogacza” – skomentował dr Bartosz Zalewski z Ordo Iuris.

2021-02-08 12:44

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Akwinata w komplecie

Niedziela Ogólnopolska 7/2021, str. 18-19

[ TEMATY ]

św. Tomasz z Akwinu

St. Thomas Aquinas (Reproduction), Sandro Botticelli (1444 – 1510)

Św. Tomasza z Akwinu najczęściej kojarzymy z Sumą teologii – dziełem napisanym w formie odważnych pytań, uporządkowanym według kwestii i artykułów wyjaśniających argumenty wysuwane przeciw chrześcijańskiej wierze.

Uchodził za człowieka nie koncentrującego się na sobie, ale kierującego słuchaczy w stronę argumentów, które przytaczał, bez emocjonalnego nacisku na inaczej myślących. W ciągu swego niemal 50-letniego życia św. Tomasz z Akwinu (1225-74) napisał wiele dzieł. Oprócz kazań komentował Pismo Święte, choć te aspekty jego aktywności – najczęściej z racji słabego dostępu do tekstów – pozostają nieznane. Przywrócenie ich do intelektualnego i duchowego obiegu przez przygotowanie tłumaczeń, dotarcie do oryginalnych tekstów (przez tzw. wydanie krytyczne), opatrzenie komentarzami – nie będzie jedynie prostym przywróceniem pamięci o tej wybitnej postaci z przeszłości. To szansa na wsłuchanie się w słowa mistrza sztuki myślenia, zaskakującego nieprzemijającą nowością, jak pisał o nim św. Jan Paweł II w encyklice Fides et ratio.

CZYTAJ DALEJ

Matka Chrystusowego Kościoła

Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła dekretem papieża Franciszka obchodzone jest po raz pierwszy na całym świecie.

Papież Paweł VI 21 listopada 1964 r., pod koniec III sesji Soboru Watykańskiego II, podczas uroczystej Mszy św. ogłosił Najświętszą Maryję Pannę „Matką Kościoła, to znaczy całego ludu chrześcijańskiego, tak wiernych, jak i pasterzy, którzy Ją nazywają Matką Najdroższą”. Postanowił też, aby „odtąd pod tym najmilszym tytułem cały lud chrześcijański jeszcze bardziej oddawał cześć Bożej Rodzicielce”.

CZYTAJ DALEJ

Katolicy, którzy odłączą się od Kościoła pójdą do piekła?

2023-05-29 21:17

[ TEMATY ]

duchowość

piekło

Adobe Stock

Niektórzy tak, a niektórzy nie. Nie wiemy, ilu z nich będzie zbawionych, a ilu nie, wiemy natomiast, iż odejście od Kościoła jest zawsze pomyłką.

Na początek wyjaśnijmy sobie, co sprawia, że jesteśmy członkami Kościoła. Papież Pius XII opisał to dokładnie w encyklice Mystici Corporis Christi (1943), pisząc, iż członkami Kościoła są ci, „którzy sakrament odrodzenia na chrzcie św. przyjęli i wyznają prawdziwą wiarę, a nie pozbawili się sami w niegodny sposób łączności z Kościołem, ani też władza prawowita nie wyłączyła ich z grona wiernych za bardzo ciężkie przewinienia”. Zatem mamy trzy czynniki identyfikujące prawdziwego katolika: po pierwsze ważny sakrament chrztu św., po drugie wyznanie wiary katolickiej oraz po trzecie jedność ze świętym Kościołem. Poprzez zaistnienie tych trzech znaków „potrójnie podlegamy” władzy Kościoła: pod względem sakramentu (chrzest), pod względem nauczania (wyznanie wiary) oraz pod względem władzy pasterskiej (posłuszeństwo wobec autorytetu Kościoła). W momencie, w którym zostajesz ochrzczony, na twojej duszy zostaje odciśnięty niezatarty ślad duchowy. Już nigdy nie będziesz potrzebował powtórnego chrztu, ponieważ nie da się anulować tego sakramentu. Nawet najgorszy grzech, łącznie z herezją i apostazją, nie jest w stanie zlikwidować ważnego chrztu. Osoba ochrzczona zawsze będzie ochrzczona (podobnie jak osoba bierzmowana zawsze będzie bierzmowana, jak i osoba, która przyjęła sakrament święceń, zawsze będzie wyświęcona – bierzmowanie i sakrament święceń także pozostawiają niezatarte ślady w duszy). Jezus nauczał, że chrzest jest koniecznie potrzebny dla osiągnięcia Królestwa Bożego (J 3,5). W przypadku udzielania tego sakramentu dorosłej osobie chrzest musi zostać poprzedzony wyznaniem wiary. Oczywiście, ci, którzy przyjmują chrzest jako małe dzieci, są z tego zwolnieni, ponieważ są jeszcze niezdolni do świadomego wyznania wiary. W każdym razie mogą być ochrzczeni, a ich rodzice chrzestni dokonują aktu wyznania wiary w ich imieniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję