Reklama

Nowa płyta z jasnogórskich archiwów

Na rynku muzycznym ukazała się najnowsza płyta z serii Jasnogórska Muzyka Dawna - Musica Claromontana. Krążek vol. 57 zawiera utwory Augustina Volckmera (1755-ca 1820) pochodzące ze zbiorów archiwum Ojców Paulinów na Jasnej Górze. „To piękne, pełne romantyzmu kompozycje” – zachęca o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska, który czuwa nad całością badań i publikacji.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

płyta

archiwum

Okładka płyty: Jasnogórska Muzyka Dawna, vol 57

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Augustin Volckmer to kompozytor pochodzący ze Śląska. Nie wiadomo, jaki był jego związek z Kapelą Jasnogórską, działającą w klasztorze Paulinów na Jasnej Górze przez ponad trzy wieki (od końca XVI do początków XX stulecia), ale pośród ok. 3 tys. muzykaliów po Kapeli zachowało się na Jasnej Górze ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera.

Na płycie znajduje się m.in. piękna kompozycja „Stabat Mater”, napisana w języku polskim, jak również kompozycje Litanii i Salve Regina.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W opracowaniu dołączonym do płyty prof. Remigiusz Pośpiech, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów wyjaśnia: „Zaprezentowany w niniejszym nagraniu wybór kompozycji pochodzącego ze Śląska Augustina Volckmera, zachowanych w bogatych zbiorach archiwum OO. Paulinów na Jasnej Górze, stanowi kolejne potwierdzenie roli i znaczenia jasnogórskiego sanktuarium maryjnego w procesie rozwoju kultury muzycznej, jej tworzenia, pielęgnowania i promowania w środowiskach Polski i zagranicy. Rozbrzmiewająca w tutejszym klasztorze nieustannie muzyka, zarówno w ramach różnorodnych i bogatych w zewnętrznej oprawie celebracji liturgicznych, jak i przy innych okazjach codziennej działalności duszpasterskiej paulinów, ciągle przyciągała także uwagę różnych muzyków, w tym kompozytorów, którzy pielgrzymowali do tronu Jasnogórskiej Pani. Może pośród rzeszy pielgrzymów był także Augustin Volckmer? Nie znamy dziś odpowiedzi na to pytanie. Pewnym jest natomiast, iż jego twórczość (nie tylko ta zachowana na Jasnej Górze), zarejestrowana po raz pierwszy w formie nagrań, bardzo mocno związana jest z kultem Matki Bożej i nurtem pobożności maryjnej”.

Augustin Volckmer (1755-ok. 1820) związany był z kapelą nyskich bożogrobców. Klasztor Zakonu Rycerzy Grobu Pańskiego w Nysie, wraz ze wspaniałym, zachowanym do dnia dzisiejszego, barokowym kościołem pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła, w XVIII wieku należał do najbardziej znanych ośrodków pielęgnowania kultury muzycznej na Śląsku.

Reklama

„Jednak najwięcej kompozycji Volckmera zachowało się nie w zbiorach śląskich, czyli na jego rodzinnym terenie, lecz w archiwum jasnogórskim. Pośród muzykaliów po kapeli OO. Paulinów na Jasnej Górze znajduje się ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera – pisze Remigiusz Pośpiech - Zdecydowana większość utworów Volckmera została skopiowana dla Kapeli Jasnogórskiej pod koniec XVIII wieku; na niektórych pojawia się dokładny rok: 1795. Reprezentują one różne formy ówczesnej, wokalno-instrumentalnej twórczości religijnej. Znajdujemy tu przede wszystkim 7 litanii (głównie loretańskie, także do św. Jana Nepomucena), 5 mszy, 6 arii, po 5 duetów oraz wokalno-instrumentalnych motetów koncertujących, ponadto Miserere seu Opera pro Sacro Sepulchro i Stabat Mater. Pośród wymienionych wyżej kompozycji na podkreślenie zasługuje stosunkowo duża ilość kompozycji związanych z kultem Matki Bożej, co uzasadnia niewątpliwie konieczność dalszych badań nad związkami omawianego muzyka z jasnogórskim klasztorem. Obok tekstów litanii loretańskiej znajdujemy tu 7 różnych opracowań antyfony maryjnej Salve Regina oraz 2 antyfony Regina caeli”.

Utwory na płycie wykonuje, z udziałem solistów, jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej - LA TEMPESTA, założony w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

Jak zachęcają muzycy zespołu LA TEMPESTA, utwory Augustina Volckmera to „skrzące się wieloma kolorami, bogato zinstrumentowane partytury, zawierające między innymi zdumiewające, koloraturowe arie sopranowe, jak również wstrząsające Stabat Mater w języku polskim”.

Utwory na płycie:

Stabat Mater

1. Stała Matka boleściwa

2. O jak smutna i strapiona

Reklama

3. Widziała Kochanka swego

4. Święta Matko

5. Pragnę stać pod krzyżem

6. Niech gorzką śmierć

7. Daj niech rany

8. Ze wszech Panien

9. Kiedy ciało

10. Lauda Sion

11. Generosa et formosa

Litania Lauretanae in F

12. Kyrie

13. Sancta Maria

14. Speculum justitiae

15. Agnus Dei

16. Omni Die

17. Salve Regina

Płytę wydało Wydawnictwo MUSICON. Można ją nabyć za pośrednictwem strony internetowej www.musicon.pl, a także w sklepach Claromontana na Jasnej Górze (również za pośrednictwem strony internetowej sklepu Claromontana).

Głównym celem realizowanego od 2003 r. projektu Musica Claromontana jest odkrywanie zachowanych w klasztornym archiwum jasnogórskich muzykaliów (zachowało się tu w sumie ponad 2000 manuskryptów i ok. 600 druków z XVIII i XIX w.).

Podziel się cytatem

Reklama

Są one poddawane kompleksowym badaniom naukowym, a także opracowywane i przygotowywane do ponownych wykonań koncertowych, następnie zaś utrwalane w formie nagrań CD oraz krytycznych wydań źródłowych. Nad całością badań i publikacji czuwa o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych.

o. Stanisław Tomoń

BPJG/ es, dr

2021-02-24 18:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Posłuchajmy na poważnie

Mozartowskie uwertury grane na instrumentach dawnych, gitarowa wirtuozeria oraz niezwykłe frazy Karola Szymanowskiego pod palcami Krystiana Zimermana – te, jeszcze gorące, płyty rozgrzeją nas jesienią.

Kiedy granie muzyki dawnej i tej bliższej naszym czasom na instrumentach dawnych w myśl reguł panujących przed wiekami było czymś ekscentrycznym, w Warszawie (w 1957 r.) powstał zespół instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dzisiaj to filar Warszawskiej Opery Kameralnej, orkiestra, która bierze udział w wystawieniach zarówno dzieł kompozytorów baroku, jak i oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, w tym również w ramach koronnego cyklu tej instytucji – Festiwalu Mozartowskiego. Stąd rzeczą naturalną jest rejestracja najsłynniejszych Mozartowskich uwertur pod dyrekcją znakomitego skrzypka Radosława Kamieniarza. Co tu ukrywać, uwertury, zarówno ikoniczne, jak i te do oper: Idomeneusz, król Krety, Czarodziejski flet, Wesele Figara, Don Giovanni, Tak czynią wszystkie i Łaskawość Tytusa, a także te mniej znane, do oper m.in.: Apollo i Hiacynt, Udana naiwność, Rzekoma ogrodniczka czy do młodzieńczej Bastien i Bastienne, zabrzmiały tutaj w sposób najbliższy takiemu, jakiego słuchali ich współcześni Mozartowi. To niepowtarzalne brzmienie instrumentów dawnych, mniej krzykliwe od instrumentów współczesnych (jakby bardziej „pastelowe”), podobnie jak wielka wiedza tajemna muzyków studiujących praktyki wykonawcze z epoki – wszystko układa się jak puzzle i zwyczajnie cieszy nasze uszy. To płyta nie tylko z muzyką wpisaną w kanon kultury światowej, ale i na światowym poziomie, która może być ozdobą każdej kolekcji – nawet najbardziej wyrafinowanego melomana. Tym większa duma z faktu, że została nagrana nie w Holandii, Belgii, Anglii czy we Francji, a właśnie w Polsce. To kolejny dowód na to, że koncepcja oparcia Warszawskiej Opery Kameralnej na zespole tej klasy co MACV była iście mistrzowskim ruchem.

CZYTAJ DALEJ

Św. Bernadetta Soubirous

[ TEMATY ]

święta

źródło: wikipedia.pl

św. Maria Bernadetta Soubirous

św. Maria Bernadetta Soubirous

Bernadetta urodziła się w Lourdes 7 stycznia 1844 roku. W wieku czternastu lat przy grocie Massabielle objawiła się jej Matka Boża, która przedstawiła się jako Niepokalane Poczęcie.

W wieku dwudziestu dwóch lat Bernadetta postanowiła zamknąć się w klasztorze w Saint-Gildard, domu macierzystym zgromadzenia sióstr miłosierdzia z Nevers, gdzie pozostała aż do śmierci w 1879 roku.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski: troska o powołania w Kościele nie jest rekrutacją kandydatów

2024-04-16 14:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Episkopat News

Troska o powołania w Kościele katolickim nie jest próbą rekrutacji kandydatów do pustoszejących seminariów i nowicjatów, ale pomocą człowiekowi w odkryciu jego miejsca w świecie – powiedział delegat KEP ds. powołań bp Andrzej Przybylski.

W IV niedzielę wielkanocną, nazywaną niedzielą Dobrego Pasterza, 21 kwietnia w Kościele katolickim obchodzony będzie 61. Światowy Dzień Modlitw o Powołania. W Polsce rozpoczyna on tydzień modlitw o powołania do szczególnej służby w Kościele. W tym roku pod hasłem "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie mój Syn".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję