Reklama

Dobry dialog, gdy szczery

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkałem się niedawno z opinią, że Deklaracja Kongregacji Nauki Wiary Stolicy Apostolskiej Dominus Iesus (cytuję) "utrudni dialog ekumeniczny". Dlaczego? Bo (znów cytuję) "uważa religię rzymskokatolicką za najlepszą".
Przede wszystkim warto zauważyć, że "dialogu ekumenicznego" nie prowadzą ze sobą "religie", ale przedstawiciele różnych religii. Poziom tego dialogu, jego charakter określają więc prowadzący go uczestnicy, a im lepiej znają własne religie - tym, oczywiście, dialog ten będzie pełniejszy, głębszy, wszechstronniejszy, bardziej szczery i bardziej otwarty na dobrą wolę wzajemnego zrozumienia się.
Deklaracja Dominus Iesus jest przypomnieniem odwiecznych prawd Kościoła katolickiego w kontekście innych wyznań i religii, z którymi dialog ekumeniczny jest prowadzony. Może więc przyczyniać się jedynie do ubogacenia tego dialogu, do dźwigania go na wyższy poziom, czy jak kto woli - głębszy. Zarzut, że Deklaracja ta może " utrudnić dialog", stawiać może tylko ktoś, kto sądzi, że celem dialogu ekumenicznego jest jakiś "międzyreligijny kompromis", ot, taki, jaki osiąga się w demokratycznych targach i przetargach politycznych, kiedy to jedna strona powiada: "No dobrze, my zrezygnujemy z postulatu wyborczych okręgów jednomandatowych, ale w zamian wy zrezygnujcie z finansowania partii z budżetu państwa"...
Przykładanie tego rodzaju miarki politycznej do dialogu międzyreligijnego jest całkowitym nieporozumieniem, świadczącym jedynie o wyraźnych ciągotach do upolityczniania religii i do poddawania dialogu ekumenicznego politycznym procedurom demokratycznym. Godzi się więc przypomnieć, że procedury demokratyczne (głosowanie, osiąganie kompromisu przez negocjacje i ustępstwa) są metodą rozstrzygania sporów politycznych, ale żadną miarą nie mogą być metodą poszukiwania Prawdy. Gdyby tak było - oznaczałoby to, że Większość przenosimy ponad Prawdę, i godzimy się, aby o tym, co jest, a co nie jest Prawdą - rozstrzygano przez głosowanie... Byłoby to, powiedzmy wprost, odwróceniem tego porządku wartości, o którym właśnie poucza nas wiara katolicka i jej chrześcijańskie wartości!
To odwrócenie wartości widać np. w niektórych ustawodawstwach krajów Unii Europejskiej, które dopuszczają swobodę aborcji. Tam właśnie wartość bezwględnej Prawdy - że aborcja jest zabójstwem - zdegradowana zostaje na rzecz innej wartości, zaledwie demokratycznej - większości głosów, która na to zabójstwo zezwolono.
Prawda - czy to objawiona, czy osiągnięta przez naukę - nie podlega weryfikacji przez głosowanie, ani przez głosowanie ustalana być nie może. Tę wartość prawdy podkreśla Ojciec Święty w swej encyklice Veritatis splendor. Ta encyklika papieska, jak i watykańska Deklaracja Dominus Iesus w ogromnej mierze sprzyjają dialogowi ekumenicznemu, bo zawsze jasne, wyraźne stanowiska sprzyjają wszelkiemu dialogowi. I przeciwnie: co mętne, niejasne, relatywne - służy waśni, chaosowi, nieporozumieniom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szokująca praktyka w Danii: urzędnicy odbierają dzieci rodzicom na podstawie testów psychologicznych

2024-11-29 21:51

[ TEMATY ]

Dania

Adobe Stock

Duński Instytut Praw Człowieka domaga się od tamtejszych gmin zaprzestania stosowania kontrowersyjnych testów psychologicznych, tzw. forældrekompetenceundersøgelse (FKU). Testy te, którym są poddawani rodzice przed narodzeniem ich dzieci, mają na celu diagnozowanie potencjalnych problemów w rodzinie i podjęcie możliwie szybkiej interwencji w przypadku nieprawidłowości.

W praktyce FKU są językowo i kulturowo niedopasowane do realiów, w jakich żyją grenlandzcy Inuici, co prowadzi – w przypadku niezdania testu – do odbierania im dzieci, w tym nawet kilkugodzinnych noworodków, jak świadczy o tym historia Keiry Alexandry Kronvold. W przypadku tej trzydziestoośmiolatki pochodzenia inuickiego urzędnicy 7 listopada wkroczyli na oddział położniczy szpitala w Thisted około dwóch godzin po porodzie, by zabrać jej córeczkę. Dziewczynka znalazła się w rodzinie zastępczej, a biologiczna matka może się z nią widywać jedynie dwie godziny w miesiącu. Innym przykładem jest kolejna Grenlandka, Qupalu Platou, dla której niezdany test oznaczał w 2017 r. rozłąkę z dwuletnimi bliźniakami, których następnie rozdzielono – jeden trafił do domu dziecka, a drugi do rodziny zastępczej; również i w tym przypadku przysługują jej dwie godziny na miesiąc z synkami. Według oficjalnego raportu taka sytuacja dotyczy 5,6% rodzin grenlandzkich w porównaniu z niecałym 1% Duńczyków pochodzenia nordyckiego.
CZYTAJ DALEJ

Kamerun: pierwsze sanktuarium św. Jana Pawła II

2024-11-29 12:42

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Ludność Kamerunu docenia świadectwo życia Papieża Polaka oraz jego zaangażowanie na rzecz Afryki - podkreślił ks. Krzysztof Pazio MIC, posługujący w parafii Minkama, na wschodzie Kamerunu. W niedzielę, 24 listopada odbyło się poświęcenie kościoła pod wezwaniem św. Jana Pawła II. Liturgii przewodniczył nuncjusz apostolski w Kamerunie, abp José Avelino Bettencourt.

Na zakończenie Mszy św. bp Sosthene Leopold Bayemi Matjei, ordynariusz diecezji Obala ogłosił nową świątynię sanktuarium św. Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Diecezjalne Spotkanie Synodalne

2024-11-30 09:35

Ks. Łukasz Romańczuk

Dziś w kościele NMP na Piasku we Wrocławiu odbywa się Diecezjalne Spotkanie Synodalne. Od 9.30 rozpoczęło się uwielbienie Boga za to, co odbyło się w ciągu ostatniego roku. Zapraszamy na relację z tego wydarzenia, aby być na bieżąco i nie zatracić tego, co najważniejsze. Plan spotkania obejmuje: 9:30 - zawiązanie wspólnoty; 10:00 - konferencja: 10:30 - adoracja Najświętszego Sakramentu; 11:00 - Losowanie dekanatów opracowujących odpowiedź dla poszczególnych komisji synodalnych; 11:45 – Eucharystia z homilią Księdza Arcybiskupa 13:00 – spotkanie przy ciepłym posiłku i czymś słodkim w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu, pl. Katedralny 14, Wrocław.

10:06: - "Skąd kupimy chleba?" - Pokazanie braku samowystarczalności uczniów Jezusa. W tej momencie bezradności pierwszej wspólnoty Apostołów,. Jezus przejmuje inicjatywę i każe wszystkim usiąść. Należy się spodziewać, że było tam ok. 10 tys. osób. Ta wspólnota, gdy siada, przestaje być anonimowym tłumem. Oni usiedli, bo byli posłuszni słowu. Słowo Jezusa przemienia tłum we wspólnotę. 
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję