Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu

Doniosłość zaangażowania w rzeczywistość ziemską

Niedziela Ogólnopolska 52/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.Św. Paweł Apostoł stwierdza, że "nasza ojczyzna jest w niebie" (Flp 3, 20), konkludując równocześnie, iż nie możemy oczekiwać w sposób bierny wejścia do tej ojczyzny. Dlatego zachęca nas do pozytywnego zaangażowania. "W czynieniu dobrze nie ustawajmy, bo gdy pora nadejdzie, będziemy zbierać plony, o ile w pracy nie ustaniemy. A zatem, dopóki mamy czas, czyńmy dobrze wszystkim, a zwłaszcza naszym braciom w wierze" (Ga 6, 9-10).
Objawienie biblijne i mądrość filozoficzna zgodnie podkreślają, iż z jednej strony ludzkość zmierza ku nieskończoności i ku wieczności, z drugiej zaś jest osadzona mocno na ziemi, pośród współrzędnych czasu i przestrzeni. Mamy do osiągnięcia cel nadprzyrodzony, jednakże realizuje się on w przestrzeni wędrówki, która rozwija się na ziemi i w historii. Słowa Księgi Rodzaju są wspaniałym tego naświetleniem: człowiek związany jest z prochem ziemi, a równocześnie posiada "tchnienie", które jednoczy go bezpośrednio z Bogiem (por. Rdz 2, 7).
2.W Księdze Rodzaju czytamy, że człowiek, który wyszedł z rąk Bożych, został umieszczony "w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał" (Rdz 2, 15). Dwa czasowniki użyte w oryginalnym tekście hebrajskim są tymi samymi, które gdzie indziej oznaczają również postawę: "służyć Bogu" oraz "zachowywać" Jego słowo, czyli zaangażowanie Izraela w zachowanie przymierza z Panem. Analogia ta wydaje się sugerować, iż Stwórcę z Adamem oraz z każdą istotą ludzką łączy pierwotne przymierze, które wypełnia się w zaangażowaniu w zaludnienie ziemi, czyniąc ją poddaną i panując nad rybami morskimi i ptactwem na niebie oraz nad każdym stworzeniem pełzającym po ziemi (por. Rdz 1, 28; Ps 8, 7-9).
Niestety, często człowiek wykonuje misję wyznaczoną mu przez Boga nie jako mądry twórca, ale jako wszechpotężny tyran. Żyje wtedy w świecie zdewastowanym i wrogim, w społeczności zranionej i rozdartej, jak mówi nam Księga Rodzaju w sugestywnym obrazie trzeciego rozdziału, który opisuje zerwanie harmonii człowieka ze swym bliźnim, z ziemią oraz z samym Stwórcą. Jest to owoc grzechu pierworodnego, tzn. buntu, który miał miejsce u początku planu Bożego, który On powierzył ludzkości.
3.Winniśmy zatem, z pomocą łaski Chrystusa Odkupiciela, odbudować nasz plan pokoju i rozwoju, sprawiedliwości i solidarności, transformacji i dowartościowania rzeczywistości ziemskiej i doczesnej, o czym mówią nam pierwsze strony Biblii. Musimy kontynuować wielką przygodę ludzkości na polu nauki, techniki, odkrywając sekrety natury. Należy rozwijać - przez ekonomię, handel i życie społeczne - dobrobyt, wiedzę, zwycięstwo nad nędzą oraz nad każdą formą poniżenia godności ludzkiej.
Dzieło stwórcze w pewnym sensie Bóg powierzył człowiekowi, w ten sposób, że powinno być ono kontynuowane, zarówno w wyjątkowych dokonaniach nauki i techniki, jak i w codziennym zaangażowaniu ludzi pracy, naukowców oraz tych wszystkich, którzy swoim umysłem i swoimi rękami dążą do "uprawiania i strzeżenia" ziemi oraz do większej solidarności między ludźmi. Bóg nie pozostawia człowieka samego przy swoim stworzeniu, wręcz przeciwnie, "uwieńczył go chwałą i czcią", czyniąc go, wraz z jego autonomią i wolnością, swoim przedstawicielem w świecie oraz w całej historii (por. Ps 8, 6-7).
4.Psalmista mówi, że o poranku "człowiek wychodzi do swojej pracy, do trudu swojego aż do wieczora" (Ps 104, 23). Również Chrystus w swoich przypowieściach docenia pracę każdej niewiasty i każdego mężczyzny na polu i na morzu, w domu i na zgromadzeniu, w sądzie i na rynku. Podkreśla On wartość pracy, aby w sposób symboliczny ukazać tajemnicę Królestwa Bożego oraz jego stopniową realizację, chociaż jest świadomy, że często tę pracę unicestwiają zło i grzech, egoizm i niesprawiedliwość. Tajemnicza obecność Królestwa w historii podtrzymuje i ożywia chrześcijańskie zaangażowanie w ziemskie dzieła.
Chrześcijanie, zaangażowani w te dzieła i w tę walkę, są wezwani do współpracy ze Stwórcą dla zrealizowania na ziemi "domu dla człowieka", bardziej odpowiedzialnego dla jego godności i Bożego planu, domu, w którym "łaskawość i wierność spotkają się z sobą, ucałują się sprawiedliwość i pokój" (Ps 85, 11).
5. Chciałbym w tym świetle zaproponować do medytacji strony, które Sobór Watykański II w Konstytucji duszpasterskiej Gaudium et spes (por. rozdz. III i IV) poświęcił "aktywności ludzkiej w świecie" oraz "zadaniom Kościoła w świecie współczesnym". "Dla wierzących jest pewne - naucza Sobór - że aktywność ludzka indywidualna i zbiorowa, czyli ów ogromny wysiłek, przez który ludzie starają się w ciągu wieków poprawić warunki swego bytowania, wzięty sam w sobie odpowiada zamierzeniu Bożemu" (GS 34).
Złożoność współczesnej społeczności coraz bardziej utrudnia wypełnianie życiem struktur politycznych, kulturalnych, ekonomicznych i technologicznych, które często są bezduszne. W tej trudnej, ale zarazem niosącej nadzieję perspektywie, Kościół winien uznawać autonomię rzeczywistości ziemskich (por. GS 36), a równocześnie głosić skutecznie " pierwszeństwo etyki nad techniką, prymatu osoby nad rzeczami, wyższości ducha nad materią" (Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, W tych ostatnich dziesięcioleciach, 30 grudnia 1988, nr 44).
Jedynie w ten sposób może wypełnić się zapowiedź św. Pawła: "Stworzenie z upragnieniem oczekuje objawienia się synów Bożych (...) w nadziei, że również i ono zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych" (Rz 8, 21).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Kościele nikt nie jest sam

2025-06-13 13:25

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Piotr Drzewiecki

Serce Kościoła bije we wspólnocie

Serce Kościoła bije we wspólnocie

Rozważania do Ewangelii Mt 19, 27-29.

Piątek, 11 lipca. Święto św. Benedykta, opata, patrona Europy
CZYTAJ DALEJ

Coraz więcej pielgrzymów na szlaku św. Jakuba

2025-07-11 17:10

[ TEMATY ]

Santiago de Compostela

szlak św. Jakuba

pielgrzymi

Vatican Media

Camino de Santiago bije rekordy. Coraz więcej pielgrzymów

Camino de Santiago bije rekordy. Coraz więcej pielgrzymów

Liczba pielgrzymów wędrujących do Santiago de Compostela rośnie z roku na rok. Według biura pielgrzyma Oficina de Acogida al Peregrino, w 2025 roku trasę może ukończyć aż 570 tysięcy osób — to o 14 procent więcej niż w rekordowym 2024 roku - podaje Catholic Herald.

Jak pisze Catholic Herald, Camino de Santiago przeżywa prawdziwy renesans. W 2024 roku pielgrzymkę ukończyły 499 242 osoby — o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Dla porównania, w 2000 roku szlak przeszło jedynie 55 004 pielgrzymów. Jeśli prognozy na 2025 rok się sprawdzą, liczba pielgrzymów będzie ponad dziesięciokrotnie wyższa niż ćwierć wieku temu.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV bije rekordy popularności w mediach społecznościowych!

2025-07-12 12:44

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Papież Leon XIV

Red

Oficjalny profil papieski @Pontifex na platformie X (dawny Twitter) ma ponad 53 miliony followersów, natomiast @Pontifex – Pope Leo XIV na Instagramie - 14 milionów. Te dane zaskakują i wskazują, że wybór kardynała Prevosta na papieża stał się także wydarzeniem komunikacyjnym.

Pierwszy post w social mediach Leon XIV zamieścił już w piątym dniu pontyfikatu. Było to przesłanie pokoju: „Niech pokój będzie z wami wszystkimi!”, wypowiedziane z Loggii Błogosławieństw Bazyliki św. Piotra tuż po wyborze. Od tej pory papieskie wpisy (na X) opatrzone zdjęciami lub filmikami (na Instagramie) pojawiają się codziennie, niekiedy po kilka jednego dnia. Wprawdzie obecność Stolicy Apostolskiej na platformach takich jak X (dawniej Twitter) oraz Instagram była zapoczątkowana za pontyfikatu Benedykta XVI, a później kontynuowana przez papieża Franciszka, to jednak Leon XIV zdobył – zaledwie po dwóch miesiącach pontyfikatu! - rekordową, większą niż jego poprzednicy, liczbę obserwujących: na Instagramie jest to 12,6 mln, a na platformie X ponad 53 mln.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję