Reklama

Zaangażowanie ekumeniczne i dialog z judaizmem

Niedziela Ogólnopolska 43/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

16 października przypada rocznica wyboru Jana Pawła II na Stolicę Piotrową. Jest to 23. rocznica jego pontyfikatu. Jak wówczas, 16 października 1978 r., wielu zastanawiało się, jaki to będzie pontyfikat; tak też dzisiaj wielu próbuje ocenić dokonania i znaczenie obecnego pontyfikatu dla Kościoła i dla świata. Oczywiście, można pokusić się o podsumowanie, lecz należy pamiętać, że wszelka ocena będzie niepełna i niewystarczająca.
To ogólne stwierdzenie odnosi się także do bezpośredniego współpracownika Ojca Świętego, jakim jest Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Funkcję tę pełnię od niedawna, lecz już wcześniej jako kapłan i profesor teologii, a następnie jako biskup zawsze z uwagą śledziłem działalność Ojca Świętego. Dzisiaj w sposób szczególny jestem w jego służbie, w tym, co dotyczy ekumenicznego zaangażowania Kościoła katolickiego oraz stosunków religijnych z judaizmem.
Dążenie do jedności chrześcijan i ekumeniczne zaangażowanie, które Jan Paweł II uznał za jeden z pasterskich priorytetów swego pontyfikatu, niewątpliwie znajdują się w centrum jego zainteresowań. Bardzo konsekwentnie i z wielką wytrwałością wprowadza to wszystko, co Sobór Watykański II wskazał, aby stało się cząstką świadomości katolickiej i życia Kościoła. A realizacja uchwał Soboru dotyczących zaangażowania ekumenicznego i dążenia do jedności w życiu tego Papieża stanowi jedynie wierność Ewangelii i modlitwie Pana, "aby stanowili jedno", co jest koniecznym warunkiem wiarygodności chrześcijańskiego świadectwa i przyjęcia w świecie Dobrej Nowiny: "aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał (J 17, 21). Baczna lektura encykliki Ut unum sint Ojca Świętego o zaangażowaniu ekumenicznym otwiera szerokie spojrzenie na wszystko, czego dokonał Papież w perspektywie bardziej zgodnego chrześcijańskiego świadectwa nie tylko wewnątrz Kościoła katolickiego, lecz także w stosunkach z innymi Kościołami i Wspólnotami kościelnymi. Trudno byłoby wyliczyć wszystkie dokumenty ogłoszone przez tego Papieża w ciągu jego pontyfikatu, które bardziej lub mniej bezpośrednio odnoszą się do ekumenicznego zaangażowania Kościoła. Nie było takich podróży apostolskich Ojca Świętego, podczas których ta jego troska nie znalazłaby uprzywilejowanego miejsca w jego przemówieniach lub nie wyrażała się w spotkaniach z przedstawicielami innych Kościołów. Wreszcie różne wizyty, które złożył w krajach czy to Zachodu, czy Wschodu, w których wierni katolicy stanowią mniejszość, jego spotkania z naszymi braćmi protestantami lub z tradycji prawosławnej - pozostawiły niezatarte piętno. We wszystkich tych latach Ojciec Święty potrafił rozbudzać dialog, dawał przykład braterskiej i zgodnej modlitwy z braćmi i siostrami w Chrystusie, ożywiał i ustawicznie rozwijał pragnienie rzeczywistej i widzialnej jedności wszystkich uczniów tego samego Pana.
Wreszcie, chciałbym wymienić Komisję ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem, której jestem przewodniczącym. Jest ona narzędziem religijnego dialogu z tymi, których Ojciec Święty w toku swojej wizyty w synagodze Rzymu - pierwszej w historii wizyty papieża w synagodze - określił " starszymi braćmi". W życiu Kościoła katolickiego nigdy nie było okresu o tak natężonym dialogu z judaizmem, jak przez ostatnie 23 lata. Owoce tego dialogu są wyraźnie widoczne, jak to pokazała wizyta Ojca Świętego w Ziemi Świętej i w Izraelu, a także klimat, który dzisiaj cechuje stosunki z judaizmem. Poważanie i szacunek dla Ojca Świętego, dla jego dokonań i jego misji, stanowią cząstkę tego dialogu, który on zawsze popierał i do którego wzywał.

Tłumaczenie: Jan Jarco

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie na niedzielę: Został Świętym - nie uwierzysz, kim był!

2025-11-07 08:54

[ TEMATY ]

rozważania

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Są takie dni, kiedy masz wrażenie, że wszystko się rozpada. Relacje, plany, spokój — wszystko wymyka się z rąk. Ale może to właśnie wtedy Bóg robi w Tobie przestrzeń na coś większego?

W Ewangelii scena oczyszczenia świątyni bywa interpretowana jako symbol porządkowania spraw wewnętrznych. W tej perspektywie „bicz wydarzeń” – kryzysy, trudności, rozczarowania – potrafi wywrócić nasze przyzwyczajenia, aby zrobić miejsce czemuś prawdziwie ważnemu. Takie ujęcie nie zachęca do cierpiętnictwa, lecz do odczytywania znaczeń ukrytych w doświadczeniach, które na pierwszy rzut oka wydają się chaosem. Porządek, który przychodzi po wstrząsie, bywa trwalszy niż ten, który obowiązywał wcześniej.
CZYTAJ DALEJ

Bł. Jan Duns Szkot - doktor maryjny

Niedziela przemyska 45/2003

Urodził się ok. 1266 r. w Szkocji w miasteczku Duns. W 1279 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych i odbył nowicjat w Dumfries. Od 1280 r. studiował najpierw w Szkocji, później w Anglii. Święcenia kapłańskie otrzymał w marcu 1291 r. W latach 12931297 studiował w Paryżu. Prowadził wykłady na uniwersytetach w Combridge, Oxfordzie i w Paryżu. W Paryżu w 1305 r. uzyskał stopień magistra teologii. Za obronę Papieża Bonifacego VIII przed królem francuskim Filipem IV Pięknym musiał opuścić Francję i od 1304 r. wykładał w Oksfordzie. W 1307 r. wyjechał do Kolonii (Niemcy), gdzie wykładał teologię. Zmarł 8 listopada 1308 r., ciało jego zostało pogrzebane w podziemiach klasztoru franciszkańskiego w Kolonii, gdzie wierni przez Jego wstawiennictwo wypraszają po dzień dzisiejszy łaski. Wielką cześć odbiera także w diecezji Nola k. Neapolu. Żył ok. 40 lat i w ciągu tego okresu bł. Jan zyskał sławę wielkiego filozofa i teologa, nie tylko w zakonie franciszkańskim. Jego rozważania teologiczne były skoncentrowane na Bogu, który jest Miłością. Obok nauki o Bogu w tajemnicy Trójcy Świętej, bł. Jan zwraca na siebie uwagę nauką o Matce Bożej, która wywarła decydujący wpływ na rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przez dokładny wykład tego dogmatu oraz żarliwą jego obronę bł. Jan zdobył sobie tytuł doktora maryjnego (doctor marianus lub docktor immaculatae conceptionis). Szczególnie był rozmiłowany w Eucharystii, której przypisywał wyjątkową rolę pośród innych sakramentów. Papież Paweł VI z okazji 700. rocznicy urodzin Jana Dunsa Szkota w liście apostolskim do biskupów Anglii, Walii i Szkocji określił jego naukę mianem antidotum przeciw ateizmowi. Przypomniał także jego mistrzostwo w prowadzeniu dialogu opartym na Ewangelii i starożytnych tradycjach. Drugim tytułem, jakim obdarzono Błogosławionego był tytuł doktora subtelnego (doctor subtilis). Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie pielgrzymki do Niemiec w 1981 r. nawiedził grób Franciszkanina nazywając go duchową twierdzą wiary. Po dziesięciu latach 6.07.1991 r. Ojciec Święty oficjalnie potwierdził jego kult w Kościele, a 20.03.1993 r. ogłosił go błogosławionym. Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 8 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda w katedrze Notre – Dame: Tu będzie duchowy most z Jasną Górą

2025-11-08 11:12

[ TEMATY ]

Notre‑Dame

Notre Dame

KPRM

- Odbudowa katedry zbiega się z fenomenem odbudowywania wiary Europejczyków, zwłaszcza we Francji. Cieszymy się, że jest tu Kaplica Polska. Dziś wraca tu Jasnogórska Ikona po dokonanej renowacji. Tu będzie jakaś część Częstochowy - duchowy most do Pani z Jasnej Góry - mówił abp Tadeusz Wojda w homilii podczas Mszy św. sprawowanej w katedrze Notre- Dame w Paryżu. Dziś w Notre- Dame ma miejsce inauguracja odnowionej Kaplicy Polskiej i uroczyste ponowne wprowadzenie do niej kopii Ikony Jasnogórskiej. W wydarzeniu obok licznie zgromadzonych przedstawicieli Polonii francuskiej bierze udział Małżonka Prezydenta RP Marta Nawrocka.

Andrzej Piotrowicz
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję