Reklama

Radujcie się! Pan wielki narodów nadchodzi!

Niedziela Ogólnopolska 47/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak rozpoczyna się jeden z wierszy Juliusza Słowackiego, uznawanych za arcydzieło polskiej poezji religijnej:
Radujcie się! Pan wielki narodów nadchodzi!
Radujcie się, bo prawdy wybiła godzina,
Strach się już Boży rodzi,
Strachem Pan jako mieczem ognistym pościna.
Któż wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?
Któż miecz podniesie, drżący jak listek osiny
Przed Pańską błyskawicą,
W strachu przyjścia Pańskiego i wielkiej godziny?1
Myślę, że gdybym zapytał, z czym kojarzy się ten wiersz, wiele osób odpowiedziałoby bez wahania, że z Sądem Ostatecznym. I słusznie, zresztą wystarczy przypomnieć sobie słynny fresk Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej, który jest malarską wizją Giudizio universale. Jeden i drugi obraz jest artystycznym przedstawieniem Sądu opisanego przez św. Mateusza w 25. rozdziale jego Ewangelii. Pamiętając, jak wyobrażał sobie Sąd Ostateczny mistrz włoskiego renesansu, spójrzmy, jak ten temat przedstawił mistrz polskiego pióra.
W wizji Słowackiego Sąd Ostateczny to triumf Boga nad złem, godzina sprawiedliwości, czas nagrody dla sprawiedliwych i kary dla występnych. Pan wszechświata zjawia się na obłoku, co jest nawiązaniem do Ewangelii św. Mateusza i prorockiej Księgi Daniela. Sprawiedliwemu Sędziemu towarzyszą święci i aniołowie, ci błogosławieni, którzy wpatrują się w oblicze Boże. Jednocześnie szatan, książę ciemności, biblijny "smok", zostaje definitywnie pokonany. Spełnia się Apokalipsa: nastaje nowe niebo i nowa ziemia. Oto drugi fragment wiersza:
Na obłokach się zjawią postaci człowieka,
Święci ogniści staną w chmurzycach za Panem,
Szatan na blask zaszczeka,
Trzody na polach drżące przypadną kolanem.
Pastuszkowie otworzą usta, światłością zdziwieni.
Widząc jasne obłoki i Pana w obłokach,
Świat się cały spłomieni,
Ujrzy swe archanioły na ogniach i smokach.
Chwała Panu, że z ciałem się zjawił rzetelny,
Że dotrzymał - a przyszedł ratować niewinne,
Chrystus, Pan nieśmiertelny,
Nasz Pan, który nagrodził swym świętym uczynne.
Poetycką wizję Sądu Ostatecznego Juliusza Słowackiego można odnieść do niedawnej uroczystości Wszystkich Świętych. Chrystus, Syn Boży, zaprasza do wspólnoty świętych. Jak pisze Słowacki, Sędzia - Król - Baranek woła "swe święte do chwały i wieńca...", wyposaża ich w nieśmiertelne ciała na wzór swego ciała uwielbionego. Strach i trwoga ustępują miejsca doznaniom pokoju, bezpieczeństwa i wiecznej radości. W poetyckiej wizji Słowackiego "na stolicy słonecznej ognisty i złoty" zasiada "Król nasz umiłowany - baranek łagodny". Miłość staje się powszechnym prawem "nowego królestwa", w którym naród przeciw narodowi nie podniesie miecza. Spełniają się zapowiedź i wizja trwałego pokoju mesjańskiego, głoszone niegdyś przez proroka Izajasza. Oto trzeci, ostatni fragment wiersza polskiego poety:
Podnieście teraz czoła, od wieków trapieni,
A więcej się nie bójcie żadnego ucisku,
Pan ciała wam przemieni
I miasto swoje złote postawi na błysku.
Pan nasz zamieszka z nami i nigdy już więcej
Nie zostawi na ziemi, jak teraz, sieroty,
Król tysiąca tysięcy,
Na stolicy słonecznej ognisty i złoty.
Król nasz umiłowany - baranek łagodny,
Sędzia nasz sprawiedliwy, ciał naszych przemieńca,
Syn Boży pierworodny,
Wołający swe święte do chwały i wieńca...
W datowanym na 15 stycznia 1844 r. liście do Stattlera Słowacki pisze: "[...] każda sztuka jest narzędziem otrzymanym z łaski Boga i danym duchowi dla finalnego celu, to jest dla spełnienia misji swojej na ziemi [...]"2.
Jak zauważa prof. Czesław Zgorzelski, znakomity znawca tej poezji, Słowacki podjął taką misję po pielgrzymce do Ziemi Świętej. " W próbach realizacji tej misji rodzi się programowa, apostolska poezja Słowackiego"3. Jej przykładem jest przypomniany wiersz, który pobudza do wielu estetycznych i teologicznych refleksji, szczególnie w uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata.

1Każdej nocy, każdego dnia. Antologia polskiej liryki religijnej. Wybór B. Ostromęcki, Warszawa 1988, t. 1, ss. 105-106.2 Korespondencja Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, Wrocław 1962-1963, t. 2, s. 31.3 Cz. Zgorzelski, W Tobie jest światłość, siła mego łona. O liryce religijnej Słowackiego, w: Polska liryka religijna, pod red. S. Sawickiego i P. Nowaczyńskiego, Lublin 1983, ss. 189-190.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Ważne jest nasze codzienne spotkanie z Bogiem

2024-04-15 15:07

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 29-33.

Poniedziałek, 13 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Fatimskiej

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Zgromadzenia oblatów w sprawie zakonników zatrzymanych na Białorusi

2024-05-12 23:03

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

O dalszą modlitwę w intencji dwóch misjonarzy oblatów zatrzymanych przez władze białoruskie oraz wiernych, którzy zostali pozbawieni opieki duszpasterskiej proszą ich współbracia zakonni. "Obaj oblaci są obywatelami Białorusi. W związku z powyższym prosimy dziennikarzy i agencje prasowe o roztropność w przekazywaniu informacji na ich temat" - pisze w wydanym wieczorem komunikacie o. Paweł Gomulak OMI, rzecznik Polskiej Prowincji Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej.

W związku z zatrzymaniem przez władze białoruskie dwóch misjonarzy oblatów posługujących w diecezji witebskiej na Białorusi misjonarze oblaci wyrażają wdzięczność za wszelkie wyrazy wsparcia i solidarności oraz modlitwy w intencji ojców Andrzeja i Pawła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję