Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Modlitwa króla o zwycięstwo i pokój

Niedziela Ogólnopolska 22/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 144 [143], 1-10 - z Jutrzni na wtorek IV tygodnia
Audiencja generalna, 21 maja 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą pierwszej części Psalmu 144 [143]. Nosi ona znamiona hymnu królewskiego, przeplatanego innymi tekstami biblijnymi, tak iż staje się nowym utworem modlitewnym (por. Ps 8, 5; 18 [17], 8-15; 34 [33], 2-3; 39 [38], 6-7). Tym, który mówi w pierwszej osobie, jest sam król Dawid, uznający Boskie pochodzenie swoich sukcesów.
Pan przedstawiony jest za pomocą obrazów wojskowych, zgodnie ze starożytną symboliką: postrzegany jest bowiem jako instruktor wojskowy (por. Ps 144 [143], 1), jako niezdobyta warownia, tarcza i zwycięzca (por. w. 2). W ten sposób chce się wysławiać osobowość Boga, który angażuje się przeciwko złu w historii: nie jest On mroczną potęgą czy swego rodzaju fatum ani władcą niewzruszonym i obojętnym na losy człowieka. Cytaty i ton tej celebracji Boga są echem hymnu Dawidowego, zachowanego w Psalmie 18 [17] i w rozdziale 22. Drugiej Księgi Samuela.

Reklama

2. W obliczu Bożej mocy król żydowski uznaje, że - tak jak wszystkie ludzkie stworzenia - jest kruchy i słaby. Aby oddać to wrażenie, modlący się władca ucieka się do dwóch zdań z Psalmów 8 i 39 [38] i splata je, nadając im nową, bardziej intensywną wymowę: "O Panie, czym jest człowiek, że masz o nim pieczę, czym syn człowieczy, że Ty o nim myślisz? Człowiek jest podobny do tchnienia wiatru, dni jego jak cień mijają" (Ps 144 [143], 3-4). Ujawnia się tu twarde przekonanie, że jesteśmy nietrwali, podobni do tchnienia wiatru, jeżeli Stwórca nie zachowa nas przy życiu, On, "w którego ręku - jak mówi Hiob - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" (por. Hb 12,10).
Tylko z Bożym wsparciem możemy przezwyciężyć niebezpieczeństwa i trudności, jakimi najeżony jest każdy dzień naszego życia. Tylko licząc na pomoc Niebios możemy, jak starożytny król Izraela, podjąć drogę ku wolności od wszelkiego ucisku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Ingerencja Boga opisana jest za pomocą tradycyjnych wyobrażeń kosmicznych i historycznych w celu ukazania Jego panowania nad wszechświatem i zachowaniami ludzkimi. Oto zatem góry, które dymią przy nagłych wybuchach wulkanu (por. Ps 144 [143], 5). Oto błyskawice, które są jak strzały ciskane przez Pana, gotowe unicestwić zło (por. w. 6). Oto wreszcie "wielkie wody", które w języku biblijnym są symbolem chaosu, zła i nicości, jednym słowem - negatywnej obecności w historii (por. w. 7). Do tych wyobrażeń kosmicznych dochodzą inne, natury historycznej: to "wrogowie" (por. w. 6), "cudzoziemcy" (por. w. 7), kłamcy, krzywoprzysięzcy, czyli bałwochwalcy (por. w. 8).
To bardzo konkretny, wschodni sposób przedstawiania niegodziwości, przewrotności, ucisku i niesprawiedliwości: straszliwej rzeczywistości, od której wyzwala nas Pan, kiedy wchodzimy w świat.

4. Psalm 144 [143], który proponuje nam Liturgia Godzin, kończy się krótkim hymnem dziękczynnym (por. ww. 9 -10). Jego źródłem jest pewność, że Bóg nie opuści nas w walce ze złem. Dlatego modlący się intonuje melodię przy akompaniamencie dziesięciostrunowej harfy, pewny, że Pan "daje królom zwycięstwo i wyzwoli sługę swego Dawida" (ww. 9-10).
Słowo "uświęcony" [konsekrowany] to po hebrajsku "Mesjasz": mamy więc do czynienia z Psalmem królewskim, który już w liturgii starożytnego Izraela przekształca się w pieśń mesjańską. Powtarzając go my, chrześcijanie, wpatrujemy się w Chrystusa, który wyzwala nas od wszelkiego zła i wspiera w walce z ukrytymi jego siłami. Jest to bowiem walka nie "przeciw krwi i ciału, lecz przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich" (Ef 6,12).

5. Zakończmy więc uwagą, którą podsuwa nam św. Jan Kasjan, mnich żyjący w IV-V wieku w Galii. W swoim dziele Wcielenie Pana, biorąc za punkt wyjścia w. 5 naszego Psalmu - "O Panie, nachyl Twych niebios i zstąp" - widzi w tych słowach oczekiwanie przyjścia na świat Chrystusa. I tak pisze dalej: "Psalmista prosił, by (...) Pan ukazał się w ciele, pokazał się na świecie w sposób widoczny i w widoczny sposób wzięty został do chwały (por. 1 Tm 3,16) i aby nareszcie święci mogli zobaczyć oczami swego ciała wszystko to, co duchowo przewidzieli" (L´Incarnazione del Signore, V, 13, Rzym 1991, ss. 208-209). O tym właśnie świadczy w radości wiary każdy ochrzczony.

(KAI/Rzym)

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Takiego Obrońcę zsyła nam Chrystus, którego z radością chcemy przyjąć i ugościć

2025-06-05 10:42

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Zesłanie Ducha Świętego jest momentem „posłania”. Mówi o tym Jezus w Ewangelii według św. Mateusza: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (Mt 28,19).

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jeżeli Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania. Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami był na zawsze. Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy. Kto nie miłuje Mnie, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem, przebywając wśród was. A Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem».
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież przyjął rezygnację biskupa - przeciwnika niemieckiej drogi synodalnej

2025-06-09 11:44

[ TEMATY ]

biskup

Niemcy

rezygnacja

Ojciec Święty

flickr.com/archidiecezjakrakow

Ojciec Święty przyjął rezygnację z rządów duszpasterskich diecezji Eichstätt (Niemcy), złożoną przez Jego Ekscelencję Gregora Marię Hanke, OSB – poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Biskup Eichstätt Gregor Maria Hanke OSB zrezygnował w wieku 70 lat i jak podaje diecezja zamierza powrócić do duszpasterstwa jako „ojciec Gregor”. Był on jednym z czterech biskupów diecezjalnych – przeciwników działań podejmowanych w ramach niemieckiej „drogi synodalnej”.

Diecezja Eichstätt poinformowała w niedzielę 8 czerwca, że prośba bpa Hanke o rezygnację została przyjęta przez papieża Franciszka „tuż przed Wielkanocą”. Ojciec Święty był już wówczas ciężko chory, a zmarł w poniedziałek wielkanocny, 21 kwietnia. Prosił jednak bpa Hanke, by pozostał na stanowisku do czasu ustalenia dokładnej daty rezygnacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję